1 a) Apakah tujuan pendidikan dalam tamadun India?
- · Meningkatkan ilmu saiins
- · Menyediakan manusia menghadapi hari selepas mati
- · Dapat hidup sempurna
- · Menambah ilmu
- · Mengatasi buta huruf
- · Mendapatkan jawatan dalam pemerintahan
b) Bagaimanakah seseorang itu boleh mencapai taraf sebagai Brahmin yang berpendidikan?
- · Menghafal pelbagai buku agama
- · Menghafal buku/kitab veda yang mengandungi peraturan ritual/mentera/lagu agama
- · Mempelajari karya saintifik
- · Mempelajari karya falsafah
c) Nyatakan cirri-ciri pendidikan dalam tamadun China mengikut peringkat berikut :
i) Peringkat rendah
· Mengenal tulisan ideogram
· Menghafal tulisan ideogram
· Mengenal Sembilan buah buku suci tanpa memahaminya
· Menghafal 9 buah buku suci
ii) Peringkat menengah
· Tumpuan terhadap karangan
· Tumpuan terhadap sastera
iii) Peringkat tinggi
· Menterjemah kitab suci
d) Bagaimanakah peperiksaan awam China dijalankan?
· Dikendalikan dengan ketat
· Meniru dikenakan hukuman mati
· Pemeriksa dikurung sebelum hari peperiksaan untuk elak penipuan
· Calon ditempatkan dalam bilik
· Makanan disediakan
· Calon dikurung selama 3 hari untuk menulis jawapan
e) Pada pendapat anda, apakah matlamat sistem pendidikan di negara kita pada hari ini?
- · Menekankan masyarakat penyanyang
- · Menekankan teknologi tinggi
- · Menekankan kemahiran
- · Menekankan hidup bersatu padu
- · Melahirkan insane yang seimbang dari aspek rohani dan jasmani
(mana-mana jawapan yang munasabah)
2 a) Namakan tamadun lain di dunia yang telah bertembung dengan tamadun Islam.
· Tamadun Yunani/Rom/Parsi
· Tamadun Eropah
· Tamadun Mesopotamia
· Tamadun Mesir Purba
· Tamadun India
· Tamadun China
b) Tuliskan dua cara pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia.
· Perdagangan dan perniagaan
· Hubungan diplomatic
· Penaklukan dan ketenteraan
· Kebudayaan
· Intelektual
c) Jelasakan dua kesan pertembungan dari sudut keagamaan yang dapat member sumbangan kepada peradaban dunia.
· Islam mengubah sistem kehidupan penganutnya dan mereka yang di bawah taklukannya
· Islam membawa satu nilai akidah dan syariah
· Kepercayaan kepada Allah s.w.t
· Islam menyediakan sistem perundangan beradasarkan al-Quran dan hadis
· Islam mudah diterima kerana bersifat sarwajagat
· Ajaran Islam tidak terbatas kepada bangsa atau kawasan geografi
· Islam juga tidak menghapuskan cara hidup, adat dan budaya masayarakat setempat
d) Cendikiawan Islam yang terkenal dalam bidang ilmu mantik dan falsafah.
· Ibn Sina
· Al-Kindi
· Farkh al-Din
· Al-Razi
· Ibn Al-Arabi
· Ibn Rush
· Imam Ghazali
e) Sebagai seorang pelajar, apakah peranan anda untuk memastikan kegemilangan sesebuah tamadun itu sentiasa terpelihara?
· Meningkatkan penguasaan ilmu pengetahuan
· Berfikiran terbuka
· Sanggup menerima perubahan yang membawa kebaikan
· Menghormati budaya dan adat resam kaum lain
· Berkemahiran tinggi
· Berdisiplin
· Berkeyakinan
· Berinovasi/kreatif
3. a) Aapakah maksud nasionalisme?
