Bab 2 :. NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA
PERANG DUNIA KEDUA
Faktor-faktor Pemangkin Nasionalisme.
Gerakan Nasionalisme
Sehingga Perang Dunia Kedua
Senaraikan factor-faktor
pemangkin gerakan nasionalisme sehingga Perang Dunia Kedua.
| 
F1 |  | 
| 
F2 |  | 
| 
F3 |  | 
| 
F4 |  | 
| 
F5 |  | 
| 
F6 |  | 
| 
F7 |  | 
| 
F8 |  | 
Huraikan bagaimana sistem
politik Barat memainkan peranan menyemarakkan 
semangat nasionalisme.
| 
      British telah memperkenalkan system
  ................................. melalui Sir Andrew Clarke. Sistem politik
  ini telah memusnahkan ................................................ 
Seorang
  ................................. telah mengambil alih pentadbiran negeri
  daripada pembesar tempatan. Para pembesar diberikan ................ dan
  tempat mereka digantikan
  dengan...................................................... Perubahan ini
  mencabar system atau ...................... dan menjatuhkan
  ......................................... Hal ini membangkitkan kemarahan
  penduduk tempatan terhadap British. | 
Jelaskan bagaimana
pendidikan Inggeris mencetuskan semangat nasionalisme.
| 
Pendidikan Inggeris
  telah melahirkan _____________________________. Golongan ini mampu berfikir
  tentang _____________________________. 
  Mereka menggunakan ____________________ untuk memajukan diri dan
  menolak penjajahan British. | 
Huraikan bagaimana dasar
British menyemarakkan lagi semangat nasionalisme.
| 
British telah
  menggalakkan _____________________ dating untuk melabur, berniaga, berdagang,
  bekerja dan ____________________________________. Kedatangan mereka telah
  meningkatkan jumlah __________ di Tanah Melayu. Keadaan ini menimbulkan
  ___________________ kepada penduduk tempatan. Mereka menguasai ekonomi Tanah
  Melayu dalam bidang _____________________, ________________________ dan
  ________________. 
Sementara itu orang
  Melayu kekal dalam _________ yang tidak dimajukan British. 
Bandar-bandar baru
  dibuka sebagai ______________ 
___________. Namun orang
  Melayu tetap tinggal di ___________________ dalam keadaan kekurangan. Taraf
  hidup di Bandar meningkat kerana adanya kemajuan ekonomi seperti ___________
  dan wujudnya prasarana seperti __________, ___________________,_____________,
  _____________ dan ______________. 
Jurang taraf hidup
  antara orang _________ di luar bandar dengan ___________ dan penduduk lain di
  bandar sangat ketara. . Dasar British telah memundurkan lagi ______________
  orang Melayu. | 
Pendudukan Jepun turut
menjadi pemangkin semangat nasionalisme. Jelaskan.
| 
      Pendudukan Jepun juga menjadi pemangkin
  terhadap gerakan nasionalisme di Tanah Melayu. Jepun menekankan kebebasan
  negara-negara Asia melalui konsep ______________________________________. 
Negara-negara Asia
  Tenggara berhak menentukan _________________________ dan _______________persaudaraan
  di kalangan negara-negara tersebut. Jepun turut menggalakkan orang tempatan
  _________________ dengannya dan berjanji akan _________________ mereka. Namun
  sebahagian besar penduduk Tanah Melayu membenci penjajahan sama ada oleh
  kuasa ____________ atau __________. 
  Ini kesengsaraan hidup akibat kekurangan ____________ dan
  _______________ serta ________________ pentadbiran Jepun. Penduduk tempatan
  menganggap semua penjajah _________ dan ___________ kehidupan orang tempatan.
