Bab 2 :. NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA
PERANG DUNIA KEDUA
Faktor-faktor Pemangkin Nasionalisme.
Gerakan Nasionalisme
Sehingga Perang Dunia Kedua
Senaraikan factor-faktor
pemangkin gerakan nasionalisme sehingga Perang Dunia Kedua.
F1
|
|
F2
|
|
F3
|
|
F4
|
|
F5
|
|
F6
|
|
F7
|
|
F8
|
|
Huraikan bagaimana sistem
politik Barat memainkan peranan menyemarakkan semangat nasionalisme.
British telah memperkenalkan system
................................. melalui Sir Andrew Clarke. Sistem politik
ini telah memusnahkan ................................................
Seorang
................................. telah mengambil alih pentadbiran negeri
daripada pembesar tempatan. Para pembesar diberikan ................ dan
tempat mereka digantikan
dengan...................................................... Perubahan ini
mencabar system atau ...................... dan menjatuhkan
......................................... Hal ini membangkitkan kemarahan
penduduk tempatan terhadap British.
|
Jelaskan bagaimana
pendidikan Inggeris mencetuskan semangat nasionalisme.
Pendidikan Inggeris
telah melahirkan _____________________________. Golongan ini mampu berfikir
tentang _____________________________.
Mereka menggunakan ____________________ untuk memajukan diri dan
menolak penjajahan British.
|
Huraikan bagaimana dasar
British menyemarakkan lagi semangat nasionalisme.
British telah
menggalakkan _____________________ dating untuk melabur, berniaga, berdagang,
bekerja dan ____________________________________. Kedatangan mereka telah
meningkatkan jumlah __________ di Tanah Melayu. Keadaan ini menimbulkan
___________________ kepada penduduk tempatan. Mereka menguasai ekonomi Tanah
Melayu dalam bidang _____________________, ________________________ dan
________________.
Sementara itu orang
Melayu kekal dalam _________ yang tidak dimajukan British.
Bandar-bandar baru
dibuka sebagai ______________
___________. Namun orang
Melayu tetap tinggal di ___________________ dalam keadaan kekurangan. Taraf
hidup di Bandar meningkat kerana adanya kemajuan ekonomi seperti ___________
dan wujudnya prasarana seperti __________, ___________________,_____________,
_____________ dan ______________.
Jurang taraf hidup
antara orang _________ di luar bandar dengan ___________ dan penduduk lain di
bandar sangat ketara. . Dasar British telah memundurkan lagi ______________
orang Melayu.
|
Pendudukan Jepun turut
menjadi pemangkin semangat nasionalisme. Jelaskan.
Pendudukan Jepun juga menjadi pemangkin
terhadap gerakan nasionalisme di Tanah Melayu. Jepun menekankan kebebasan
negara-negara Asia melalui konsep ______________________________________.
Negara-negara Asia
Tenggara berhak menentukan _________________________ dan _______________persaudaraan
di kalangan negara-negara tersebut. Jepun turut menggalakkan orang tempatan
_________________ dengannya dan berjanji akan _________________ mereka. Namun
sebahagian besar penduduk Tanah Melayu membenci penjajahan sama ada oleh
kuasa ____________ atau __________.
Ini kesengsaraan hidup akibat kekurangan ____________ dan
_______________ serta ________________ pentadbiran Jepun. Penduduk tempatan
menganggap semua penjajah _________ dan ___________ kehidupan orang tempatan.
Oleh sebab itulah, orang Melayu menentang sekeras-kerasnya apabila British
memperkenalkan _________________ pada 1946.
|
Jelaskan bagaimana
penguasaan PKM menyemarakkan lagi
semangat nasionalisme.
PKM
yang menguasai Tanah Melayu selama _____ telah membangkitkan semangat
menentang penjajahan. PKM telah memulakan penyebaran
__________________________. PKM telah menguasai _________________ dan
memerintah dengan kejam.
Mereka
____________ dan ___________ sesiapa sahaja yang dianggap penyokong ________.
PKM telah mencetuskan konflik ________________. PKM telah membunuh
______________ dan membakar kampong mereka. Tindakan PKM ini dibalas oleh
orang Melayu di _______, ___________, ______________dan _______
|
Gerakan Pan- Islamisme
turut menyemarakkan semangat nasionalisme. Jelaskan
Gerakan
Pan Islamisme ialah ___________________________________________ untuk
membangkitkan pemahaman yang lebih progresif terhadap Islam. Ini adalah untuk
menentasng ______________________ terhadap negara-negara Islam. Gerakan ini
didokong oleh ________________ dari seluruh dunia. _____________
_____________yang
memulakan gerakan reformis Islam. Gerakan ini telah tersebar luas. Beliau
member kupasan bahawa Islam ialah cara hidup yang menekankan kepentingan
___________ dan ___________, serta mendorong umatnya
_________________________. Karya
beliau disebarkan melalui majalah ____________. Selain Pan Islamisme,
_____________________ yang berlaku di Arab Saudi juga mendesak matlamat yang
sama.
|
Bagaimanakah kesedaran
politik serantau mendorong ke arah menyemarakkan semangat nasionalisme?
