Bab 1 : Nasionalisme Di Malaysia Sehingga Perang Dunia Kedua
1. Senaraikan cirri-ciri umum system Birokarasi Barat di Asia Tenggara.
Cirri-ciri umum system birokrasi Barat di Asia Tenggara ialah
F1 Penubuhan Kerajaan Pusat
F2 Diketuai Gabenor Jeneral
F3 menubuhkan biro (jabatan)
F4 Biro diketuai oleh pegawai Barat
F5 Pengenalan Undang-undang Barat
2. Nyatakan ciri-ciri birokrasi Barat yang diperkenalkan Sepanyol di Filipina.
Ciri-ciri Birokrasi Barat yang diperkenalkan Sepanyol di Filipina ialah
F1 wujud pentadbiran berpusat
F2 Gabenor Jeneral pemerintah tertinggi
F3 wilayah diketuai oleh Datuk Bandar
F4 bandar diketuai oleh Gabenor Kecil
F5 Barangay disatukan dan membentuk Encomeinda
F6 Encomeinda diketuai Encomiendero
F7 Encomiendera berperanan mengutip cukai
3. Seanaraikan ciri-ciri birokrasi Barat yang diperkenalkan leh Belanda di Indonesia
Cirri-ciri birokrasi Barat yang diperkenalkan Belanda di Indonesia ialah
F1 wujud pentadbiran pusat
F2 diketuai Gabenor Jeneral
F3 menubuhkan jabatan kerajaan
F4 menubuhkan Dewan Tempatan sebagai penasihat
F5 Volksraad ditubuhkan sebagai langkah kea rah kemerdekaan
F6 pentadbiran tempatan dikendalikan pembesar tempatan
F7 tetapi diawasi Belanda
4. Nyatakan ciri-ciri birokrasi Barat yang diperkenalkan oleh Raja Mongkut di Thailand.
F1 melantik 80 penasihat Barat
F2 penasihat kewangan dari Britain
F3 penasihat pelabuhan dari Britain
F4 polis dari Britain
F5 penasihat kastam dari Amerika Syarikat
F6 penasihat tentera dari Perancis
5. Nyatakan cirri-ciri birokrasi Barat yang diperkenalkan oleh Raja Chulalongkorn di Thailand.
F1 melantik juruaudit dari Britain
F2 menubuhkan Kabinet Menteri
F3 menubuhkan Majlis Penasihat Rendah
F4 menubuhkan Majlis Mesyuarat Tertinggi
F5 sebagai badan penasihat
6. Nyatakan ciri-ciri gerakan nasionalisme tahap pertama di Filipina
F1 merupakan gerakan dakyah
F2 dipimpin oleh Jose Rizal
F3 menuntut kebebasan bersuara
F4 menuntut Filipina dijadikan wilayah Sepenyol
F5 menubuh Liga Filipina
F6 ditangkap dan dibunuh
7. Nyatakan ciri-ciri gerakan nasionalisme tahap kedua di Filipina
F1 dimulakan oleh Andres Bonifacio
F2 menubuhkan Katipunan
F3 untuk menyatukan bangsa Filipina
F4 mencapai kemerdekaan
F5 melancarkan revolusi bersenjata tetapi gagal
F6 menggunakan akhbar Kalayan
F7 diteruskan oleh Emilio Aguinaldo
F8 bekerjsama dengan Amerika Syarikat
8. Nyatakan ciri-ciri gerakan nasionalisme tahap pertama di Indonesia.
F1 dipelopori Raden Adjeng Kartini
F2 memajukan pendidikan untuk wanita
F3 menulis ‘Penulisan Seorang Puteri Jawa’
F4 dan ‘Habis Gelap Terbitlah Terang’
F5 mendedahkan kemunduran dan penindasan Belanda
F6 Pertubuhan Muhammadiyah
F7 matlamat menyebarkan Islam yang sebenar
F8 menjauhi ancaman sekularisme Barat dan agama Kristian
9. Jelaskan cirri-ciri nasionalisme tahap kedua di Indonesia
F1 Perjuangan parti-parti radikal
F2 Sarekat Islam (SI), Parti Komunis Indonesia (PKI)
