Struktur
1a) Senaraikan
tiga pengaruh Hindu Buddha yang
terdapat dalam sistem pemerintahan
kerajaan awal di Asia Tenggara
F1 gelaran raja
F2 raja di puncak pemerintahan
F3 di bawahnya ada kerabat diraja
F4 pembesar(termasuk ahli agama iaitu Brahmin)
F5 raja berkuasa mutlak
F6 perintah raja adalah undang-undang
F7 sesiapa yang langgar perintah dianggap derhaka.
F8 raja dikehendaki adil kapada golongan yang
diperintah
F9 raja dianggap bayangan tuhan (dewa raja)
F10 raja dianggap memiliki kesaktian (metos dan
legenda tentang asal-usul
raja
untuk memperkukuhkan
kedudukan)
F11 adat-istaiadat pertabalan raja yang dipimpin oleh
Brahmin.
F12 raja akan mendirikan kompleks kota yang
melambangkan konsep alam
semesta atau orde kosmos.
1b) Berikan
dua kesusasteraan India yang
menyumbang kepada unsur mitos yang terdapat
dalam kesusasteraan klasik Asia Tenggara
F1 Kitab Ramayana
F2 Kitab Mahabrata
1c) Nyatakan
dua kepentingan bahasa Sanskrit
dalam kerajaan awal
F1 Menulis batu bersurat
F2 menulis kitab-kitab agama
F3 mendalami ajaran Hindu dan Buddha
F4 menulis kesusasteraan
F5 mempelajari ilmu
F6 menjadi bahasa komunikasi kerajaan/diplomatik
F7 menulis hal-hal agama
F8 mencatat doa
F9 mencatat salasilah raja
F10
merekod urusan pentadbiran
1d) Pada
pendapat anda,bagaimanakah kita dapat mengasimilasikan kepelbagaianan budaya
ini dalam membentuk bangsa Malaysia yang disegani dunia.
F1 membentuk satu budaya kebangsaan
F2 bersikap terbuka
F3 bertolak ansur
F4 saling memahami
F5 saling menghormati antara budaya
F6 sedia menerima teguran dengan hati terbuka
F7 sedia menerima perubahan baru
F8 menyambut semua perayaan bersama-sama
F9 konsep rumah terbuka
F10
saling mengunjung
(Terima
mana-mana yang munasabah)
2a) Namakan
dua buah kerajaaan Islam yang
telah mewariskan institusi kesultanan yang diamalkan di Asia Tenggara.
F1 Kerajaan Abbasiyah
F2 Kerajaan Turki Uthmaniyah
2b)Senaraikan tiga nama petugas yang berperanan
penting dalam memantapkan pemerintahan sultan
di Asia Tenggara.
F1 Mufti
F2 kadi
F3 khatib
F4 bilal
F5 pemungut zakat
F6 penyelia baitulmal
F7 penjaga harta wakaf
2c) Nyatakan dua
bidang kehidupan yang menggunakan
undang-undang syariah dalam menjamin kesejahteraan rakyat dan negeri.
F1 jenayah(mencuri/membunuh)
F2 urusan pernikahan
F3 perniagaan
F4 pembahagian harta pusaka
2d) Pada
pendapat anda, mengapakah Islam menggalakkan amalan berjimat cermat dalam kehidupan kita?
F1 mengelakkan pembaziran
F2 mengelakkan sifat boros
F3 dapat digunakan semasa kecemasan
F4 dapat menabung
(Terima
mana-mana yang munasabah)
3a) Apakah
maksud Gerakan Islah?
Gerakan yang berusaha mendorong
masyarakat Melayu supaya membentulkan pandangan mereka terhadap Islam.
3b) Namakan
dua akhbar yang menjadi saluran
gerakan tersebut
F1 Al-Imam
F2.
Neracha
F3
Idaran Zaman
3c) Apakah
saranan-saranan yang dikemukakan oleh Gerakan Islah?
F1 menjana ajaran Islam dari sudut kemajuan
dunia,
F2 gesaan memajukan ekonomi,pendidikan,politik
dan sosial orang Melayu
F3 Sikap
mengkritik penjajah ke dalam fikiran orang Islam.
