BAB 5 KERAJAAN ISLAM DI MADINAH******
Nyatakan pengertian hijrah. *****
F1 - Berasal daripada perkataan Arab iaitu berpindah
F2 - Perpindahan dari satu tempat ke satu tempat yang lain
F3 - Perpindahan orang Islam dari kota Makkah ke kota Madinah
F4 - Perjuangan untuk memperkukuhkan Islam.
F5 - Merupakan strategi baru untuk menyebarkan Islam.
F6 - Perjuangan untuk menegakkan kebenaran dan meninggalkan kejahatan
F7 - Semangat ingin berubah dalam pelbagai keadaan
F8 - Perubahan dari segi sikap
F9 - Perubahan dari segi cara berfikir
F10 - Perubahan dari segi tingkah laku
F11 - Bukan pelarian seperti pandangan orientalis Barat
Terangkan kepentingan hijrah kepada umat Islam. *****
F1 - Dakwah Islamiah
H1a - dapat dilaksanakan dengan aman tanpa selindung
H1b - sedangkan di Makkah seruan terhadap Islam sering terganggu
F2 - Mendamaikan suku Arab di Madinah
H2a - yang sering bersengketa khususnya suku Aus dan Khazraj
H2b - melalui semangat persaudaraan sesama Islam
F3 - Menjalinkan hubungan persaudaraan antara orang Islam Makkah dengan
orang Islam Madinah
H3a - Orang Islam Makkah yang berhijrah tidak berasa asing atau rendah diri di Madinah
H3b - menyatukan golongan ini yang sebelumnya mempunyai perbezaan dari segi kedudukan
ekonomi dan sosial
H3c - Nabi Muhammad telah memberikan gelaran Muhajirin kepada orang Islam Makkah yang
berhijrah ke Madinah
H3d - gelaran Ansar kepada orang Islam Madinah
F4 - Menyatukan penduduk Madinah
H4a - yang terdiri daripada pelbagai suku, budaya dan Agama
H4b - Ini melahirkan kehidupan yang harmoni di Madinah
H4c - Dengan ini masyarakat Madinah dapat menjalankan kegiatan ekonomi dan agama
F5 - Membina sebuah masjid
H5a - iaitu Masji al-Nabawi
H5b - Masjid Quba merupakan masjid pertama
H5c - Masjid dijadikan sebagai tempat untuk beribadat, belajar, tempat bertemu dan berbincang masalah,kawasan persekitaran masjid diadakan aktiviti harian seperti jual beli
F6 - Wujud takwim Islam
H6a - Berdasarkan kiraan tahun Hijrah
H6b - Takwim ini digunakan ketika Khalifah Umar al-Khattab
F7 - menubuhkan sebuah negara Islam Madinah
H7a - menukarkan nama Yathrib kepada Madinah al- Munawwarah
H7b - Menjadikan Madinah sebagai pusat tamadun Islam
F8 - Menunjukkan sikap toleransi kaum dan tolong- menolong
H8a - Orang Madinah memberikan bantuan yang besar kepada orang Islam Makkah yang berhijrah
H8b - Mereka sanggup memberikan tempat tinggal, makanan, keperluan asas
H8c - menerima orang Islam Makkah sebagai saudara dan sebahagian daripada masyarakat Madinah
F9 - Pengorbanan sahabat-sahabat Nabi Muhammad s.a.w. [ sambungan]
H9a - Abu Bakar al-Siddiq sanggup bergadai nyawa dan harta
H9b - Ali bin Abu Talib sanggup tidur di tempat tidur baginda
H9c - Abdul Rahman bin Auf beri sumbangan harta
F10 - Menunjukkan peranan wanita
H10a - Asmah binti Abu Bakar membantu perjuangan Nabi Muhammad s.a.w.
H10b - Menghantar makanan
H10c - menyampaikan berita tentang pergerakan Quraisy
F11 - Menunjukkan ketabahan hati dan kebesaran jiwa Nabi Muhammad s.a.w.
H11a - Baginda sanggup berkorban dan meninggalkan kesenangan hidup
H11b - Tidak pernah berputus asa
H11c - Bijak mengatur strategi peperangan
H11d - Bersembunyi di Gua Thur dan cari jalan lain ke Madinah
Apakah iktibar yang boleh dipelajari pelajar daripada peristiwa hijrah untuk mencapai kecemerlangan diri dalam kehidupan seharian.
