Bab 3 : KESEDARAN PEMBINAAN
NEGARA DAN BANGSA
3.1 Latar Belakang Pembinaan Negara dan Bangsa
1. Jelaskan sistem politik masyarakat Melayu tradisional.
F1 Muncul
kerajaan kerana
.........................................................
F2 kedudukan raja begitu .......................
dan ..............................
F3 raja bertanggungjawab :
i.
..........................................................................................
ii.
..........................................................................................
F4 Rakyat yang mendiami wilayah yang diperintah
raja akan
i.
......................................
dan
ii.
.....................................
kekuasaan raja
F5 Kesetiaan rakyat kepada raja menentukan
..............................
........................ atau wilayah
yang diperintah raja.
F6 Kerajaan yang kuat akan
........................... atau menaungi kerajaan
yang lemah untuk
...........................................................................
F7 Contohnya , Kesultanan Melayu Melaka
mempunyai banyak negeri
...................... dan
.................................
2. Bagaimanakah kuasa Barat mengubah konsep kerajaan dalam masyarakat
Melayu tradisional?
F1 Bagi masyarakat Melayu tradisional, negeri
beerti .............................
F2 Contohnya negeri ......................, dan
negeri n....................................
F3 Dalam perjanjian antara sesebuah kerajaan
Melayu dengan kuasa
asing, keseluruhan kerajaan disebut
sebagai ..................................
..........................................................................................................
F4 Setelah British campur tangan, British
merujuk setiap kerajaan
Melayu sebagai ...................................
F5 British telah menetapkan
............................ setiapa kerajaan.
F6 Konsep
kerajaan beransur ..............................
F7 dan digantuikan dengan konsep
......................
F8 British telah memperkenal gagasan
................................. pada tahun
1946 untuk membina sebuah ....................... dan
............................
yang moden.
3. Apakah yang dimaksudkan dengan konsep bangsa?
F1 merujuk kepada ...........................................................
dalam satu
ikatan ketatanegaraan atau
................................................................
4. Jelaskan maksud konsep bangsa Malaysia.
5.
F1 konsep baru bagi rakyat
....................................................................
F2 lahir negara dan bangsa Malaysia apabila
Persekutuan Tanah Melayu
diisytiharkan
........................................................................... dan
Malaysia dibentuk pada
.........................................................................
F3 Bangsa Malaysia terdiri daripada :
i.
Masyarakat berbilang
...........................
ii.
Berlainan
............................
iii.
Berbeza
.............................
iv.
............................................
v.
Dan pendapat terhadap
................................
F4 Bangsa Malaysia dibentuk melalui
i.
Penggunaan.............................................................................
ii.
Pengamalan
............................................. dan .......................
F5 Pembentukan bangsa
Malaysia merupakan :
i.
Hasil
.........................................................................
ii.
Pengisian
.................................................................
iii.
Pengekalan
.............................................................
3.1.1 Pembinaan Negara dan
Bangsa
1. Jelaskan konsep negara dan bangsa moden di Eropah.
F1 Konsep negara dan bangsa moden tercetus di
Barat pada penghujung
........................................................................................
F2 Kerana tercetusnya :
i.
..............................................................
ii.
..............................................................
iii.
..............................................................
F3 muncul idea :
i.
........................................................
ii.
.......................................................
iii.
......................................................
F4 Zaman ini penting kerana memperlihatkan
bibit-bibit kelunturan
entiti politik berasaskan
i.
................................................
ii.
.............................................................................................
F5 Kebangkitan nasionalisme telah mengancam
empayar .....................,
................... dan
..................... yang mempunyai penduduk berbilang
bangsa.
F6 Para nasionalis menggunakan unsur persamaan
rumpun .............. dan
.................... untuk membentuk
negara bangsa masing-masing.
F7 Matlamat akhir para nasionalis ialah
............................. dan
......................................................
F8
......................... kalah dalam Perang Dunia Pertama .
F9
Persidangan Damai Paris isytihar Deklarasi
.............................................................................
F10 Dua Prinsip pembinaan negara :
i.
................................................................................................
ii.
................................................................................................
F11 Kesannya :
i.
...........................
Austria-Hungary dan Turki dibahagikan
ii. Pelbagai golongan .....................dan ............ beroleh
kemerdekaan
iii. Tujuh negara bangsa baru muncul iaitu .........................,.............,
Latvia, ........................., Lithuania, Poland dan
........................