F4 Mereka juga
mengkritik raja dan pembesar Melayu yang tidak
berperanan
penting dalam memajukan orang Melayu
F5 menubuhkan
beberapa buah madrasah
F6 mementingkan pendidikan untuk dunia dan
akhirat
F7 mementingkan fardhu ain,
F8 mementingkan Ilmu Hisab,
F9 mementingkan
bahasa Inggeris
F10
gesaan anak perempuan dihantar ke sekolah
F11
bijak dalam perniagaan
3d) Senaraikan
dua halangan yang dihadapi oleh gerakan ini dalam perjuangannya.
F1 ditentang oleh Kaum Tua
F2 beberapa
undang-undang telah dikeluarkan di NNM bagi menghalang
pengaruh
Kaum Muda.
F3 tidak membenarkan sebarang kegiatan dakwah
Islam tanpa kebenaran
sultan
F4 Risalah dan buku Kaum Muda juga tidak
dibenarkan di bawa masuk ke
NNM.
3e) Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda,mengapakah bidang pendidikan diberikan tumpuan oleh Gerakan Islah?
F1 Dapat meningkatkan taraf hidup
F2 dapat menambah ilmu pengetahuan
F3 dapat melahirkan golongan intelek
(Terima
mana-mana yang munasabah)
4a) Berikan
tiga langkah yang dilaksanakan untuk
memartabatkan Bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan
F1 Akta
Bahasa Kebangsaan diluluskan pada tahun 1967
F2 1970,bahasa
pengantar di sekolah rendah Inggeris telah ditukarkan
kepada
bahasa kebangsaan secara berperingkat-peringkat.
F3 1977,UKM ditubuhkan yang membuktikan BM
boleh menjadi bahasa
Ilmu
F4 1982,BM
menjadi bahasa pengantar disemua sekolah menggantikan BI
F5 1990,BM mula
digunakan di mahkamah.
F6 pelancaran
Minggu Bahasa,Bulan Bahasa
F7 Slogan Bahasa
Jiwa Bangsa
F8 penubuhan
sekolah yang menggunakan BM
4b) Nyatakan
dua prinsip utama Dasar Kebudayaan
Kebangsaan
F1 kebudayaan rakyat asal rantau Melayu sebagai
tunjang.
F2 unsur-unsur kebudayaan lain yang wajar dan
sesuai boleh diterima
F3 Islam unsur
penting
4c) Bagaimanakah
sukan boleh berperanan ke arah memupuk
perpaduan kaum di negara kita.
F1 Sukan sebagai alat perpaduan tanpa mengira
ideologi
F2 Sukan tidak mengehadkan penyertaan kepada
sesuatu kaum sahaja
F3 membuka peluang seluas-luasnya bagi mereka
yang berminat
4d) Apakah
langkah-langkah yang perlu diambil untuk menggalakkan aktiviti sukan dalam
kalangan rakyat negara ini.
F1 mengadakan karnival sukan
F2 menyediakan hadiah yang lumayan
F3 membeli peralatan sukan
F4 ibubapa menggalakkan anak-anak untuk
bersukan
(mana-mana
yang munasabah)
BAHAGIAN ESSEI
5a) Jelaskan faktor-faktor hijrah
F1
perintah Allah menerusi wahyu
F2 Perintah ini
berasaskan surah al-Anfal telah mempercepatkanpenghijrahan
Nabi Muhammad
F3 niat dan
pakatan orang Quraisy untuk membunuh nabi
F4 meneruskan
penyebaran Islam(strategi)
F5 Di
Makkah,ancaman daripada orang Arab Quraisy telah menjejaskan aktiviti penyebaran Islam
F6 suasana aman di tempat baru akan memudahkan
lagi penyampaian dakwah Islamiah
F7 membolehkan
sebuah masyarakat Islam yang bersatu padu dan sempurna dapat
diwujudkan
F8 jemputan
dari masyarakat Arab Madinah yang sedang menghadapi pelbagai
konflik
F9 suku Aus dan
Khazraj sering bertelagah sesama sendiri
F10 ekonomi mereka
pula dikuasai oleh orang Yahudi
F11 memerlukan pemimpin yang berkaliber
F12 untuk
mendamaikan masyarakat Madinah yang sentiasa bermusuhan.
b) Kepentingan hijrah kepada peradaban dunia
F1 Hijrah
mempunyai nilai yang sangat penting kepada peningkatan tamadun masyarakat Arab
F2 selepas hijrah dakwah Islamiah dapat
dilaksanakan dengan aman tanpa berselindung lagi.