  Oleh sebab itulah, orang Melayu menentang sekeras-kerasnya apabila British
  memperkenalkan _________________ pada 1946. | 
Jelaskan bagaimana
penguasaan PKM  menyemarakkan lagi
semangat nasionalisme.
| 
PKM
  yang menguasai Tanah Melayu selama _____ telah membangkitkan semangat
  menentang penjajahan. PKM telah memulakan penyebaran
  __________________________. PKM telah menguasai _________________ dan
  memerintah dengan kejam. 
Mereka
  ____________ dan ___________ sesiapa sahaja yang dianggap penyokong ________.
  PKM telah mencetuskan konflik ________________. PKM telah membunuh
  ______________ dan membakar kampong mereka. Tindakan PKM ini dibalas oleh
  orang Melayu di _______, ___________, ______________dan _______ | 
Gerakan Pan- Islamisme
turut menyemarakkan semangat nasionalisme. Jelaskan
| 
Gerakan
  Pan Islamisme ialah ___________________________________________ untuk
  membangkitkan pemahaman yang lebih progresif terhadap Islam. Ini adalah untuk
  menentasng ______________________ terhadap negara-negara Islam. Gerakan ini didokong
  oleh ________________ dari seluruh dunia. _____________ 
_____________yang
  memulakan gerakan reformis Islam. Gerakan ini telah tersebar luas. Beliau
  member kupasan bahawa Islam ialah cara hidup yang menekankan kepentingan
  ___________ dan ___________, serta mendorong umatnya
  _________________________.  Karya
  beliau disebarkan melalui majalah ____________. Selain Pan Islamisme,
  _____________________ yang berlaku di Arab Saudi juga mendesak matlamat yang
  sama. | 
Bagaimanakah kesedaran
politik serantau mendorong ke arah menyemarakkan
 semangat nasionalisme?
| 
Kesedaran
  politik yang berlaku di ________________ terutamanya mendorong kebangkitan
  semangat nasionalisme.  Ini kerana
  kedua-dua negara amat rapat dari sedi ___________ dan ____________. Kesedaran
  politik  dan
  ___________________________ telah melahirkan ramai golongan intelektual
  sehingga ada yang menjadi _____________________. Karya mereka telah menjadi
  bahan bacaan masyarakat di Tanah Melayu. Masyarakat tempatan telah menghayati
  idea ______________________ dan ___________ terhadap penjajahan dalam tulisan
  mereka yang tersebar luas.. kemasukan mereka ke Tanah Melayu memudahkan
  penerimaan unsure kegiatan ____________________________ di Tanah Melayu. | 
Sekiranya anda dilantik menjadi pemimpin Malaysia, bagaimanakah
anda menanamkan
 semangat nasionalisme kepada rakyat jelata.
| 
F1 
F2 
F3 
F4 
F5 
F6 | 
GERAKAN ISLAH DALAM MENINGKATKAN MINDA BANGSA
1.       Terangkan latar belakang Gerakan Islah.
F1   GI ialah gerakan yang
mendorong masyarakat Melayu supaya 
        membetulkan
.............................................................................
F2    dikenali sebagai
...........................................................................
F3    menggunakan akhbar
seperti :
i.                    
............................................
ii.                  
.............................................
iii.                 
.............................................
iv.                
.............................................
F4   Pendokong gerakan ini
ialah :
i.                    
.............................................
ii.                  
.............................................
iii.                 
.............................................
F5.  Sheikh Tahir Jalaludin :
i.                    
Menulis dalam
..............................................
ii.                  
Dilantik menjadi
...........................................
F6. Syed Syeikh al-Hadi :
i.                    
Menubuhkan
...............................................
ii.                  
Menerbitkan
...............................................
iii.                 
Mendirikan
.................................................
iv.                
Menulis
.......................................................
2.       Jelaskan matlamat perjuangan Kaum Muda?
F1   menyampaikan idea ajaran
Islam dari sudut ...........................
      
............................................
F2   menggesa orang Melayu
memajukan ..............................., 
      
.............................., ..................... dan
...............................
F3   menekankan pendidikan
....................... dan ..........................
F4   seperti
i.                    
.................................
ii.                  