F3 lantang menuntut kemerdekaan
F4 walau secara kekerasan
F5 Parti Nasional Indonesia (PNI) diharamkan
F6 kerana berpengaruh
10. Nyatakan ciri-ciri nasionalisme tahap pertama di Thailand.
F1 menentang penguasaan politik kerabat diraja
F2 menentang raja berkuasa mutlak
F3 kelemahan system pentadbiran
F4 sikap boros Raja Vajiravudh
F5 pendidikan Barat beri pendedahan system liberal dan
Demokrasi
F6 serta Raja Berperlembagaan
F7 Parti Rakyat ditubuhkan oleh Nai Pridi Panomyong
F8 melancarkan Revolusi Thai
F9 menamatkan system raja berkuasa mutlak
11. Nyatakan cirri-ciri nasionalisme tahap kedua di Thailand.
F1 rakyat tidak puas hati penguasaan ekonomi orang Cina
F2 dan kapitalis Barat
F3 Phibul Songram, meluluskan undang-undang
F4 menyekat penguasaan ekonomi orang Cina
F5 sekolah dan akhbar Cina dibubarkan
F6 penduduk peribumi digalakkan terlibat dalam ekonomi
F7 jawatan tertinggi hanya untuk penganut Buddha
F8 nama Siam ditukar kepada Thailand
12. Apakah cirri-ciri seorang warganegara yang nasionalis?
F1 cinta akan negara
F2 bangga akan negara
F3 berani mempertahankan negara
F4 sanggup berkorban
F5 semangat kental
F6 bersifat patriotic
F7 berilmu pengetahuan
13. Nyatakan tindakan pemerintah Thailand bagi membela masyarakat peribumi.
F1 meluluskan undang-undang untuk menyekat kebebasan orang
Cina
F2 menyekat penguasaan ekonomi orang Cina
F3 sekolah Cina dibubarkan
F4 akhbar Cina dibubarkan
F5 penduduk peribumi digalakkan melibatkan diri dalam ekonomi
F6 menukarkan nama Siam kepada Thailand
14. Apakah iktibar pengenalan birokrasi Barat di Thailand kepada generasi muda harin ini ?
F1 berilmu pengetahuan
F2 sedia melakukan perubahan
F4 semangat nasionalisme
F5 kepentingan politik yang stabil
F6 kerjasama
F7 perpaduan
BAB 2 : NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA
KEDUA
1. Jelaskan penentangan Linggir di Sarawak
F1 menentang penaklukan daerahnya
F2 bertindakbalas kerana menghalang pelayarannya
F3 menyerang Kapal Nemesis
F4 di Batang Lupar
F5 tewas dalam pertempuran
2. Nyatakan strategi perjuangan Linggir.
F1 bertempur di hutan
F2 kubu yang kukuh dan strategic
F3 senjata daripada hasil hutan
F4 kekuatan semangat
F5 keberanian
F6 taktik gerila
3. Jelaskan perjuangan Rentap
F1 orang Iban dianggap lanun
F2 orang Iban dihapuskan
F3 Rentap menyerang kubu Nanga Skrang
F4 berjaya mengusir James Brooke
F5 kampung Rentap dibakar
F6 Rentap berundur ke Bukit Sadok
F7 tewas dan berundur ke Ulu Sungai Entabai
4. Huraikan perjuangan Syarif Masahor
F1 menolak penguasaan Brooke di Sungai Rajang
F2 Hilang hak mengutip cukai
F3 hilang pengaruh
F4 Brooke bina kubu di Kanowit
F5 Syarif Masahor menyerang kubu di Kanowit
F6 bersama Datu Patinggi Abdul Ghapur
F7 menyerang kucing tetapi gagal
F8 berundur ke Brunei
F9 dibuang ke Singapura
5. Jelaskan kebangkitan dan perjuangan Dato’ Maharaja Lela menentang British di Perak
F1 bersama Sultan Abdullah, Dato Sagor, Seputum
F2 menentang system cukai
F3 Residen memungkiri fungsi sebagai penasihat
F4 menolak penguasaan British
F5 menolak campur tangan British dalam adat
F6 dan undang-undang British
F7 Birch tidak tahu berbahasa Melayu
F7 tidak menghormati system social tempatan
F8 Dato’ MHL bina kubu di Pasir Salak
F9 menentang undang-undang British
F9 Seputum membunuh J.W.W Birch di Pasir Salak
F10 500 tentera British serang Pasir Salak
F10 dibicarakan di Matang
F 11 dihukum gantung
6. Jelaskan tindakan British terhadap kebangkitan pembesar Perak
F1 menyerang Pasir Salak dengan 500 tentera
F2 bantuan tentera dari India dan Hong Kong
F3 menewaskan pejuang Perak
F4 Perbicaraan di Matang
F5 Hakim ialah Raja Idris dan penasihatnya Frank Swettenham
F6 Dato’ MHL , Dato’ Sagor, Pandak Lam dan Seputum dijatuhi
Gantung
F7 Sultan Abdullah, Ngah Ibrahim, Syahbbandar dan
Laksamana dibuang ke Pulau Seychelles