F1 - Perubahan sikap dan tingkah laku negatif kepada yang positif
F2 - Perubahan dari tidak berdisplin kepada berdisplin
F3 - Perubahan dari sifat malas kepada rajin berusaha
F4 - Sikap suka melanggar undang-undang kepada akur kepada undang-undang
F5 - Sikap mementingkan diri sendiri berubah kepada sikap bantu-membantu
F6 - Sikap suka bertangguh kerja berubah kepada menghargai masa.
F7 - Tidak menghormati orang tua kepada menghormati orang tua
Huraikan kesan-kesan peristiwa pembukaan semula kota Makkah
F1 Nabi Muhammad s.a.w bertawaf sebanyak 7 kali mengelilingi kaabah |
H1a Baginda dapat berpidato / khutbah kepada umat Islam |
H1b Dengan membaca ayat al-Quran |
F2 Kaabah terpelihara daripada unsur-unsur jahiliah |
H2a Agama menyembah berhala dihapuskan selama-lamanya |
H2b Digantikan dengan agama Islam |
H2c Umat Islam mula mendalami ilmu pengetahuan Islam |
F3 Kota Makkah dijadikan kota suci umat Islam |
H3a Kaabah menjadi tumpuan umat Islam seluruh dunia |
H3b Untuk beribadat |
F4 Membuktikan kekuatan kerajaan Islam Madinah pimpinan Nabi Muhammad s.a.w |
F5 Membuka jalan kepada penyebaran Islam ke seluruh Tanah Arab |
H5a Secara aman / sukarela / tanpa paksaan |
F6 Membolehkan sebuah lagi pusat pemerintahan Islam yang kuat diwujudkan |
H6a Madinah dikekalkan sebagai pusat pentadbiran Islam |
H6b Makkah dijadikan wilayah Islam |
F7 Islam dapat dipraktikkan dalam kehidupan harian secara menyeluruh |
H7a Menjadi titik tolak pemerintahan Islam seterusnya |
Sebagai generasi muda hari ini, apakah sifat-sifat kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w yang boleh kita contohi dalam peristiwa pembukaan kota Makkah?
F1 | Tidak terburu-buru dalam melakukan tindakan |
F2 | Melihat sesuatu secara menyeluruh |
F3 | Sentiasa menekankan perpaduan |
F4 | Bersifat baik sangka |
F5 | Sentiasa membantu demi mewujudkan/mengekalkan perpaduan |
F6 | Sifat pemaaf |
F7 | Tidak berdendam |
F8 | Sifat kesabaran |
F9 | Kebijaksanaan/ fatanah |
F10 | Berprinsip |
F11 | Menerapkan nilai-nilai murni dalam kehidupan |
F11 | Berwawasan |
F13 | Berjiwa besar |
F14 | Tidak pernah menyerah kalah |
F15 | Akhlak yang terpuji |
Jelaskan sumbangan pemerintah zaman khulafa Al-Rasyidin berikut kepada
perkembangan tamadun Islam.
(i) Khalifah Uthman bin Affan
F1 Politik
H1a Berjaya meluaskan wilayah Islam ke Aghanistan/Samarkand/Cyprus/Tripoli
F2 Mengukuhkan pertahanan
H2a Membina pasukan tentera laut Islam yang pertama
F3 Menyelaras cara bacaan (qiraat) ayat al-Quran
H3a Mengisytiharkan naskhah al-Quran Mushaf Uthmani
F4 Membina jalan raya/jambatan/rumah rehat
H4a Untuk kemudahan pengembara
F5 Mempertingkatkan ekonomi
H5a Mengukuhkan peranan baitulmal
H5b Menggunakan sumber baitulmal untuk membiayai pembangunan Negara
H5c Memperkuatkan angkatan tentera laut Islam
H5d Membeli peralatan senjata/kapal perang
H5e Cukai Jizyah turut dikekalkan kepada penduduk bukan Islam
H5f Antara sumber pendapatan baitulmal
(ii) Khalifah Ali bin Abu Talib
F1 Mengutamakan keharmonian dan kedamaian
H1a Menghentikan peperangan Siffin dengan mengangkat al-Quran
H1b Memulakan proses rundingan
F2 Membina markas tentera di Parsi
H2a Di Parsi/Sempadan Syria
F3 Mengembangkan sistem ekonomi negara
H3a Meneruskan kutipan jizyah
H3b Mengutus surat kepada al-Asytar mengikat perjanjian mengenakan jizyah kepada golongan Zimmi
Jelaskan sumbangan kerajaan Bani Umaiyah tahap kedua di Sepanyol.