2. Jelaskan usaha pembentukan negara bangsa Itali oleh Count Camillo
Benso di Cavour.
1. Itali terbahagi kepada beberapa .................................
2. ...................... dan ........................ dikuasai
Austria.
3. Itali mahu satukan .............................
4. Halau orang ............................ dari Itali.
5. Amalkan ............................. yang dipelopori Nicolo
Machiavelli .
6. Realpolitik .....................................................untuk
capai matlamat :
i.
..................................
ii.
.................................
iii.
..................................
iv.
.................................
7. .................................................................
menyanjung penyatuan Itali
berasaskan pemerintahan monarki.
8. Bekerjasama dengan .................................... menewaskan
Austria.
9. Pungutan ............................ diadakan
10. CCBDC memperoleh sokongan ................................
11. Membantu ........................menewaskan Austria
12. Wilayah ......................... dipulangkan kepada Itali
13. 1870 Perancis undurkan tentera dari ...............
14. CCBDC ambil peluang satukan ...................... dan
......................
15. Terbentuk negara bangsa .........................
Huraikan pembentukan negara dan
bangsa Jerman oleh Otto Eduard Von Bismarck.
1. OEVB amalkan .............................
dan ....................... dan ................
i.
Tipu ....................
ii.
Pemalsuan ..................
iii.
......................
iv.
..........................
v.
Ugutan untuk cetuskan
..........................
2. Bermatlamat untuk satukan ..................
3. Rakyat sedia menerima system ......................... anjuran OEVB.
4. Gunakan isu membenci ........................... untuk memenangi dan
bangkitkan semangat rayat Prusia di medan tempur
5. Berperang dengan ........................,...........................
dan ..................
Mengapakah usaha pembinaan negara
dan bangsa di Madinah berbeza dengan
pembentukan negara bangsa Eropah ?
1. Eropah amalkan ..........................
2. Kerajaan Islam dibentuk melalui prinsip ..........................
3. Nabi Muhammad s.a.w menyusun ............................ dahulu .
4. Piagam ....................... satukan penduduk yang berbilang kaum
iaitu Yahudi,
Kristian dan Arab.
5. Menggunakan kaedah .........................,
............................... dan .............................
6. Bukti kejayaan disebabkan :
iv. amalan kerjasama
antara.........................dengan ........................
v. dan ......................... dengan ..........................
Bagaimanakah pembentukan negara bangsa Malaysi
1. Kebijaksaan ...................................
2. Tidak melibatkan pertumpahan ...................................
3. Kemerdekaan dicapai melalui :
i.
...................................
ii.
...................................
iii.
...................................
iv.
....................................
v.
...................................
Latihan Objektif
1. Apakah yang menjadi tunjang kepada pembentukan kerajaan dalam system
politik masyarakat Melayu tradisional?
A Raja B Negara
C Bangsa D
Perlembagaan
2. Jadual berikut menunjukkan
perbezaan konsep pengaruh kekuasaan raja
kerajaan Melayu tradisional dengan
British.
Kerajaan Melayu
|
British
|
X
|
Sempadan
|
Apakah X ?
A
kesetiaan rakyat C Konsep ketuhanan
B
Kegiatan Ekonomi D Kekayaan hasil bumi
3. Senarai berikut menunjukkan revolusi politik di Eropah.
o
Revolusi Perancis 1789
o
Revolusi Inggeris 1688
o
Perang Kemerdekaan Amerika 1776
Apakah kesan peristiwa tersebut kepada
sejarah manusia?
A
Mencetuskan imperialisme
B
Penbentukan negara merdeka
C
Pembentukan negara bangsa moden
D
Menamatkan system pemerintahan beraja
4. Kemunculan idea negara bangsa
telah mengancam empayar Austria, Russia dan Turki. Mengapakah berlaku
sedemikian ?
A Rakyat berbilang bangsa
B kehilangan tanah jajahan
C Penghapusan system beraja
D Pembentukan semula
sempadan negara
5. Apakah tujuan tokoh Jerman
berikut mengamalkan konsep realpolitik semasa
memerintah Jerman abad ke 19?
A Menyatukan negara
B Menamatkan penjajahan
C Menghapuskan system beraja
D Menguasai perdagangan
6. Maklumat berikut menunjukkan
negara Eropah yang muncul pada awal kurun ke-20.
o
Estonia
o
Finland
Apakah factor yang menyebabkan kemunculan negara tersebut?