.................................
iii.                 
..................................
               F5  menuntut ilmu berkaitan :
i.                    
...................................
ii.                  
...................................
iii.                 
...................................
F6   menggalakkan pendidikan
untuk ............................
F7   menyemat sikap mengkritik
...................................
F8   mengkritik
................... dan ......................................... yang tidak 
       memajukan orang Melayu
3.       Jelaskan halangan yang dihadapi oleh Kaum Muda dalam memperjuangkan
ideanya.
F1  ditentang oleh .........................................
iaitu alim ulama
F2  yang berfahaman bahawa
Islam adalah tentang ............................ dan
     
........................................
F3  Negeri-negeri Melayu
mengeluarkan .......................................... 
       menghalang pengaruh
Kaum Muda.
F4   kegiatan dakwah perlu
................................................................
F5  
.............................. dan ............................. Kaum
Muda dilarang 
       dibawa masuk ke N2M
F6   Tekanan
.......................... dan ........................ gagal menghalang GI
F7   Kaum Muda bergerak dengan
baik di ...............................................
 2.2.3  Alhbar, Majalah dan Novel : Penggerak
Kesedaran Kebangsaan.
1.       Jelaskan peranan akhbar dalam melahirkan semangat kebangsaan.
F1  penulis akhbar terkenal
.............................................................
F2  muncul wartawan seperti :
i.                    
.................................................
ii.                  
.................................................
iii.                 
..................................................
F3 Tulisan mereka membangkitkan kesedaran untuk :
i.                    
...................................................
ii.                  
....................................................
F4  Mereka juga mengkritik
................................................................
      
.....................................................................................................
2.       Senaraikan akhbar-akhbar yang terdapat pada 1930-an.
F1 
.........................................................
F2 
.........................................................
F3 
.........................................................
F4 
.........................................................
F5 
.........................................................
F6 
.........................................................
3.       Huraikan isu social / pendidikan yang dibangkitkan dalam
akhbar-akhbar tersebut.
F1  memajukan
................................................... orang Melayu
F2  menggalakkan pendidikan
untuk .....................................................
F3  menyeru orang Melayu
meninggalkan sikap negative seperti :
i.                    
..................................................................
ii.                  
..................................................................
F4  menggalakkan
................................. di kalangan orang Melayu
F5  mementingkan kemahiran
.................................... orang Melayu spt :
i.                    
............................................
ii.                  
...........................................
F6  meminta taraf
............................................... dibaiki
F7  memartabatkan
.......................................... sebagai bahasa rasmi
F8  menyeru orang Melayu tidak
meninggalkan .................................
F9  mengekalkan .........................................
masyarakat Melayu.
4.       Apakah isu ekonomi yang dibangkitkan oleh akhbar-akhbar tersebut?
F1   menggalakkan
................................... kerjasama
F2   meminta mengurangkan
kemasukan .......................................kerana 
       mengancam ekonomi
tempatan
F3   menggalakkan
................................. di kalanngan orang Melayu
F4   melarang orang Melayu
............................................................
F5   menyeru orang Melayu
............................................................
F6   meminta British
mengadakan ...................................................
5.       Jelaskan isu politik yang dibangkitkan oleh akhbar-akhbar tersebut.
F1  mengkritik British
mengurangkan ...............................................
F2  mengkritik
........................... dan ...........................................yang
      tidak melaksanakan
kepimpinan yang sewajarnya
F3  menolak dasar
.................................... British dalam pentadbiran
F4  menuntut diadakan
.....................................................................
      untuk melindungi orang
Melayu
F5  menyeru orang Melayu
supaya ............................. dalam sebuah 
      Pertubuhan
F6  menentang tuntuan
....................................... terhadap politiik 
      tempatan
6.       Jelaskan peranan majalah dalam membangkitkan semangat kebangsaan.
F1  memfokuskan persoalan
untuk memajukan bangsa melalui ............. 
      dan
..................... yang disiarkan.