F1 mendirikan pusat pengajian tinggi di Cordova
F2 penubuhan perpustakaan
F3 pembinaan sebuah pusat penterjemahan karya tokoh Yunani
F4 membina masjid Cordova
F5 penubuhan baitulmal
F6 pembuatan barang tembikar, barang perhiasan dari perak dan emas
F7 perusahaan memproses kulit
F8 membuat senjata
F5 Pertanian
F9 sistem saliran dan hasilkan benih berkualiti
Faktor-faktor kejatuhan Bani Umaiyah
F1 penentangan golongan mawali
F2 menentang pemilihan Khalifah secara warisan
F3 khalifah mengabaikan tanggungjawab terhadap rakyat dan ajaran Islam
F4 penentangan golongan Syiah dan Khawarij
Bagaimanakah kerajaan Abbasiyah berjaya diasaskan pada tahun 750 M ?
F1 Setelah berjaya menumbangkan kerajaan Bani Umaiyah
F2 Disokong oleh golongan Mawali
F3 Bergerak secara sulit
F4 Ditaja oleh Ali bin Abdullah
F5 Secara terbuka dari zaman Khalifah Umar Abdul Aziz.
F6 Mereka meneruskan kempen atas nama Ahlul Bait untuk mendapat sokongan
F7 Menjadikan Khurasan , Kufah , dan Humaimah sebagai pusat operasi
F8 Diperkukuhkan oleh Abu Salamah al-Khallal di Kufah dan Muslim alKhurasani di Khurasan
F9 Damsyik dijadikan pusat pentadbiran
F10 Kemudian dipindahkan ke Baghdad pada zaman Jaafar al- Mansur
Terangkan lima faktor yang membantu Kota Baghdad muncul sebagai pusat kegiatan intelektual pada zaman Kerajaan Bani Abbasiyah
F1 Menjadi pusat penulisan karya ke dalam bahasa Arab
H1a Kegiatan penulisan dilakukan mengikut tiga tahap
H1b Tahap pertama mencatat segala idea atau percakapan
H1c Tahap kedua mengumpulkan idea yang serupa
H1d Hadis Nabi Muhammad s.a.w ke dalam buku
H1e Tahap ketiga mengarang
F2 Menubuhkan Baitulhikmah sebagai institusi keilmuan
H2a Institusi keilmuan yang diasaskan oleh Khalifah Harun Al-Rasyid
H2b Berkembang semasa Khalifah al-Makmun
H2c Menterjemah karya falsafah dan sains terutama daripada bahasa Yunani ke bahasa Arab
F3 Melibatkan golongan ulama dalam penulisan pelbagai bidang agama Islam
H3a Ramai ulama menyusun hadis dan menghasilkan tulisan dalam bidang Fikah tafsir, sejarah
C3a Contoh Imam Malik , Ibn Ishaq , Imam Abu Hanafiah Imam Shafi’i, Imam Ahmad bin Hanbal
F4 Usaha penterjemahan daripada bahasa Sanskrit, Suraini dan Yunani
H4a Orang islam bukan sahaja menterjemah malah mencipta dan membuat pembaharuan dalam
karya ke bahasa Arab
H4b Mereka menghuraikan dan membuat penambahbaikan
H4c Mereka memuatkan keterangan dan ulasan
F5 Menubuhkan institusi pengajian tinggi
H5a Mempertingkatkan kegiatan penyelidikan [ Sambungan ]
H5b Hasil kajian sarjana Islam tersebar ke Eropah
H5c kajian ini turut diterjemahkan ke bahasa asing
H5c menyumbang kepada kelahiran zaman renaissance di Eropah
F6 Kegigihan para ulama dan ilmuan Islam dalam penulisan
H6a Mempertingkatkan pengetahuan manusia sezaman dengan mereka
H6c Meninggalkan warisan yang ternilai kepada generasi kemudian
F7 Keterbukaan asyarakat Islam menimba ilmu daripada pelbagai sumber asing
H7a Cendikiawan Islam menterjemah karya
H7b Membaiki dan meningkatkan mutu karya asalnya
Mengapakah kemajuan bidang ilmu pengetahuan dalam kerajaan Abbasiyah dianggap telah mempengaruhi tamadun Eropah ?