F3 mendamaikan suku Arab di Madinah yang sering
bersengketa
F4 menjalinkan hubungan persaudaraan antara
orang Islam Makkah dengan orang Islam Madinah
F5 hijrah dapat menyatupadukan penduduk Madinah
yang terdiri daripada pelbagai suku,budaya dan
agama
F6 rasulullah telah membina masjid iaitu Masjid
al-Nabawi yang dijadikan
tempat beribadat dan belajar di samping tempat
untuk bertemu dan berbincang
F7 wujud
kiraan tahun hijrah dalam takwim Islam
F8 nama
Yathrib ditukarkan kepada Madinah al-Munawarah
F9 hijrah
juga menunjukkan sikap toleransi kaum dan tolong-menolong boleh
melahirkan masyarakat
cemerlang
F10 hijrah
berjaya dengan sokongan dan pengorbanan sahabat-sahabat Rasulullah
F11 hijrah juga
memperlihatkan kaum wanita juga dapat memainkan peranan penting
seperti puteri Abu Bakar al-Siddiq,Asma
F12 hijrah
menunjukkan ketabahan hati dan kebesaran jiwa Nabi Muhammad yang sanggup berkorban dan meninggalkan
kesenangan hidup demi
memperjuangkan Islam
F13 hijrah
menampakkan kebijaksanaan Nabi Muhammad dalam mengatur strategi perjuangan
F14 baginda merancang penubuhan sebuah negara Islam di
Madinah dengan
sebuah
perlembagaan yang dinamai Perlembagaan Madinah.
5c) Pada pendapat anda mengapakah
berlakunya penghijrahan golongan muda dari luar bandar ke bandar?
Faktor Menolak
F1 kurang peluang
pekerjaan atau kehilangan pekerjaan menimbulkan masalah pengangguran
F2 mencari pekerjaan kerana jenis pekerjaan di
luar bandar terhad
F3 .pendapatan pertanian kurang dan tidak tetap
F4 masalah kekurangan perkhidmatan sosial dan kemudahan awam -
perkhidmatan perubatan,
pendidikan, dan bekalan air bersih
F5 kawasan luar bandar kurang tempat hiburan untuk pemuda, kurang pusat beli-belahyang besar, dan tempat rekreasi
F6 taraf hidup di luar bandar adalah rendah
Faktor Menarik
F7 lebih peluang pekerjaan
F8 .keadaan politik yang stabil seperti Malaysia banyak menggalakkan
penghijrahan penduduk dari Indonesia, Thailand, dan Filipina
F9 . kemudahan perkhidmatan sosial dan perkhidmatan
awam yang banyak menarik penduduk
F10 kemudahan pengajian tinggi
F11 maju dalam kegiatan ekonomi Lembah Klang banyak
menarik penduduk
F12 gaji
tinggi dan tetap
F13 taraf hidup tinggi
F14 di kawasan
bandar - lebih banyak tempat hiburan untuk pemuda
F15 banyak pusat beli-belah yang besar, dan tempat rekreasi
M (Terima Mana-Mana Munasabah)
6a) Apakah ciri-ciri Zaman Gelap
di Eropah?