A
Kekalahan Jerman
B
Pembentukan negara merdeka
C
memenuhi syarat Perjanjian Versailles
D pembentukan
sempadan negara berasaskan bangsa
7. Maklumat berikut berkaitan konsep negara bangsa di Eropah.
o
Sempadan negara berdasarkan bangsa
o
Penentuan nasib negara oleh rakyat sendiri
Kedua-dua prinsip tersebut berkaitan dengan
A Persetiaan Versailles
B Ketetapan Geneva oleh PBB
C Perang Kemerdekaan Amerika
D deklarasi 14 Perkara
Woodrow Wilson
8. Apakah tindakan Count Camillo Benso di Cavour untuk menyatukan
negara Itali ?
I.
Menggubal perlembangaan
II.
Menghapuskan system beraja
III.
Menghalau orang Austria
IV.
Bekerjasama dengan Napoleon III
A I dan II C
II dan III
B I dan IV D
III dan IV
9. Maklumat berikut bekaitan
dengan pembentukan negara bangsa.
- Negara Malaysia
- Kerajaan Islam Madinah
Apakah cirri persamaan cara pembentukan kedua-dua negara bangsa
tersebut?
I.
Masyarakat berbilang kaum
II.
Mengamalkan musyawarah
III.
Mengamalkan prinsip realpolitik
IV.
Menyatukan beberapa negara
A I dan II C
II dan III
B I dan IV D
III dan IV
10. Kemerdekaan negara pada tahun 1957 dicapai melalui kebijaksaan
pemimpin tanpa melibatkan pertumpahan darah. Apakah factor kejayaan tersebut ?
A Perundingan dengan
penjajah British
B Pakatan Murni rakyat
berbilang kaum
C Pembentukan konsep bangsa
Malaysia
D Penggunaan pelbagai cara untuk mencapai matlamat
1.1.1
Ciri-Ciri Negara dan bangsa
1.
Senaraikan ciri-ciri negara dan bangsa
F1 .......................................
F2 ......................................
F3 ......................................
F4 ......................................
2.
Jelaskan maksud negara.
·
Wilayah yang mempunyai .......................,
....................... dan pemerintah yang berwibawa.
·
Negara Melaysia terdiri daripada
............................................................, Sarawak dan
Sabah.
·
Institusi pemerintahan yang tersusun yang
bertanggungjawab membuat dan melaksanakan:
o
keputusan ..............................
o
menguatkuasakan
......................................
o
menguatkkuasakan .....................................
kerajaan
3.
Jelaskan maksud bangsa
·
Sekumpulan manusia yang
..................................... sesebuah wilayah
·
Mempunyai persamaan dari segi
....................., adat ................., kesenian dan pengalaman
.................................
·
Digunakan untuk melahirkan perasaan
.................................... di kalangan rakyat berbilang kaum.
4.
Apakah yang dimaksudkan dengan kerajaan?
·
Institusi pemerintah yang bertanggungjawab
..................................l dan ......................................
dasar sesebuah negara,
·
Kerajaan atau institusi pemerintah merangkumi
semua badan yang membuat, mentafsir dan melaksanakan dasar.
·
Bertindak sebagai .............................
dan ................... arah kehidupan masyarakat sesebuah negara.
·
Kerajaan Malaysia merujuk kepada tiga badan
kerajaan :
o
Badan ...................................
o
Badan ..................................
o
Badan ..................................
5.
Jelaskan
maksud perlembagaan.
·
Peraturan ............................ sama ada
bertulis atau tidak bertulis
·
Menjadi ...................... dan
............................... bagi mentadbir dan memerintah sebuah negara
·
Di Malaysia, perlembagaan merupakan peraturan
bertulis tertinggi yang ............................... dan dijadikan rujukan
untuk mentadbir negara.
·
Bertujuan memberi jaminan
............................. kepada rakyat negara ini.
1.2
KESULTANAN MELAYU MELAKA – ASAS PEMBENTUKAN
NEGARA DAN BANGSA
Bagaimanakah Kesultanan Melayu
Melaka menjadi asas pembentukan negara dan bangsa ?
·
KMM pada abad ke-15 asas pembinaan
....................... dan .....................
·
Peradaban dan peraturan kenegaraan tercatat dalam
Sejarah Melayu atau ................................................. yang dikarang Tun Sri Lanang.
·
Merupakan dokumen
....................................... Melayu terpenting.