F1 Orang Islam menterjemahkan dan membuat pembaharuan dalam karya yang diterjemahkan
ke dalam bahasa Arab
F2 Mereka menghurai dan membuat penambahbaikan terhadap karya tejemahan
F3 Karya terjemahan tersebut dimuatkan dengan keterangan dan ulasan yang sangat tinggi
nilainya
F4 Mereka memelihara warisan ilmu daripada lenyap ketika Eropah dilanda zaman Gelap
F5 Penubuhan pusat pengajian tinggi telah meningkatkan aktiviti penyelidikan oleh orang Islam
F6 Hasil kajian dan penyelidikan sarjana Islam itu telah sampai ke Eropah dan diterjemahkan
ke dalam pelbagai bahasa asing
F7 Perkembangan tamadun Islam di kota Baghdad dan Cordova telah membuka mata
cendiakiawan Eropah
F8 Perkembangan kelimuan di Eropah telah melahirkan zaman pemilihan budaya yang dipanggil
Renaissance
F1 H1a H1b H1c H1d F2 H2a H2b H2c F3 H3a H3b H3c F4 H4a H4b H4c F5 H5a H5b | Terangkan cara-cara pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain. ****** Perdagangan dan perniagaan Aktiviti perdagangan jarak jauh sudah lama dilakukan oleh orang Islam Nabi Muhammad s.a.w pernah terlibat dalam perniagaan ke negeri Syam Penguasaan pedagang Islam di Teluk Parsi/Laut Merah/ Timur Mediteranean membolehkan pertembungan tamadun berlaku Orang Islam telah menetap di Canton China seawal akhir abad ke 7 bertembung dengan tamadun China Hubungan diplomatik Kerajaan Bani Umaiyah menghantar kumpulan peneroka ke utara Selat Gibraltar di selatan Sepanyol Mereka membuat hubungan diplomatik dengan kawasan tersebut Ini membolehkan pemahaman secara aman antara orang Islam dan orang bukan Islam tentang cara hidup Penaklukan dan ketenteraan Kerajaan Islam telah membentuk ekspedisi ketenteraan Tentera Islam menguasai kawasan Iraq dan Iran membolehkan bertembung dengan tamadun tersebut Penaklukan di Mesir/Afrika/Byzantine menyebabkan berlaku pertembungan tamadun Kebudayaan Kemasukan Islam ke Sepanyol membawa kemunculan kebudayaan baru Bahasa Arab menjadi bahasa utama di Sepanyol Lahir golongan yang dikenali sebagai Mozarab Perkembangan Intelektual Ilmuan Islam mendalami ilmu dan tamadun Eropah Berlaku pertembungan antara ahli fikir Islam dan bukan Islam |
Huraikan kesan Pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun Lain di Dunia
F1 Peradaban manusia
H1a Aspek keagamaan
H1b Islam mengubah sistem kehidupan penganutnya/Negeri taklukannya
H1c Akidah berasaskan kepercayaan kepada Allah
H1d Sistem perundangan berasaskan al-Quran dan Hadis
H1e Syariah Islam mudah diterima kerana bersifat sarwajagat
H1f Tidak terbatas kepada bangsa, kaum, kawasan geografi
H1g Islam tidak menghapuskan cara hidup/adat/budaya masyarakat setempat
F2 Perluasan kawasan penyebaran Islam
H2a Melahirkan pelbagai bentuk kerajaan/masyarakat Dunia Islam
C2a Contoh kerajaan Delhi Mughal di India
H2c Wujud masyarakat Islam di China
H2d Amalan sistem kerajaan pusat yang kuat
C2d Contoh kerajaan Umaiyah/Abbasiyah/Uthmaniyah
H2f Walaupun berbeza dari segi institusi dan organisasi
H2g Terdapat persamaan dari segi amalan politik/ Sistem yang berasaskan akidah dan syariah
F3 Penguasaan ekonomi/Perdagangan dengan berkesan
H3a Keselamatan laluan perdagangan terjamin
H3b Kerajaan Uthmaniyah memiliki armada laut yang kuat untuk memastikan keselamatan kapal
dagang
H3c Di kawasan Teluk Parsi/Laut Merah/Laut Mediterranean/Laut Hindi
H3d Kawasan pusat ekonomi Islam meliputi Aden/Siraf/Basra/Iskandariah/Istanbul
H3e Sejak abad ketujuh masihi pedagang Islam berjaya berdagang ke India/Ceylon/Kepulauan
Melayu/China di sebelah timur
H3f Di sebelah Barat pedagang Islam menjalankan perniagaan hingga ke Sepanyol/selatan Perancis/Armenia/Kawasan selatan gurun Sahara di benua Afrika.