F1 kemerosotan dalam perdagangan kerana
serangan orang Viking dan Magyar
F2 ekonomi dan kehidupan merosot
F3 tumpuan pada ekonomi pertanian
F4 perniagaan barangan pertanian melalui sistem
tukar barang
F5 penggunaan mata wang terhad
F6 tidak wujud pentadbiran pusat yang kukuh
dan berkesan
F7 kehidupan yang kacau-bilau membawa
kemunculan golongan baron
F8 petani meminta pertolongan daripada tuan tanah
F9 petani terpaksa membayar cukai kepada tuan
tanah
F10 petani yang tidak mampu akan menyerahkan
tanah kepada tuan tanah dan menjadi hamba
F11 Baron dapat perlindungan daripada raja
F12 Baron bayar cukai pada raja
F13 munculnya sistem feudal
F14 Gereja
Katholik sangat berkuasa
F15 Gereja
mempunyai harta yang banyak
F16 Gereja
memberi tumpuan pada amalan agama dan ilmu akhirat sahaja
F17 Gereja
mengongkong hidup masyarakat Eropah
F18 kemerosotan
dalam bidang ilmu pengetahuan
F19 kehidupan
di bandar menghadapi kemerosotan
6b) Jelaskan perubahan yang
berlaku pada zaman kemuncak pertengahan
F1 gereja memainkan peranan sebagai institusi
yang universal
F2 gereja menjadi ejen penyatuan
F3 berlaku perubahan ekonomi yang ketara
F4 peningkatan aktiviti pertanian
F5 kemunculan perdagangan
F6 kemunculan bandar seperti Milan,Venice dan
Florence
F7 Pertambahan penduduk
F8 lahir kelas pertengahan
F9 terdiri daripada artisan,pedagang dan ahli
perbankan
F10 status social berasaskan kekayaan
F11 rakyat mula terlibat dalam urusan politik
F12 parlimen diwujudkan bagi memenuhi tuntutan
rakyat
F13 memberikan hak politik kepada rakyat
F14 menjalin hubungan rakyat dengan pemerintah
F1 meningkatkan ilmu pengetahuan
F2 mengamalkan sikap bertolak ansur
F3 bersatupadu
F4 melengkapkan diri dengan kemahiran
F5 mengamalkan gaya hidup sihat
F6 melibatkan diri dengan pembangunan
negara
F7 mengelakkan gaya hidup negatif
F8 mengamalkan budaya inovasi
M ( mana-mana yang munasabah)
7a) Jelaskan perubahan konsep kerajaan dan negeri
masyrakat Melayu kesan daripada penjajahan Barat.
F1 Dalam perjanjian antara kerajaan Melayu
dengan kuasa asing,kerajaan
disebutkan sebagai negeri dan jajahan
takluknya.
F2 British merujuk setiap kerajaan Melayu
sebagai negeri
F3 Konsep kerajaan beransur luput
F4 digantikan dengan konsep negeri
F5 British menetapkan sempadan setiap
kerajaan.
7b) Terangkan ciri-ciri negara dan bangsa yang kita
amalkan pada hari ini.
F1 Wilayah
H1a Kawasan tempat tinggal rakyat
H1b Sempadannya yang diterima umum
F2 Kedaulatan
H2a Merupakan
kekuasaan tertinggi terhadap rakyat sesebuah wilayah
H2b kekuasan
ini tidak boleh dihadkan oleh mana-mana
pihak.
H2c ia juga merujuk kepada kekuasaan yang dimiliki
oleh sesebuah negara atau
pemerintah
H2d Hak untuk menggubal dan
menguatkuasakan undang-undang
H2e Hak menguatkuasakan undang-undang
H2f mempunyai hak mutlak terhadap rakyatnya
H2g memastikan sesebuah negara bebas daripada
campurtangan/paksaan/taklukan/ penjajahankuasa
asing
F3 lambang
H3a Merupakan simbol atau tanda
yang menjadi identiti sesebuah negara
H3b Bahasa Melayu merupakan
bahasa kebangsaan
H3c Bahasa Melayu sebagai lambang penyatuan negara dan bangsa
H3d sistem
pemerintahan beraja,
H3e Adat
istiadat Melayu,
H3f Agama
Islam
H3g merupakan
warisan yang dikekalkan sejak zaman KMM
H3h Kebesaran sultan dilambangkan dengan alat
regalia/
nobat/warna/bahasa/undang-undang/protokol /
adat istiadat istana
F4 keunggulan undang-undang dalam pemerintahan
H4a Penguatkuasaan
undang-undang merupakan cara formal
H4b untuk
mengawal masyarakat melalui peraturan
yang diwartakan
H4c untuk memelihara keamanan
H4d untuk
melindungi rakyat
H4e untuk menentukan struktur
kerajaan,kehakiman,bahasa,agama dan kerakyatan
F5 Rakyat
H5a merupakan
seluruh penduduk bagi sesebuah wilayah
H5b mereka terikat kepada undang-undang dan
peraturan yang dikuatkuasakan dalam wilayah tersebut
F6 Kerajaan
H6a Merupakan badan yang diberikan kuasa untuk
menguruskan
pentadbiran,
H6b menjaga
keamanan,
H6c mempertahankan kedaulatan negara
H6d menjalin hubungan dengan negara lain
7c) Pada
pendapat anda, bagaimanakah hasrat membentuk negara dan bangsa berteraskan 1
Malaysia boleh dicapai?