Kesedaran
politik yang berlaku di ________________ terutamanya mendorong kebangkitan
semangat nasionalisme. Ini kerana
kedua-dua negara amat rapat dari sedi ___________ dan ____________. Kesedaran
politik dan
___________________________ telah melahirkan ramai golongan intelektual
sehingga ada yang menjadi _____________________. Karya mereka telah menjadi
bahan bacaan masyarakat di Tanah Melayu. Masyarakat tempatan telah menghayati
idea ______________________ dan ___________ terhadap penjajahan dalam tulisan
mereka yang tersebar luas.. kemasukan mereka ke Tanah Melayu memudahkan
penerimaan unsure kegiatan ____________________________ di Tanah Melayu.
|
Sekiranya anda dilantik menjadi pemimpin Malaysia,
bagaimanakah anda menanamkan semangat nasionalisme kepada rakyat jelata.
F1
F2
F3
F4
F5
F6
|
GERAKAN ISLAH DALAM MENINGKATKAN MINDA BANGSA
1. Terangkan latar belakang Gerakan Islah.
F1 GI ialah gerakan yang
mendorong masyarakat Melayu supaya
membetulkan
.............................................................................
F2 dikenali sebagai
...........................................................................
F3 menggunakan akhbar
seperti :
i.
............................................
ii.
.............................................
iii.
.............................................
iv.
.............................................
F4 Pendokong gerakan ini
ialah :
i.
.............................................
ii.
.............................................
iii.
.............................................
F5. Sheikh Tahir Jalaludin :
i.
Menulis dalam
..............................................
ii.
Dilantik menjadi
...........................................
F6. Syed Syeikh al-Hadi :
i.
Menubuhkan
...............................................
ii.
Menerbitkan
...............................................
iii.
Mendirikan
.................................................
iv.
Menulis
.......................................................
2. Jelaskan matlamat perjuangan Kaum Muda?
F1 menyampaikan idea ajaran
Islam dari sudut ...........................
............................................
F2 menggesa orang Melayu
memajukan ...............................,
.............................., ..................... dan
...............................
F3 menekankan pendidikan
....................... dan ..........................
F4 seperti
i.
.................................
ii.
.................................
iii.
..................................
F5 menuntut ilmu berkaitan :
i.
...................................
ii.
...................................
iii.
...................................
F6 menggalakkan pendidikan
untuk ............................
F7 menyemat sikap mengkritik
...................................
F8 mengkritik
................... dan ......................................... yang tidak
memajukan orang Melayu
3. Jelaskan halangan yang dihadapi oleh Kaum Muda dalam memperjuangkan
ideanya.
F1 ditentang oleh .........................................
iaitu alim ulama
F2 yang berfahaman bahawa
Islam adalah tentang ............................ dan
........................................
F3 Negeri-negeri Melayu
mengeluarkan ..........................................
menghalang pengaruh
Kaum Muda.
F4 kegiatan dakwah perlu
................................................................
F5
.............................. dan ............................. Kaum
Muda dilarang
dibawa masuk ke N2M
F6 Tekanan
.......................... dan ........................ gagal menghalang GI
F7 Kaum Muda bergerak dengan
baik di ...............................................
2.2.3 Alhbar, Majalah dan Novel : Penggerak
Kesedaran Kebangsaan.
1. Jelaskan peranan akhbar dalam melahirkan semangat kebangsaan.
F1 penulis akhbar terkenal
.............................................................
F2 muncul wartawan seperti :
i.
.................................................
ii.
.................................................
iii.
..................................................
F3 Tulisan mereka membangkitkan kesedaran untuk :
i.
...................................................
ii.
....................................................
F4 Mereka juga mengkritik
................................................................
.....................................................................................................
2. Senaraikan akhbar-akhbar yang terdapat pada 1930-an.
F1
.........................................................
F2
.........................................................
F3
.........................................................
F4
.........................................................
F5
.........................................................
F6
.........................................................
3. Huraikan isu social / pendidikan yang dibangkitkan dalam
akhbar-akhbar tersebut.
F1 memajukan
................................................... orang Melayu
F2 menggalakkan pendidikan
untuk .....................................................