H3g Pedagang Islam turut menguasai perdagangan di Laut Merah/Laut Mediterranean/Teluk Parsi/Lautan Hindi/Laut China Selatan
H3h Istanbul menjadi pusat aktiviti perdagangan dan perniagaan pada Zaman Uthamaniyah
H3i Kedudukannya yang strategic sebagai jambatan antara dunia timur dan dunia Barat
F4 Proses Urbanisasi dan Organisasi sosial
H4a Penyelarasan undang-undang yang saksama di kawasan naungan
H4b Kesan dari segi kebudayaan /ientelektual
H4c Perkembangan pendidikan
H4d Kurikulum pendidikan berbentuk agama/sains/matematik/teknologi
H4e Pada zaman kerajaan Bani Abbasiyah pelajar wajib mempelajari ilmu mantik(logik)/Matematik/Geografi/Sejarah/Sains Fizikal/Biologi
H4f Tatatertib kehidupan harian
H4g Cara berpakaian/berfikir/bertutur/berdagang/berpolitik
H4h Pada zaman kerajaan Umaiyah di Sepanyol 0rang bukan Islam mengamalkan cara hidup Islam
H4i Bertutur dalam bahasa Arab
H4j Berpakaian seperti orang Islam
H4k Golongan Mudejar turut menybarkan tatasusila Islam pada Zaman Renaissance di Eropah
F5 Peranan cendekiawan Islam bertukar pendapat antara satu sama lain
H5b Pada peringkat awal proses mengumpul maklumat dan teks penulisan cendekiawan sebelumnya
H5c Cendekiawan Islam menterjemah karya penulis Greek
C5c Seperti Aristotle/Plato/Galen/Hipocrates
H5d Penubuhan perpustakaan baitulhikmah oleh Khalifah Harun al-Rasyid/Kerajaan Abbasiyah
H5e Cendekiawan Islam menyimpan dan mengkaji bahan tulisan tamadun lain
H5f Proses penterjemahan karya bukan tamadun Islam telah menghasilkan budaya keilmuan/intelektual di kalangan orang Islam
H5g Lahir ramai cendekiawan Islam dalam setiap bidang keilmuan
H5h Zakaria Al-Razi (Perubatan)
H5i Menghasilkan lebih 20 karya perubatan/Menterjemah karya Galen ahli perubatan Greek
H5j Kitab al-Hawi merupakan ensiklopedia perubatan yang terkenal
H5k Sumbangan dalam bidang matematik dan astronomi
C5k Al-khawarizmi/Al-Battani/Abu Ishaq/Al-Biruji/Al-Bitruni
H5l Dalam bidang pemikiran politik dan undang-undang
C5l Penghasilan karya oleh Al-Farabi/Al-Miskawayh/Al-Mawardi
H5n Ilmu mantik dan falsafah
C5n Ib Sina/al-Kindi/Fakhr al-Din/Al-Razi/Ibn-Rushd/Imam Ghazali
H5p Sumbangan terhadap perkembangan pemikiran Usuluddin/Falsafah sains/Pemikiran kritis/
Kesedaran agama
F6 Bidang kesenian Islam
H6a Keindahan seni uir dan seni bina Islam
H6b Masjid Cordova di Sepanyol/ Masjid Sultan Ahmed (Masjid Biru) di Istanbul/Istana Alhambra di Granada
F7 Bidang kesusasteraan
H7a Omar al-Kayyam karya Ruba’iyah/Al-Jahiz kitab al-Bayan/Jalal ad-Din Rumi menghasilkan puisi bertemakan ketuhanan
H7b Rabi’ah al-Adawiah merupakan pemuisi wanita menulis puisi bertema ketuhanan dan hubungan antara manusia dengan Tuhan
Terangkan faedah yang diperoleh Malaysia pada hari ini kesan daripada pertembungan dengan tamadun luar.