F1 Pelaksanaan pendidikan kebangsaan
F2 Mengamalkan kebudayaan kebangsaan
F3 BM sebagai bahasa kebangsaan
F4 Mengamalkan semangat gotong-royong
F5 Meneruskan amalan konsep rumah terbuka
F6 kegiatan sukan
F7 PLKN
F8 Klinik
1 Malaysia
F9 Kedai
Rakyat 1 Malaysia
M (Mana-Mana
yang munasabah)
8a) Terangkan
faktor-faktor pembentukan Malaysia
Politik
F1 Lee
Kuan Yew berminat bergabung dengan Malaysia
kerana perkembangan pengaruh sosialis
H1a Parti
Sosialis telah memenangi plihanrya Hong
Lim pada
April 1961
H1b Ancaman
komunis telah menjadi alasan yang digunakan oleh LK Yew untuk mendesak British
menggabungkan Singapura dengan PTM
F2
Penubuhan Malaysia akan mempercepatkan kemerdekaan Sabah,Sarawak,Singapura dan Brunei
H2a Pada
masa itu negara tersebut belum mampu berkerajaan sendiri
H2b Mereka
akan dapat menikmati pembangunan
sosial,politik dan ekonomi.
F3
Penubuhan Malaysia ialah proses dekolonialisasi British terhadap
negeri-negeri kecil yang belum
membangun
H3a PTM
berpengalaman yang lama dalam membanteras pengaruh PKM
H3b
Pengalaman sepanjang tempoh darurat dari tahun 1948-1960
H3c ancaman
komunis juga berlaku di Sarawak yang diperjuangkan oleh Clandenstine Communist Organization(CCO)
H3d CCO
bermatlamat untuk menjadikan Sarawak
sebagai negara komunis.
H3e
Penyertaan Sarawak dalam Malaysia
diharapkan menjadi benteng yang kukuh bagi menghalang ancaman
komunis.
Ekonomi
F4 Mewujudkan satu pasaran yang lebih luas
H4a bagi menggalakkan pelaburan
H4b dan
perkembangan industri pertanian.
F5
Kerjasama serantau dalam bidang ekonomi dapat memanfaatkankeistimewaan
H5a dan
sumber bahan mentah yang ada di negeri-negeri ini
H5b Tanah
Melayu kaya dengan getah dan bijih
timah,
H5c Sarawak dan Sabah kaya dengan kayu balak
H5d dan
Brunei kaya dengan sumber minyak
Sosial
F6
Untuk mengimbangkan jumlah dan kadar pertumbuhan kaum dlm kalangan
negeri anggota
H6a dengan
memasukkan Sarawak,Sabah dan Brunei ke dalam gabungan itu.
8b) Jelaskan
reaksi Negara-negara berikut terhadap gagasan Malaysia
i.
Persekutuan Tanah Melayu
F1 menganggapnya
sebagai satu usaha murni
F2 pengalaman Persekutuan Tanah Melayu yang
merdeka menjadi aset untuk memajukan Malaysia
F3 kebanyakan menyokong tetapi berbeza
pendapat dari segi cara pelaksanaan
F4 Pas dan Barisan Sosialis mahu idea ini
dirunding dalam kalangan penduduk.
F5 UMNO bersetuju dengan penggabungan dengan
Sarawak,Sabah dan Brunei tanpa Singapura.
ii. Filipina
F1 Kerajaan Filipina di bawah Presiden
Macapagal telah membuat pengumuman rasmi menuntut hak
terhadap
Sabah
F2 Mendakwa Sabah masih milik Kesultanan
Sulu
F3 Tuntutan berdasarkan perjanjian antara
Sultan Sulu dengan Baron Von Overbeck
F4 Baraon Von Overbeck menjual haknya
kepada Alfred Dent yang berjaya memperolihi Piagam Diraja
British
F5 Syarikat ini dikenali Syarikat Utara
Borneo British (SBUB) yang memerintah sehingga kedatangan
British
F6 SBUB kemudiannya menyerahkan
pemerintahan Sabah kepada kerajaan British
F7 Pajakan ini telah diisytiharkan tamat
oleh waris Sultan Sulu iaitu Sultan Esmail Kiram
F8 Filipina telah mengiktiraf penubuhan
Malaysia
F9 Pengiktirafan ini diberikan menerusi
usaha membaiki hubungan dengan penubuhan MAPHILINDO.