F3 menyeru orang Melayu
meninggalkan sikap negative seperti :
i.
..................................................................
ii.
..................................................................
F4 menggalakkan
................................. di kalangan orang Melayu
F5 mementingkan kemahiran
.................................... orang Melayu spt :
i.
............................................
ii.
...........................................
F6 meminta taraf
............................................... dibaiki
F7 memartabatkan
.......................................... sebagai bahasa rasmi
F8 menyeru orang Melayu tidak
meninggalkan .................................
F9 mengekalkan
......................................... masyarakat Melayu.
4. Apakah isu ekonomi yang dibangkitkan oleh akhbar-akhbar tersebut?
F1 menggalakkan
................................... kerjasama
F2 meminta mengurangkan
kemasukan .......................................kerana
mengancam ekonomi
tempatan
F3 menggalakkan
................................. di kalanngan orang Melayu
F4 melarang orang Melayu
............................................................
F5 menyeru orang Melayu
............................................................
F6 meminta British
mengadakan ...................................................
5. Jelaskan isu politik yang dibangkitkan oleh akhbar-akhbar tersebut.
F1 mengkritik British
mengurangkan ...............................................
F2 mengkritik
........................... dan ...........................................yang
tidak melaksanakan
kepimpinan yang sewajarnya
F3 menolak dasar
.................................... British dalam pentadbiran
F4 menuntut diadakan
.....................................................................
untuk melindungi orang
Melayu
F5 menyeru orang Melayu
supaya ............................. dalam sebuah
Pertubuhan
F6 menentang tuntuan .......................................
terhadap politiik
tempatan
6. Jelaskan peranan majalah dalam membangkitkan semangat kebangsaan.
F1 memfokuskan persoalan
untuk memajukan bangsa melalui .............
dan
..................... yang disiarkan.
F2 menyentuh isu kemajuan
bangsa dalam :
i.
...................................
ii.
...................................
iii.
...................................
iv.
...................................
v.
...................................
dan ..............................
7. Lengkapkan jadual di bawah :
Majalah
|
Pengarang
|
Majalah Guru
|
1.
2.
3.
|
Pengasuh
|
1.
|
Bulan Melayu
|
1.
|
8. Nyatakan isu yang dibangkitkan oleh Majalah Guru.
F1
pendidikan ..............................................
F2
menyeru ......................................... orang Melayu
F3
meniupkan semangat ....................................... dan menentang
..........................................
F4
membaiki ..................................... orang Melayu
F5
memajukan ........................ dan
...........................................
F6
menggalakkan perpaduan di kalangan .................................
sebagai
pemimpin bahasa
9. Apakah isu yang dibangkitkan oleh majalah Pengasuh?
F1
membincangkan soal
............................................ yang progresif
F2
menggalakkan ................................... di kalangan orang
Melayu
F3
memperluas ................. dalam semua bidang
F4
memberikan ............................ persoalan orang Islam
F5
menggesa orang Melayu menjauhkan diri daripada ...................
10. Jelaskan isu yang dibangkitkan oleh majalah Bulan Melayu.
F1
menggalakkan perpaduan di kalangan
......................................
F2
menggalakkan wanita mendapatkan .............................. untuk
kemajuan diri.
F3
mendorong wanita menjaga ............................ dengan nilai-nilai
Islam
dan budaya Timur
F4
menggalakkan wanita menjadi ..................... untuk memajukan
Bangsa
11. Novel telah menyumbang kepada perkembangan semangat naionalisme di
Tanah Melayu. Jelaskan.
F1
penulisan novel bermula pada
............................................
F2
mesej-mesej yang dibawa ialah :
i.
Semangat kebangsaan yang patut
dimiliki oleh .......................
.................................................................................................
ii.
Sikap
..................................................................
.................. adalah dituntut untuk membela maruah bangsa
iii.
Wanita digalakkan
mempunyai sikap positif untuk
........................................................ dan
........................ bangsa.
KBAT :
JIKA ANDA SEORANG PENULIS, APAKAH YANG AKAN ANDA
SAMPAIKAN DALAM PENULISAN UNTUK MELAHIRKAN GENERASI YANG BERSATU PADU?
12. Lengkapkan rajah di bawah.
Novel
|
Pengarang
|
Keris Melaka
|
|
Anak Mat Lela Gila
|
|
Putera Gunung Tahan
|
|
Melor Kuala Lumpur
|
|
13. Apakah tema semangat kebangsaan yang disampaikan melalui Keris
Melaka?
F1 semangat
perjuangan menentang ................................. seperti
.................................
