Tema 7 : Bab
1, Bab 2 dan Bab 3 - SPM 2013 - Bab 1 dan bab 3 Keluar SPM
Tumpuan Bab 1 dan 2
Tumpuan Bab 1 dan 2
sumber : Laman Cikgu Sejarah (Cikgu Zamri)
5
|
a
|
Huraikan
agama dan kepercayaan yang terdapat dalam masyarakat Tamadun Hwang Ho.
|
[ 6 markah]
|
|
b
|
Huraikan
sumbangan tamadun Hwang Ho yang dimanafaatkan oleh masyarakat sehingga kini.
|
[ 6 markah]
|
||
c
|
(i)
|
Berdasarkan
pemerhatian anda, nyatakan pencapaian Malaysia kini yang boleh menjadi
kebanggaan generasi akan datang?
|
[ 4 markah]
|
|
(ii)
|
Sebagai
warganegara yang patriotik, apakah sumbangan anda untuk menjadikan Malaysia
sebuah negara maju?
|
[ 4 markah]
|
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
|
5
|
(a)
|
Huraikan
agama dan kepercayaan yang terdapat dalam masyarakat Tamadun Hwang Ho.
F1
Percaya kuasa raja merupakan mandat daripada tuhan
F2
Menganut kepercayaan animisme
H2a
dan politeisme
F3
Mengamalkan penyembahan/ pemujaan roh nenek moyang
H3a
Melibatkan unsur korban
F4
Menyembah tuhan syurga (shang-ti)
H4a
Shang-ti merupakan dewa tertinggi di syurga
H4b
dan tuhan bumi (Tu)
F5
Orang China kuno mempercayai satu kuasa agung yang dikenali
sebagai Tien
H5a
Tien dimaksudkan sebagai makhluk unggul/ kuasa tertinggi alam semesta
H5b
Tien dirujuk sebagai syurga
F6
Melakukan penyembahan terhadap sungai/ bukit/ gunung
H6a
Upacara penyembahan melibatkan permainan muzik/ tarian/ upacara korban
H6b
Upacara penyembahan diketuai oleh golongan bomoh
F7
Mempercayai ramalan
H7a
Upacara penilikan/ ramalan menggunakan tulang oracle
F8
Mempercayai konsep Yin dan Yang
H8a
Percaya bahawa alam semesta dan kejadiannya terdiri daripada dua unsur yang
saling melengkapi
H8b
Yin ialah kuasa pasif
H8c
Yang ialah kuasa aktif
F9
Mempercayai konsep Feng Hsui
H9a
Hubungan antara manusia dengan alam sekitar
H9b
Bagaimana manusia boleh hidup secara harmoni dengan alam sekitar
[Mana-mana
4 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[6M]
|
(b)
|
Huraikan
sumbangan tamadun Hwang Ho yang dimanafaatkan oleh masyarakat sehingga kini.