F2  menyentuh isu kemajuan
bangsa dalam :
i.                    
...................................
ii.                  
...................................
iii.                 
...................................
iv.                
...................................
v.                  
...................................
dan ..............................
7.       Lengkapkan jadual di bawah :
| 
Majalah | 
Pengarang | 
| 
Majalah Guru | 
1. 
2. 
3. | 
| 
Pengasuh | 
1.         | 
| 
Bulan Melayu | 
1.         | 
8.       Nyatakan isu yang dibangkitkan oleh Majalah Guru.
F1  pendidikan
..............................................
F2  menyeru
......................................... orang Melayu
F3  meniupkan semangat
....................................... dan menentang 
      
..........................................
F4  membaiki
..................................... orang Melayu
F5  memajukan
........................ dan ...........................................
F6  menggalakkan perpaduan di
kalangan ................................. sebagai 
      pemimpin bahasa
9.       Apakah isu yang dibangkitkan oleh majalah Pengasuh?
F1  membincangkan soal  ............................................
yang progresif
F2  menggalakkan
................................... di kalangan orang Melayu
F3  memperluas
................. dalam semua bidang
F4  memberikan
............................ persoalan orang Islam
F5  menggesa orang Melayu
menjauhkan diri daripada ...................
10.   Jelaskan isu yang dibangkitkan oleh majalah Bulan Melayu.
F1  menggalakkan perpaduan di
kalangan ......................................
F2  menggalakkan wanita
mendapatkan .............................. untuk 
      kemajuan diri.
F3  mendorong wanita menjaga
............................ dengan nilai-nilai Islam 
      dan budaya Timur
F4  menggalakkan wanita
menjadi ..................... untuk memajukan 
      Bangsa
11.   Novel telah menyumbang kepada perkembangan semangat naionalisme di
Tanah Melayu. 
      Jelaskan.
F1  penulisan novel bermula
pada ............................................
F2  mesej-mesej yang dibawa
ialah :
i.                    
Semangat kebangsaan yang patut
dimiliki oleh  .......................
.................................................................................................
ii.                  
Sikap
..................................................................
.................. adalah dituntut untuk membela maruah bangsa
iii.                 
Wanita digalakkan
mempunyai  sikap positif untuk ........................................................
dan ........................ bangsa.
12.   Lengkapkan rajah di bawah.
| 
Novel | 
Pengarang | 
| 
Keris Melaka |  | 
| 
Anak Mat Lela Gila |  | 
| 
Putera Gunung Tahan |  | 
| 
Melor Kuala Lumpur |  | 
13.   Apakah tema semangat kebangsaan yang disampaikan melalui Keris
Melaka?
F1  semangat perjuangan menentang
................................. seperti 
       .................................
F2  menghargai sumbangan tokoh
.................................................. seperti 
      .......................................
F3  menggunakan sejarah sebagai
....................... dan ......................... untuk mendorong semangat
perjuangan bangsa bagi generasi muda
14.   Jelaskan tema semangat kebangsaan yang dibangkitkan dalam novel Anak
Mat Lela Gila.
F1  semangat menentang penjajah oleh
................................................
F2  menghargai .................................
bangsa sendiri.
F3  mencintai
.............................................
F4  menolak ....................................
demi maruah bangsa
15.   Huraikan tema semangat kebangsaan yang diutarakan dalam novel Putera
Gunung Tahan.
F1  semangat
........................................................ dalam menjaga maruah 
      bangsa
F2  mencintai 
.............................................
F3  berasa bangga dengan
..........................................................
F4  seorang gadis tempatan yang menolak cinta
pegawai penjajah kerana 
     
...........................................................................................................
16.   Apakah tema semangat kebangsaan yang disampaikan melalui Melor Kuala
Lumpur?