F2 menghargai
sumbangan tokoh .................................................. seperti .......................................
F3 menggunakan
sejarah sebagai ....................... dan ......................... untuk
mendorong semangat perjuangan bangsa bagi generasi muda
14. Jelaskan tema semangat kebangsaan yang dibangkitkan dalam novel Anak
Mat Lela Gila.
F1 semangat
menentang penjajah oleh ................................................
F2 menghargai
................................. bangsa sendiri.
F3 mencintai
.............................................
F4 menolak
.................................... demi maruah bangsa
15. Huraikan tema semangat kebangsaan yang diutarakan dalam novel Putera
Gunung Tahan.
F1 semangat ........................................................
dalam menjaga maruah bangsa
F2 mencintai .............................................
F3 berasa bangga
dengan ..........................................................
F4 seorang gadis
tempatan yang menolak cinta pegawai penjajah kerana
...........................................................................................................
16. Apakah tema semangat kebangsaan yang disampaikan melalui Melor Kuala
Lumpur?
F1
................................ atau kebebasan wanita dalam menentukan
hala
tuju
kehidupannya
F2 Wanita yang
mementingkan ............................................ untuk
kebaikan
dirinya
F3 Membuang
pandangan ....................... yang boleh menghalang
kemajuan
bangsa
17. Bagaimanakah pembaca mendapat
idea baru dan pendedahan tentang gerakan nasionalisme di luar negara dan di
dalam negara?
F1 melalui isu :
i.
................................
ii.
................................
iii.
................................
18. Pada pandangan anda, apakah persoalan semasa yang dibangkitkan oleh
media cetak pada masa kini?
F1 Perkembangan
politik dalam negara
F2 Perkembangan
politik luar negara
F3 Isu perpaduan
F4 Konsep 1
Malaysia
F5 Isu ekonomi
dalam dan luar negara
F6 Isu pendidikan
peringkat sekolah rendah, menengah dan pengajian Tinggi
F7
...........................................................................................................
F8
...........................................................................................................
2.2.4 Perjuangan
Nasionalisme oleh Persatuan-persatuan Melayu
1. Jelaskan tentang Kesatuan Melayu Singapura (KMS).
F1 ditubuhkan
pada ................................
F2 ditubuhkan di
....................................
F3 pengasasnya
ialah :
i.
.................................................................
ii.
.................................................................
iii.
.................................................................
F4 didukung oleh
mereka yang ......................................................
F5 tujuan KMS
ditubuhkan ialah ...................................................
..................................................................................................
2. Jelaskan kejayaan yang dicapai oleh KMS.
F1 Mohamad Eunos
Abdullah menjadi wakil ........................
...........................................................................................
F2 beliau
dilantik menjadi ............................................................
sebagai
wakil orang Melayu.
F3
.......................... orang Melayu Singapura mendapat perhatian
British.
F4 berjaya
memperoleh sebuah kawasan ............................................
bagi orang
Melayu Singapura
F5 berjaya
menubuhkan cawangan di .........................,........................
dan .............................................
pada tahun 1930 an.
3. Jelaskan tentang Persatuan Sahabat Pena (PASPAM).
F1 ditubuhkan
di......................................... pada ........................
F2 dipimpin oleh
cerdik pandai Pulau Pinang seperti ...........................
.............................................................................................................
F3 Matlamat
penubuhan ialah :
i.
........................................................................................
ii.
........................................................................................
F4 kesan
penubuhan PASPAM :
i.
......................................................................................
ii.
.......................................................................................
iii.
.......................................................................................
4. Berikan sebab persatuan negeri ditubuhkan di Negeri Melayu
Bersekutu.
F1 menggabungkan
.....................................................
F2 bagi
membincangkan nasib orang Melayu dalam soal ....................., ......................... dan ....................................................
F3
....................................... di kalangan orang Melayu dapat
digalakkan
5. Jelaskan kegiatan berpersatuan di Sarawak.
F1 Persatuaan
................................................... ditubuhkan pada 1936.
F2 Persatuan
..................................................... ditubuhkan pada 1939.
F3 Persatuan
..................................................... ditubuhkan pada 1939
i.
yang diketuai oleh Datu Patinggi Abang
Abdillah.
ii.
Bertujuan :
a. ..............................................................................
b. ..............................................................................
c. .............................................................................
d. .............................................................................
iii.
Mendapat sambutan orang Melayu
Sarawak di
..................................................................................
4. Jelaskan perkembanganan persatuan di Sabah.
F1 persatuan yang
muncul hanya cawangan .........................................
iaitu di
i.
.............................
ii.
............................
iii.
............................
F2 Anggotanya
terdiri daripada :
i.