8c) Apakah kebaikan penubuhan Malaysia kepada
rakyat hari ini.
F1 Keluasan Negara bertambah
F2 Bilangan penduduk bertambah
F3 Jumlah
etnik bertambah
F4 Pelbagai budaya
F5 Pertahanan negara kukuh
F6 Komunis dapat dibanteras
F7 Penjajahan asing ditamatkan
F8 sumber hasil negara bertambah
F9 meluaskan pasaran Negara
F10 negeri-negeri yang kurang maju dibangunkan
M (Mana-Mana yang munasabah)
9a) Terangkan
bentuk hubungan luar yang diamalkan di
Malaysia.
F1 Hubungan bilateral
H1a hubungan secara terus dengan negara
tertentu
H1b mengutamakan hubungan dengan negara jiran
seperti Indonesia,Singapura,Thailand
H1c hubungan dengan Negara Asia,Afrika,Timur
Tengah dan negara maju.
F2 Hubungan multilateral
H2a hubungan dalam bentuk kumpulan dan
pertubuhan
H2b seperti Komanwel,PBB,OIC,NAM dan ASEAN
9b) Terangkan
faktor-faktor yang menjadi asas kepada penggubalan dasar luar Malaysia.
F1 Faktor sejarah
H1a Sejak
Zaman Kesultanan Melayu
Melaka
H1b telah
terjalin hubungan berbentuk perdagangan
H1c dengan negara luar seperti China,Arab,Siam dan
negeri di Kepulauan Melayu.
H1d Terjalin hubungan serumpun di kepulauan
Melayu termasuklah Indonesia,Brunei,Singapura
H1e Malaysia menyertai Petubuhan Komanwel
H1f dan meneruskan hubungan diplomatik dengan Britain
H1g dan negara Komanwel yang lain.
H1h Oleh kerana diancam komunis,
H1i Malaysia mengamalkan dasar pro-Barat dan
anti-Komunis
H1j Malaysia
masih bergantung kepada kuasa Barat
H1k kerana
belum mempunyai keupayaan pertahanan
F2 Faktor ekonomi
H2a Malaysia
mengamalkan pasaran bebas
H2b menjalin
hubungan dengan negara lain untuk memajukan ekonominya
H2c Malaysia menjalin hubungan dengan Britain
dan Amerika Syarikat
H2d kerana kedua-dua negara merupakan pembeli
utama getah dan bijih timah.
H2e Malaysia menjalin hubungan dengan Jepun
dan Korea
H2f untuk
meningkatkan pelaburan asing.
H2g Mengadakan hubungan dengan negara
membangun dan negara Islam
H2h untuk meningkatkan pasaran barangan
Malaysia dan pelaburan di negara berkenaan
F3 Faktor politik
H3a Malaysia menekankan dasar pemeliharaan
kedaulatan negara-negara lain
H3b contohnya
menyokong Palestin bagi mewujudkan keamanan di Asia Barat
H3c Malaysia
berpegang teguh pada prinsip dan piagam PBB bagi memelihara keamanan dunia
F4 Faktor geografi
H4a Malaysia mempunyai kedudukan yang
strategik
H4b dan bersempadan dengan hampir kebanyakan
dengan negara serantau
H4c
menyebabkan soal keselamatan serantau mempengaruhi dasar luarnya
F5 Faktor
demografi
H5a Malaysia
menjalin hubungan dengan negara Islam
H5b kerana
majoriti penduduknya beragama Islam
H5c Malaysia
tiada hubungan dengan Israel
H5d kerana
dasar negara itu yang menceroboh dan menindas peribumi Palestin
H5e Sikap komited Malaysia terhadap hak asasi
manusia
H5f menyebabkan Malaysia menentang keras
Dasar Apartheid yang diamalkan di Afrika Selatan
9c) Sebagai
generasi pewaris bangsa bagaimanakah anda mahu mengekalkan kecemerlangan
negara
Malaysia?
F1 meningkatkan ilmu pengetahuan
F2 mengamalkan sikap bertolak ansur
F3 bersatupadu
F4 melengkapkan diri dengan kemahiran
F5 mengamalkan gaya hidup sihat
F6 melibatkan diri dengan pembangunan
negara
F7 mengelakkan gaya hidup negatif
M (Mana-mana yang munasabah)
No comments:
Post a Comment