F1 Perkembangan seni bina bangunan
F2 Pembinaan jambatan pulau pinang
F3 Perkembangan ilmu pengetahuan/Universiti Islam Antarabangsa (UIAM)
F4 Pengaruh dalam bidang kesenian dan kebudayaan
F5 Keunikan seni bina masjid
F6 Perkembangan sains dan teknologi
F7 Pengeluaran kereta nasional proton saga
F8 Kemajuan peralatan pertahanan /ketenteraan
Huraikan kesan pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain dalam bidang keilmuan.
F1 F2 H2a F3 H3a F4 F5 H5a F6 H6a F7 F6 | Melahirkan para cendiakiawan Islam dalam setiap bidang keilmuan Dalam ilmu perubatan Zakaria al-Razi menyumbangkan kepentingan perubatan klinikal Menghasilkan lebih daripada 20 karya termasuk kitab Al-Hawi Penterjemah utama hasil karya Galen Al-Zahrawi sangat arif dalam kajian perubatan dan farmasi Dalam bidang matematik / astronomi Sumbangan cendiakiawan Islam seperti al-Khawarizmi / al-Batani / Abu Ishaq / al-Biruji / al-Bitruni Dalam bidang pemikiran politik / undang-undang Sumbangan cendiakiawan Islam seperti al-Farabi / al-Miskawayh / al-Mawardi Dalam bidang ilmu mantik /falsafah /pemikiran usuluddin /falsafah sains /pemikiran kritis /kesedaran agama Sumbangan cendiakiawan Islam seperti Ibn Sina / al-Kindi / Fakhr al-Din / al-Razi / Ibn al-Arabi / Ibn Rushd / Iman Ghazali |
F1 F2 F3 F4 F5 F6 F7 | Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, mengapakah keilmuan Islam mudah diterima oleh masyarakat lain di Eropah? Karya terjemahan orang Islam digunakan oleh orang Eropah Banyak kajian sarjana Islam diterjemah untuk masyarakat Eropah Perkembangan ilmu ini melahirkan zaman pemulihan budaya di Eropah Kegigihan ulama dan ilmuan Islam dalam bidang penulisan menjadi pendorong kepada ilmuan di Eropah Keterbukaan dan kesediaan masyarakat Islam menimba ilmu daripada pelbagai sumber asing Cendiakiawan Islam telah membaiki dan meningkatkan lagi mutu karya asal Kota Baghdad menjadi pusat Ilmu yang dikunjungi oleh masyarakat Eropah |
BANI ABBASIYAH
Jelaskan sumbangan kerajaan Bani Abbasiyah di dalam perkembangan intelektual?
F1 kota Baghdad pusat intelektual
F2 berlaku kegiatan penulisan
F3 berlaku penterjemahan karya asing
F4 membuat pembaharuan dalam karya yang diterjemah
F5 memelihara warisan ilmu daripada lenyap
F6 ditubuhkan baitulhikmah
Pada pandangan anda, apakah usaha yang harus Malaysia lakukan untuk menjadi pusat kecemerlangan ilmu
F1 Menggalakkan kegiatan penterjemahan
F2 Menggalakkan kegiatan penulisan
F3 Memajukan kegiatan penyelidikan/R&D
F4 Melahirkan tokoh pemikir/cendekiawan/intelektual dalam pelbagai bidang ilmu
F5 Meningkatkan jumlah pelajar luar negara/antara bangsa menuntut di IPT negara
F6 Memajukan prasarana pendidikan bertaraf dunia
F7 Menganjurkan banyak seminar berkaitan ilmu bertaraf antarabangsa
F8 Mencapai kualiti pendidikan setanding negara maju
BAB 8 PEMBAHARUAN DAN PENGARUH ISLAM DI MALAYSIA SEBELUM
KEDATANGAN BARAT****
Apakah kesan kedatangan Islam terhadap institusi pemerintahan di Negeri-Negeri Melayu?