F8 Perak dikuasai sepenuhnya oleh British
7. Jelaskan perjuangan Dato’ Bahaman menentang British di Pahang
F1 menolak undang-undang British
F2 seperti cukai, tanah dan polis luar
F3 bertentangan dengan adat resam
F4 dan system politik tempatan
F5 dasar mengurangkan kuasa pembesar
F6 membina balai polis di Lubuk Terua
F7 menyerang Lubuk Terua
F8 berundur ke Kelantan
F9 dan Bangkok
8. Huraikan perjuangan Haji Abdul Rahman Limbong menentang British di Terengganu
F1 menentang system cukai
F2 undang-undang tanah
F3 membersih tanah di Kuala Telemong tanpa kebenaran
F4 tanah milik Tengku Nik Maimunah
F5 penentangan bersenjata
F6 menyerang Kuala Berang
F7 ditumpaskan British
F8 dibuang negeri ke Makkah
9. Jelaskan tindakan British terhadap penentangan Hj Abdul Rahman Limbong.
F1 menggunakan kuasa dan nama sultan
F2 menghantar tiga pembesar untuk menawan Kuala Berang
F3 rakyat Melayu tidak akan menderhaka kepada sultan
F4 membawa 50 polis dari Singapura
F5 menangkap/memburu/memenjara penduduk terlibat
F6 membuang negeri Haji Abdul Rahman Limbong
10. Pada pendapat anda, mengapakah British membuang Haji Abdul Rahman Limbong ke Makkah
F1 menghapuskan pengaruh
F2 menghapasukan pemimpin
F3 menakutkan rakyat
F4 melunturkan semangat rakyat
F5 menamatkan kebangkitan
F6 menunjukkan sifat timbang rasa
11. Jelaskan perjuangan Tok Janggut di Kelantan menentang British
F1 menentang system cukai
F2 enggan bayar cukai
F3 menentang pelantikan penasihat British
F4 bantahan tidak dilayan
F5 layan kasar pegawai
F6 menyerang Pasir Puteh
F7 membentuk kerajaan
F8 menjadi Perdana Menteri
F9 diserang Kapal Cadmus British
F10 dan senjata moden
F11 terkorban dan mayat digantung
12. Pada pandangan anda, apakah muslihat British menggantung songsang mayat Tok Janggut
F1 menakutkan rakyat
F2 menunjukkan kekuasaan
F3 mengelakkan kebangkitan baru
F4 membuktikan kemenangan
Gerakan Nasionalisme sehingga Perang Dunia Kedua
1. Terangkan factor pemangkin gerakan nasionalisme di Tanah Melayu sehingga Perang Dunia Kedua.
F1 sistem politik barat
H1a musnahkan system politic tradisional
H1b residen ambil alih peranan pembesar
H1c pembesar diberi pencen
F2 Dasar British
H2a galakkan orang asing dating melabur, berdagang, bekerja
Dan menatap di TM
H2b jumlah imigran meningkat
H2c persaingan dengan penduduk tempatan
H2d mereka kuasai ekonomi
H2e orang Melayu kekal dengan pertanian padi dan tinggal
Di kampong
F3 Pendidikan Inggeris dan Melayu
H3a melahirkan golongan intelek
H3b mampu berfikir untuk kemajuan bangsa
H3c gunakan idea baru untuk majukan bangsa
F4 Mesin cetak
H4a membantu penyebaran ilmu
H4b sebarkan idea menentang British
F5 Pendudukan Jepun
H5a konsep Kawasan Kesemakmuran Asia
H5b janji merdekakan Tanaha Melayu
H5c kesengsaraan, kekejaman, kekurangan makanan
Dan ubatan
H5d penduduk benci penjajahan kuasa Barat dan Timur
2. Bagaimanakah Penguasan PKM (1945) menyemarakkan semangat nasionalisme ?
F1 PKM menguasai balai polis
F2 PKM memerintah dengan kejam
F3 mereka membunuh dan menangkap sesiapa yang
menyokong Jepun
f4 membakar rumah
3. Bagaimanakah kesedaran politik serantau mencetuskan semangat nasionalisme di TM?
F1 melahirkan ramai golongan intelektual
F2 karya Indonesia menjadi bahan bacaan masyarakat di TM
F3 kemasukan orang Indonesia ke TM memudahkan
penerimaan unsure nasionalisme di TM
4. Jelaskan maksud Gerakan Islah.
F1 gerakan yang mendorong masyarakat Melayu
membentulkan pandangan terhadap Islam
5. Apakah saranan Kaum Muda / Gerakan Islah untuk memajukan orang Melayu?
F1 menjana ajaran Islam dari sudut kemajuan dunia
F2 menekankan pendidikan dunia dan akhirat
F3 mempelajari mata pelajaran Fardu Ain, Ilmu Hisab dan
bahasa Inggeris
F4 menggalakan pendidikan untuk perempuan
F5 mengkritik raja dan pembesar Melayu
F6 memajukan ekonomi, pendidikan, politik dan social
No comments:
Post a Comment