·
KMM telah mempunyai :
o
Masyarakat ..............................
o
Peraturan
o
Sistem ....................................
o
Sistem .....................................
·
KMM banyak meninggalkan kesan dan warisan
sosiopolitik dalam sistem pemerintahan negara kita.
3,2,1 CIRI-CIRI NEGARA DAN BANGSA
DALAM KESULTANAN MELAYU MELAKA(KMM)
1.
Senaraikan ciri-ciri negara dan bangsa dalam KMM.
·
..........................................
·
..........................................
·
.........................................
·
.........................................
·
........................................
·
........................................
·
........................................
2.
Jelaskan maksud wilayah pengaruh
·
Wilayah ialah kawasan
........................................... rakyat
·
Dan .....................................
diterima umum
·
Wilayah pengaruh pula ialah kawasan yang
rakyatnya ........................ dan .............................
pemerintahan seorang raja.
·
KMM mempunyai kawasan lingkungan
........................ yang luas walaupun sempadannya tidak ditetapkan
seperti sempadan negara moden.
·
Empayarnya meliputi seluruh Semenanjung Tanah
Melayu dan seluruh timur Sumatera.
3.
Apakah yang dimaksudkan dengan kedaulatan ?
·
Merupakan kekuasaan
................................ terhadap rakyat sesebuah wilayah
·
Kekuasaan ini tidak boleh
......................... oleh mana-mana pihak
·
Juga merujuk kepada kekuasaan yang dimiliki oleh
sesebuah ............... atau ...................................
·
Negara atau pemerintah boleh menggunakan segala
kuasa yang dimilikinya untuk :
o
Menggubal
o
Menguatkuasakan undang-undang
·
Negara berkenaan mempunyai
................................... terhadap rakyatnya
·
Kedaulatan memastikan sesebuah negara itu bebas
daripada :
o
........................................
o
........................................
o
........................................
o
.......................................
4.
Mengapakah pengertian tentang kedaulatan berbeza
dalam konteks KMM dengan negara moden?
·
Pada zaman KMM kedaukatan dirujuk terus kepada
............... yang memerintah
·
Raja yang memerintah mewakili ...................
atau .............................. pemerintahan
5.
Huraikan maksud lambang-lambang negara.
·
Merupakan simbol atau tanda yang menjadi
....................... sesebuah negara.
·
Bahasa Melayu merupakan bahasa
...................................
·
Lambang penyatuan ......................... dan
.........................
·
Lambang warisan yang masih kekal sejak zaman KMM
ialah
o
Sistem pemerintahan beraja
o
Adat istiadat Melayu
o
Bahasa Melayu
o
Agama Islam
6.
Senaraikan lambang kebesaran sultan dan KMM. (spm
2010)
·
Alat regalia
·
Nobat
·
Warna
·
Bahasa
·
Undang-undang
·
Protokol
·
Adat istiadat istana
·
Alat-alat kebesaran – tengkolok Diraja, Cogan
Agama, Gendik Diraja (mahkota) Kalung Diraja dan Pending Diraja (Tali Pinggang)
7.
Salah satu asas pembentukan negara dan bangsa
ialah keunggulan undang-undang. Jelaskan.
·
Penguatkuasaan undang-undang merupakan cara formal
untuk mengawal .................................... melalui peraturan yang
telah diwartakan.
·
Undang-undang dicipta untuk memelihara keamaan
dan melindungi rakyat.
·
Keunggulan undang-undang menentukan :
o
Struktur kerajaan
o
Kehakiman
o
Bahasa
o
Agama
o
Kerakyatan
·
Terdapat dua sumber undang-undang bertulis pada zaman KMM::
o
Hukum
....................................................
o
Undang-undang
......................................
·
Hukum Kanun Melaka
o
Mengandungi ............... fasal
o
Menyentuh bidang kuasa .............. dan
......................
o
Pantang larang di kalangan
.........................................
o
Hukuman terhadap kesalahan
......................... awam
o
Undang-undang .................................
·
Undang-undang Laut Melaka:Peruntukan perkara berkaitan
tatacara pelayaran di lalut:
o
Tanggungjawab ....................... kapal
o
Atur cara ................................
o
Perniagaan
o
Bidang kuasa ........................ kapal
o
Hukuman kesalahan
...................................
8.
Jelaskan maksud rakyat.
·
Seluruh penduduk bagi
................................................