F1
Sistem pemerintahan monarki
H1a
Gelaran raja ditukar kepada maharaja
F2
Konsep anak syurga
H2a dan
mandat dari syurga yang dikaitkan dengan raja (maharaja) diteruskan hingga
abad ke-20
F3
Amalan putaran dinasti diteruskan oleh dinasti-dinasti di China
F4
Pembinaan sistem pengairan
H4a
Pembinaan terusan
H4b untuk
mengairi kawasan pertanian
H4c dan
mengelakkan banjir
F5
Kemajuan dalam teknologi pembajakan
F6
Penciptaan cangkul
H6a dan
sabit dalam kerja pertanian
F7
Penggunaan batas
H7a untuk
tujuan penanaman
F8
Menggantikan alat pertanian yang dibuat daripada kayu dengan yang dibuat
dengan besi
F9
Penggunaan tulisan ideogram
H9a dalam
bidang penulisan dan percetakan
F10
Pemujaan roh nenek moyang
H10a Unsur korban
manusia tidak lagi diamalkan
H10b dan digantikan
dengan unsur makanan / duit kertas / barang perhiasan
F11
Konsep Yin dan Yang
H11a Percaya bahawa
alam semesta dan kejadiannya terdiri daripada dua unsur yang saling
melengkapi
H11b Yin ialah kuasa
pasif
H11c Yang ialah kuasa
aktif
F12
Konsep Feng Hsui
H12a Hubungan antara
manusia dengan alam sekitar
H12b Bagaimana manusia
boleh hidup secara harmoni dengan alam sekitar
F13
Amalan penggunaan kalendar
H13a Terdapat 30 hari
dalam sebulan dan 360 hari dalam setahun
H13b Raja menggunakan
kalendar untuk menentukan musim menanam dan musim menuai
H13c Diteruskan untuk
menjalankan aktiviti harian
H13d Seperti upacara
perkahwinan / perburuan / pengkebumian
F14
Pengamalan falsafah perang Sun Tzu
H14a diaplikasi
sebagai taktik dalam urusan perniagaan
[Mana-mana
4 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[6M]
|
|
(c) (ii)
|
Berdasarkan
pemerhatian anda, nyatakan pencapaian Malaysia kini yang boleh menjadi
kebanggaan generasi akan datang?
F1
Berjaya mengekalkan keamanan
F2
Menghormati hak asasi manusia
F3
Mengamalkan konsep ZOPFAN
F4
Melemahkan pengaruh komunis
F5
Meluaskan hubungan diplomatik
F6
Mengutamakan rundingan
F7
Membela kepentingan negara
F8
Mengekalkan keharmonian rakyat berbilang kaum
F9
Kestabilan politik/ ekonomi/ sosial
F10
Kemajuan komunikasi
F11
Keupayaan pemimpin negara dalam mentadbir negara mengikut acuannya sendiri
F12
Kepakaran dari segi pembuatan kereta dan motosikal
F13
Berjaya pulih daripada kegawatan ekonomi
F14
Berjaya melaksanakan dasar penswastaan dan persyarikatan
F15
Pembangunan prasarana telekomunikasi
F16
Kebolehan rakyat dalam pelbagai bidang/ contohnya berjaya mendaki gunung
everest
F17
Pembangunan yang bertaraf moden/ contohnya KLCC
(Mana-mana jawapan munasabah)
[Mana-mana
6 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[4M]
|
|
(c) (ii)
|
Sebagai
warganegara yang patriotik, apakah sumbangan anda untuk menjadikan Malaysia
sebuah negara maju?
F1
Kreatif
F2
Inovatif
F3
Berusaha membaiki/ meningkatkan kehidupan
F4
Memelihara keamanan negara
F5
Memerintah dengan adil
F6
Mempunyai ilmu pengetahuan
F7
Meningkatkan kemahiran
F8
Meneroka bidang baru
F9
Bersifat daya saing
F10
Berani menanggung risiko
F11
Gigih
F12
Berfikiran terbuka
F13
Memiliki kebijaksanaan
F14
Tidak mudah menyerah kalah
F15
Memajukan kegiatan penyelidikan/ R&D
F16
Memajukan bidang pendidikan
F17
Meningkatkan disiplin diri
F18
Berfikiran matang
F19
Bijak mengatur strategi
(Mana-mana jawapan munasabah)
[Mana-mana
6 x 1 m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[4M]
|
BAB : 2
PENINGKATAN TAMADUN
TAJUK :
PENINGKATAN SOSIAL-PENDIDIKAN
Pendidikan
membantu manusia untuk meningkatkan tahap intelek yang seterusnya membawa
kepada peningkatan dalam bidang-bidang lain.
|
||||||||||||||||
a
|
Jelaskan
ciri-ciri pendidikan dalam tamadun India.
|
[10markah]
|
||||||||||||||
b
|
Terangkan
tentang peperiksaan awam di China
|
[ 6markah]
|
||||||||||||||
c
|
Pada
pandangan anda, apakah usaha-usaha yang perlu dilakukan untuk menjadikan
Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pendidikan dunia ?
|
No comments:
Post a Comment