F1  ................................ atau
kebebasan wanita dalam menentukan hala 
      tuju kehidupannya
F2  Wanita yang mementingkan ............................................
untuk 
       kebaikan dirinya
F3  Membuang pandangan .......................
yang boleh menghalang 
       kemajuan bangsa
17.   Bagaimanakah pembaca  mendapat
idea baru dan pendedahan tentang gerakan nasionalisme di luar negara dan di
dalam negara?
F1  melalui isu :
i.                    
................................
ii.                  
................................
iii.                 
................................
18.   Pada pandangan anda, apakah persoalan semasa yang dibangkitkan oleh
media cetak pada masa kini?
F1  Perkembangan politik dalam negara
F2  Perkembangan politik luar negara
F3  Isu perpaduan
F4  Konsep 1 Malaysia
F5  Isu ekonomi dalam dan luar negara
F6  Isu pendidikan peringkat sekolah rendah,
menengah dan pengajian 
       Tinggi
F7  ............................................................................................................
F8 
............................................................................................................
2.2.4  Perjuangan Nasionalisme
oleh Persatuan-persatuan Melayu
1.       Jelaskan tentang Kesatuan Melayu Singapura (KMS).
F1   ditubuhkan pada
................................
F2   ditubuhkan di
....................................
F3   pengasasnya ialah :
i.                    
.................................................................
ii.                  
.................................................................
iii.                 
.................................................................
F4  didukung oleh mereka yang
......................................................
F5  tujuan KMS ditubuhkan ialah ...................................................
      
..................................................................................................
2.       Jelaskan kejayaan yang dicapai oleh KMS.
F1   Mohamad Eunos Abdullah menjadi wakil
........................
       ...........................................................................................
F2  beliau dilantik menjadi
............................................................
      sebagai wakil orang Melayu.
F3  .......................... orang Melayu
Singapura mendapat perhatian British.
F4  berjaya memperoleh sebuah kawasan
................................................ 
      bagi orang Melayu Singapura
F5  berjaya menubuhkan cawangan di
...........................,........................ 
      dan 
............................................. pada tahun 1930 an.
3.       Jelaskan tentang Persatuan Sahabat Pena (PASPAM).
F1   ditubuhkan
di......................................... pada ........................
F2   dipimpin oleh cerdik pandai Pulau Pinang
seperti ..............................
       
.............................................................................................................
F3   Matlamat penubuhan ialah :
i.                    
........................................................................................
ii.                  
........................................................................................
F4   kesan penubuhan PASPAM :
i.                    
......................................................................................
ii.                  
.......................................................................................
iii.                 
.......................................................................................
4.       Berikan sebab persatuan negeri ditubuhkan di Negeri Melayu
Bersekutu.
F1   menggabungkan .....................................................
F2   bagi membincangkan nasib orang Melayu dalam
soal ....................., 
       ......................... dan
....................................................
F3  ....................................... di
kalangan orang Melayu dapat digalakkan
5.       Jelaskan kegiatan berpersatuan di Sarawak.
F1  Persatuaan
................................................... ditubuhkan pada 1936.
F2  Persatuan
..................................................... ditubuhkan pada 1939.
F3  Persatuan
..................................................... ditubuhkan pada 1939 
i.                    
 yang diketuai oleh Datu Patinggi Abang
Abdillah.
ii.                  
Bertujuan :
a.       ..............................................................................
b.      ..............................................................................
c.       .............................................................................
d.      .............................................................................
iii.                 
Mendapat sambutan orang Melayu
Sarawak di
..................................................................................
4.       Jelaskan perkembanganan persatuan di Sabah.
F1  persatuan yang muncul hanya cawangan
........................................... 
      iaitu di 
i.                    
.............................
ii.                  
............................
iii.                 
............................
F2  Anggotanya terdiri daripada :
i.                    
.....................................
ii.                  
...................................
iii.                 
...................................
5.       Mengapakah kegiatan berpersatuan di Sabah tidak menonjol?
F1 
..........................................................................................................
F2 
..........................................................................................................