·
Terikat kepada
................................................ dan ..................... yang
dikuatkuasakan dalam wilayah tersebut.
·
Pada zaman KMM, rakyat bertanggungjawab mentaati ....................
·
Rakyat bersedia :
o
Mempertahankan
...................................
o
Menghadiri
.......................................
kerajaan
o
Mengadakan .....................................
o
Kerahan
...........................................
9.
Jelaskan maksud kerajaan.
·
Badan yang diberi kuasa untuk :
o
Menguruskan ....................................
o
Menjaga
...........................................
o
Mempertahan ...................................
negara
o
Menjalin hubungan ....................................
dengan negara lain
·
Pada zaman KMM, kerajaan wujud kerana adanya
.................
·
Raja atau sultan merupakan pemerintah
................................
·
Raja dibantu oleh ......................,
Penghulu ...................., ...................... dan
...............................
·
Mereka tonggak institusi kerajaan yang
memerintah.
·
Masing-masing diberi portfolio mengikut bidang
tugas di
o
Istana
o
Darat
o
Laut
o
Sekitar laut Melaka
o
Jajahan takluk Melaka
·
Sistem Pembesar Empat Lipatan ini menjamin ...........................
sistem pemerintahan beraja dan kerajaan di Melaka.
Latihan objektf
1.
Jadual di bawah berkaitan dengan dokumen histiriografi Kesultanan Melayu
Melaka.
Dokumen
|
Kerajaan
|
Sejarah Melayu
|
Kesultanan Melayu Melaka
|
Antara ciri kenegaraan yang terdapat dalam dokumen tersebut ialah
I.
Rakyat
II.
Kerajaan
III.
Bangsawan
IV.
Pedagang asing
A I dan II B
I dan IV C II dan III D
III dan IV
2.
Maklumat di bawah merujuk kepada dokumen perundangan Kerajaan Melayu
Melaka.
·
Hukum Kanun Melaka
·
Undang-undang Laut Melaka
Apakah kepentingan dokumen perundangan tersebut ?
A. Melindungi bangsawan
B. Memelihara keamanan
C. Melicinkan pentadbiran
D. Mengekalkan kemerdekaan
3.
Bagaimanakah rakyat membuktikan tanda ketaat mereka kepada raja pada
zaman Kesultanan Melayu Melaka?
I.
Menjelaskan cukai tanah
II.
Mentaati pembesar negeri
III.
Menyertai gotong royong
IV.
Mengikuti kerahan tenaga
A I dan
II B I dan IV C
II dan III D III dan IV
4.
Kedaulatan merupakan kekuasaan tertinggi sesebuah kerajaan terhadap
sesebuah wilayah yang dikuasai. Apakah bukti kedaulatan tersebut?
A. Penduduk yang ramai
B. Kemajuan pendidikan
C. Kemakmuran ekonomi
D. Penggubalan undang-undang
5.
Antara berikut yang manakah berkaitan dengan dokumen perundangan Hukum
Kanun Melaka?
I.
Tatacara pelayaran di laut
II.
Pantang larang masyarakat
III.
Hukuman kesalahan jenayah
IV.
Bidang kuasa nakhoda kapal
A I dan II B
I dan IV C II dan III D
III dan IV
6.
Pada pendapat anda, mengapakah alat-alat kebesaran seperti nobat dan cap
mohor perlu dalam sistem pemerintahan beraja?
A. Mengukuhkan kuasa raja
B. Menentukan corak kerajaan
C. Memberi kuasa sakti kepada raja
D. Melambangkan kedaulatan
seseorang raja
7.
Andai kata anda menjadi rakyat pada zaman Kesultanan Melayu Melaka. Bagaimanakah
anda terikat kepada undang-undang ketika itu?
I.
Taat setia kepada raja
II.
Wajib membuang undi
III.
Terikat kepada undang-undang
IV.
Bersedia mempertahankan wilayah sendiri
A I, II dan III B I, II dan IV
C I, III dan IV D II, III dan IV
8.
Senarai di bawah merujuk kepada undang-undang bertulis
Undang-undang Laut Melaka
Hukum Kanun Melaka
Apakah tujuan diwujudkan undang-undang bertulis seperti di atas?
A. Menentukan corak kerajaan
B. Menjamin keamanan dan
ketenteraman
C. Memastikan kedaulatan raja dan
negara
D. Menentukan bentuk hukuman
kepada pesalah
9.