· Perasaan cinta akan bangsa dan negara
· Gerakan membebaskan tanah air
· Tidak terhad kepada pembebasan kuasa politik
· Pembebasan daripada cengkaman ekonomi dan kebudayaan asing
b) Berikan satu faktor yang menyebabkan tercetusnya gerakan nasionalisme di Thailand.
i) Tahap 1
· Kegelisahan rakyat terhadap penguasan politik oleh kerabat diraja
· Penentangan terhadap raja berkuasa mutlak
· Perkembangan sistem pendidikan barat
· Sistem demokrasi
· Sistem raja berperlembagaan
· Kelemahan sistem pentadbiran
· Sikap boros Raja Vajiravudh
ii) Tahap 2
· rakyat tidak puas hati terhadap cengkaman ekonomi kapitalis Barat
· rakyat tidak puas hato terhadap cengkaman ekonomi orang Cina
c) Senaraikan cara Phibul Songram memajukan sosioekonomi pribumi Thailand.
· Meluluskan undang-undang
· Menyekat kebebasan dan penguasaan ekonomi orang Cina
· Sekolah Cina dibubarkan
· Akhbar Cina dibubarkan
· Penduduk peribumi digalakkan melibatkan diri dalam aktiviti ekonomi
· Jawatan tertinggi dalam kerajaan diberikan kepada penganut Buddha
d) Bagaimanakah pengenalan birokrasi Barat mampu mempertahan kedaulatan Thailand?
· Pentadbiran moden yang cekap
· Kuasa Barat tiada alasan campur tangan
· Menggunakan kepakaran pel bagai negara Barat/80 penasihat Barat
· Persaingan antara kuasa Barat menyelamatkan Siam
· Wujud pentadbir berpendidikan Barat
e) Pada pendapat anda, mengapakah semangat nasionalisme perlu dipupuk sejak dari bangku sekolah lagi?
· Dapat mengekalkan kedaulatan negara
· Memperkukuh taat setia rakyat
· Memupuk perasaan bangga pada negara
· Muncul semangat5 ingin meningkatkan imej negara
· Negara akan aman damai
· Rakyat hidup bersatu padu
· Rakyat mematuhi undang-undang negara
· Mewujudkan kestabilan negara
· Wujudkan rasa sayang akan negara
· Sanggup pertahankan negara
4. a) Namakan dua tokoh yang pernah terlibat dalam pembentukan dasar pendidikan di Malaysia
· Cheeseman
· L.J Barnes
· Dr Fenn
· Dr W.P Wu
· Dato’ Ab dul Razak Hussain
· Abdul Rahman Talib
· Aminuddin Baki
· Tun Dr Mahathir Mohamed
b) Namakan satu dasar kerajaan yang bertujuan memupuk perpaduan rakyat Malaysia?
· Dasar Pendidikan Kebangsaan
· Rukun Negara
· Akta Bahasa Kebangsaan
· Wawasan 2020
· Konsep satu Malaysia
c) Bagaimanakah aktiviti sukan bertindak sebagai alat perpaduan?
· Penyertaan dalam sukan tanpa mengira ideology/sukan Malaysia/SUKMA
· Penyertaan tanpa mengehadkan kepada sesuatu kaum sahaja
· Menjadikan sukan sebagai aktiviti kokurikulum yang sangat digalakkan
· Mem beri peluang seluasnya kepada yang berminat
d) apakah langkah yang dijalankan untuk menjamin perpaduan rakyat melalui penggunaan Bahasa Melayu?
· Pelancaran Minggu Bahasa
· Bulan Bahasa
· Slogan Bahasa Jiwa Bangsa
· Sebagai bahasa pengantyar di sekolah Inggeris
· Penubuhan sekolah menengah yang menggunkan b ahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
· Akta Bahasa Kebangsaan diluluskan
· Penubuhan UKM
· Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di semua sekolah
· Penggunaan bahasa Melayu di mahkamah
e) apakah peranan generasi mnuda dalam usaha memperkasa perpaduan?
· Berkawan dengan semua kaum
· Belajar dengan semua kaum
· Berkunjung ke rumah rakan semasa perayaan
· Bergotong royong
· Kerjasama
· Tolong menolong
· Hormat menghormati
No comments:
Post a Comment