6.       Jelaskan tentang Kesatuan Melayu Muda  (KMM).
F1   ditubuhkan pada .......................
F2   dipimpin oleh
...............................................................................
F3   diilhamkan oleh
..................................iaitu .................................
F4   matlamat KMM ialah :
i.                    
................................................................................................
ii.                  
................................................................................................
iii.                 
................................................................................................
F4  KMM didaftarkan oleh
.................................................................
7.       Jelaskan tindakan KMM untuk menghalau British dari Tanah Melayu.
F1  bekerjasama dengan ......................
pada akhir tahun 1940.
F2  menjadikan KMM sebagai sebuah
....................................................
F3  membeli ....................................
untuk dijadikan alat propaganda
F4  mengelilingi Tanah Melayu untuk ....................................................
F5   menubuhkan ............................. KMM
bagi meluaska  propaganda 
       menentang British
F6  
..................................................................... di
Gunung Semanggol, 
       Perak menjadi penyokong KMM
F7   menyediakan
................................. yang dikenali tentera semut
6.       Kongres Melayu telah diadakan pada tahun 1939 dan 1940. Apakah
kepentingan kongres tersebut?
F1  kemuncak ................................
orang Melayu menjelang Perang Dunia Kedua
F2  perkara yang dibincangkan ialah :
i.                    
.........................................................................................
ii.                  
........................................................................................
iii.                 
.......................................................................................
F3  kongres telah mendapat sokongan :
i.                    
.....................................................
ii.                  
.....................................................
F4  resolusi kongres ini menggambarkan perpaduan
Melayu untuk 
       mengatasi :
i.                    
...............................................................................................
ii.                  
...............................................................................................
7.       Pada pandangan anda, bagaimanakah aktivti berpersatuan dapat
menggalakkan kesedaran orang Melayu?
F1 
......................................................................................
F2 
......................................................................................
F3 
......................................................................................
F4 
......................................................................................
8.         
 Apakah langkah-langkah yang diambil untuk menyekat semangat
kebangsaan penduduk tempatan semasa Jepun menjajah di Tanah Melayu.
- Menjalankan pemerintahan ……………………………………..
- Menyekat kebebasan ……………………….. penduduk di Tanah
      Melayu.
- Memberi kebebasan kepada pertubuhan yang ……………….. dan
      bergerak di bawah ………………………………….
- Mengharamkan penerbitan semua ……………………….
- Menukarkan nama akhbar tempatan kepada nama Jepun
      seperti ……………………………….. untuk Utusan Melayu.
- Semua sekolah menggunakan …………………………… sebagai bahasa
      pengantar.
- Menerapkan nilai ………………………….. dalam kehidupan seharian.
-  Nyatakan pertubuhan-pertubuhan yang menentang ketika
     pendudukan Jepun di Tanah Melayu di antara tahun 1941 hingga 1945.
- MPAJA- Parti Komunis Malaya mengadakan penentangan melalui gerakan
     bawah tanah 
- dengan bantuan ……………………. oleh pihak British.
- Mereka bekerjasama menjalankan perang ……………. terhadap
      Jepun.
- Bintang tiga- Pasukan bintang Tiga juga ditubuhkan
-  dengan ahlinya
      terdiri daripada ………………… penting di Tanah Melayu
-  iaitu Melayu,
      Cina dan India menentang Jepun secara gerila.
- Force 136-
-  Di kalangan orang Melayu pula ditubuhkan
      …………………………..
-  keanggotaan terdiri daripada
      pegawai-pegawai tadbir Melayu yang bekerjasama dengan tentera British,
- Bergerak secara ………………….. di
      hutan dan aktif di Kedah,Johor dan Pahang.
- Wataniah-Pasukan Wataniah Pahang 
- adalah pasukan ……………………….
      menentang Jepun terdiri
- daripada guru,pegawai tadbir
      kerajaan dan orang kampung yang sedar tentang penindasan Jepun.
 
No comments:
Post a Comment