Peradaban dan peraturan kenegaraan Kesultanan Melayu Melaka dapat dirujuk
dalam
A. Sulalatus Salatin
B. Hikayat Hang Tuah
C. Hukum Kanun Melaka
D. Undang-undang Laut Melaka
Kesultanan Melayu Melaka yang diasaskan pada abad ke 15 menjadi asas
kepada pembentukan negara bangsa moden di Malaysia.
a)
Ciri –ciri Kesultanan Melayu Melaka mempunyai banyak persamaan dengan
ciri-ciri negara bangsa moden pada hari ini. Nyatakan tiga ciri-ciri tersebut.
i.
.........................................................................................................
ii.
.........................................................................................................
iii.
........................................................................................................
(3 m)
b)
Senaraikan dua kebesaran suktan yang diwarisi hingga ke hari ini daripada
Kesultanan Melayu Melaka.
i.
..........................................................................................................
ii.
.........................................................................................................
(2 m)
c)
Nyatakan kandungan undang-undang berikut :
i.
Undang-undang Laut Melaka
.....................................................................................................
ii.
Hukum Kanun Melaka :
............................................................................................
(2 m)
d)
Berikan dua fungsi kerajaan
i.
...............................................................................................................
ii.
..............................................................................................................
(2 m)
e)
Pada pendapat anda, bagimanakah rakyat Malaysia dapat membuktikan
kesetiaan kepada raja dan negara?
.................................................................................................................................
(1 m)
Soalan esei
1.
Kesultanan Melayu Melaka pada abad ke 15
merupakan asas pembinaan negara dan bangsa Malysia.
a) Terangkan lima ciri-ciri negara
dan bangsa dalam Kesultanan Melayu Melaka.
( 10 m)
b) Berdasarkan pengkajian anda
terhadap Kesultanan Melayu Melaka, nyatakan iktibar yang boleh dijadikan
panduan untuk memcapai kejayaan negara dan bangsa Malaysia . ( 4 m)
Lengkapkan fakta
a) Ciri yang pertama ialah Wilayah
Pengaruh. Wilayah pengaruh merupakan
____________________________________________________________________ Wilayah
pengaruh juga bermaksud kawasan yang rakyatnya
_____________________ dan ______________________ pemerintahan seorang
raja. Wilayah penagaruh Kesultanan Melalyu Melaka meliputi seluruh
_______________________________ dan ____________________________. Ciri yang
kedua ialah Kedauatan. Kedaulatan ialah ________________ tertinggi
terhadap rakyat sesebuah wilayah. Pemerintah mempunyai kuasa __________________
undang-undang serta _______________ terhadap rakyat. Kedaulatan memastikan
negara bebas daripada ___________________, ______________________,
_________________________________________________.
Ciri seterusnya ialah lambang-lambang.
Lambang-lambang merupakan ____________ atau _______ yang menjadi identiti
sesbuah negara. Contoh lambang ialah sistem pemerintahan __________, bahasa
Melayu, _____________________________ dan agama Islam. Alat kebesaran sultan
dilambangkan dengan alat ________________, _____________,, warna, bahasa,
undang-undang, _______________ dan adat istiadat istana. Ciri seterusnyua ialah
keunggulan undang-undang. Undang-undang bertujuan _____________________________
melalui peraturan yang diwartakan. Undang-udang memelihara _________________,
nmenentukan struktur ______________, kehakiman, bahasa, agama dan kerayaktan
yang diterima oleh masyarakat.
Ciri yang berikutnya ialah rakyat.
Rakyat ialah ________________________________
___________________________________________________________________________.
Rakyat harus taat kepada ____________
dan ditunjukkan dengan cara menghadiri ___________________________,
________________________, ______________________ dan mempertahankan negara.
Seterusnya ialah kerajaan. Kerajaan meruapakan badan yang _______________,
____________________________, ___________________________ serta menjalin
___________________________________. ________________________________ menjadi
tonggak institusi Kesultanan Melayu Melaka.
b) Berdasarkan pengkajian anda
terhadap Kesultanan Melayu Melaka, nyatakan iktibar yang boleh dijadikan
panduan untuk memcapai kejayaan negara dan bangsa Malaysia . ( 4 m)
F1
______________________________________________________________
F2
______________________________________________________________
F3
______________________________________________________________
F4
_______________________________________________________________
F5 ________________________________________________________________
F6
_______________________________________________________________
No comments:
Post a Comment