.....................................
ii.
...................................
iii.
...................................
5. Mengapakah kegiatan berpersatuan di Sabah tidak menonjol?
F1
..........................................................................................................
F2
..........................................................................................................
6. Jelaskan tentang Kesatuan Melayu Muda (KMM).
F1 ditubuhkan
pada .......................
F2 dipimpin oleh
...............................................................................
F3 diilhamkan
oleh ..................................iaitu .................................
F4 matlamat KMM
ialah :
i.
................................................................................................
ii.
................................................................................................
iii.
................................................................................................
F4 KMM
didaftarkan oleh
.................................................................
7. Jelaskan tindakan KMM untuk menghalau British dari Tanah Melayu.
F1 bekerjasama
dengan ...................... pada akhir tahun 1940.
F2 menjadikan KMM
sebagai sebuah ....................................................
F3 membeli
.................................... untuk dijadikan alat propaganda
F4 mengelilingi
Tanah Melayu untuk ....................................................
F5 menubuhkan
............................. KMM bagi meluaska
propaganda
menentang
British
F6
..................................................................... di
Gunung Semanggol,
Perak
menjadi penyokong KMM
F7 menyediakan
................................. yang dikenali tentera semut
6. Kongres Melayu telah diadakan pada tahun 1939 dan 1940. Apakah kepentingan
kongres tersebut?
F1 kemuncak
................................ orang Melayu menjelang PDunia 2
F2 perkara yang
dibincangkan ialah :
i.
.........................................................................................
ii.
........................................................................................
iii.
.......................................................................................
F3 kongres telah
mendapat sokongan :
i.
.....................................................
ii.
.....................................................
F4 resolusi
kongres ini menggambarkan perpaduan Melayu untuk
mengatasi :
i.
...............................................................................................
ii.
...............................................................................................
7. Pada pandangan anda, bagaimanakah aktivti berpersatuan dapat
menggalakkan kesedaran orang Melayu?
F1
......................................................................................
F2 ......................................................................................
F3
......................................................................................
F4
......................................................................................
8.
Apakah langkah-langkah yang diambil untuk menyekat
semangat kebangsaan penduduk tempatan semasa Jepun menjajah di Tanah Melayu.
o Menjalankan pemerintahan
……………………………………..
o Menyekat kebebasan
……………………….. penduduk di Tanah Melayu.
o Memberi kebebasan kepada
pertubuhan yang ……………….. dan bergerak di bawah ………………………………….
o Mengharamkan penerbitan
semua ……………………….
o Menukarkan nama akhbar tempatan
kepada nama Jepun seperti ……………………………….. untuk Utusan Melayu.
o Semua sekolah menggunakan
…………………………… sebagai bahasa pengantar.
o Menerapkan nilai
………………………….. dalam kehidupan seharian.
9.
Nyatakan pertubuhan-pertubuhan yang menentang ketika
pendudukan Jepun di Tanah Melayu di antara tahun 1941 hingga 1945.
·
MPAJA- Parti Komunis Malaya mengadakan penentangan melalui
gerakan bawah tanah
o dengan bantuan …………………….
oleh pihak British.
o Mereka bekerjasama
menjalankan perang ……………. terhadap Jepun.
·
Bintang tiga- Pasukan bintang Tiga juga ditubuhkan
o
dengan ahlinya terdiri
daripada ………………… penting di Tanah Melayu
o
iaitu Melayu, Cina dan
India menentang Jepun secara gerila.
·
Force 136-
o
Di kalangan orang Melayu pula ditubuhkan
…………………………..
o
keanggotaan terdiri daripada pegawai-pegawai
tadbir Melayu yang bekerjasama dengan tentera British,
o
Bergerak secara ………………….. di
hutan dan aktif di Kedah,Johor dan Pahang.
·
Wataniah-Pasukan Wataniah
Pahang
o
adalah pasukan ……………………….
menentang Jepun terdiri
o
daripada guru,pegawai tadbir
kerajaan dan orang kampung yang sedar tentang penindasan Jepun.
KBAT :
1. SEANDAINYA PENGERUSI PERSATUAN ATAU KELAB DI SEKOLAH ANDA, APAKAH
USAHA YANG ANDA LAKUKAN UNTUK MENERAPKAN SEMANGAT NASIONALISME DALAM KALANGAN
AHLI PERSATUAN?
2. PADA PANDANGAN ANDA, MENGAPAKAH AKTIVTI KOKURIKULUM SEPERTI
PERSATUAN DAN KELAB PENTING DALAM MELAHIRKAN GENERASI YANG BERKEMPIMPINAN?
No comments:
Post a Comment