F1 Penggunaan istilah sultan menggantikan raja
F2 Zilullah fil-alam /Zilullah fil ardh (bayangan Allah di muka bumi)
F3 Pengesahan seseorang raja berteraskan Islam
F4 Pemerintah menggunakan khalifatul mukminin/Pemimpin orang-orang mukmin
F5 Nasab keturunan sultan dikaitkan dengan Iskandar Zulkarnain
F6 Bertujuan meninggikan kedudukan sultan
F7 Institusi kesultanan berdasarkan sistem warisan
F8 Raja atau sultan sebagai kuasa tertinggi dalam sistem pemerintahan dan pentabdiran
F9 Golongan ulama sebagai penasihat sultan
F10 Makhdum Sayid Abdul Aziz/Maulana Abu Bakar/Maulana Sadar Jahan/Maulana Jalaluddin
F11 Di Kelantan dan Terengganu muncul ulama seperti Tuk Pulau Manis/Tuk Pulau Condong/Tuan Tabal
F12 Pelaksanaan konsep daulat
F13 Pengikat antara rakyat dengan pemerintah
F14 Adat istiadat istana/cara berpakaian/jenis pakaian/bahan dan pengucapan
Bagaimanakah kedatangan Islam telah memajukan taraf pendidikan orang Melayu di negara kita?
F1 | Menuntut ilmu wajib |
F2 | Pendidikan Al Quran/Muqaddam |
F3 | Istana pusat pengajian Islam |
F4 | Kitab seperti Tasawuf |
F5 | Cerita hikayat seperti Amir Hamzah |
F6 | Ilmu fardhu ain |
F7 | Pendidikan madrasah |
F8 | Pengenalan tulisan jawi |
F9 | Mencintai ilmu |
F10 Kedatangan ulama
Jelaskan kesan kedatangan Islam terhadap sistem ekonomi di Tanah Melayu
F1 Perdagangan
H1a Pedagang Islam menguasai perdagangan di Lautan Hindi dan Laut Cina Selatan
H1b Pedagang Melayu mulai terbabit secara aktif
H1c Saranan Islam bahawa perniagaan merupakan sumber rezeki yang besar
H1d Melaka menjadi pusat perdagangan terpenting
H1e Pengenalan sistem timbang dan sukat di Melaka
H1f Penggubalan Undang-Undang Laut Melaka berteraskan Islam
H1g Kelantan,Kelantan dan Terengganu menjadi pusat perdagangan penting abad ke 17 dan ke-18
F2 Mata Wang
H2a Perantaraan nilai perdagangan
H2b Alternatif kepada sistem barter
H2c Mata wang timah di Melaka tertera nama sultan memerintah dan tarikh Islam
H2d Johor- Wang Katun diperbuat daripada timah mempunyai tulisan Jawi atau Arab
H2e Wang Timah Kedah-Wang Ayam Jantan/Wang emas turut digunakan secara meluas
H2f Wang Emas Johor- diperkenal pada zaman Sulatan Alauddin Riayat Syah
H2g Wang Emas Johor dikenali Kupang
H2g Kelantan-Wang emas kijang tertera Khalifatul mukminin
Terangkan Pengaruh kedatangan Islam terhadap gaya hidup masayarakat Melayu tradisional di Tanah Melayu.
F1 Perubahan akidah /prinsip kepercayaan
H1a Perubahan akhlak dalam setiap aspek
F2 Sistem pemerintahan
H2a Pelaksanaan undang-undang syariah Islam
H2b Amalan protokol/hijabah dilaksanakan
H2c Lafaz ikrar mengantikan pembacaan ciri dalam proses pertabalan
H2d Pengganti sultan dilantik sebelum istiadat pemakamam
F3 Kehidupan bermasyarakat
H3a Hubungan antara individu dan pertalian kekeluargaan rapat
H3b Menghormati ibu bapa atau orang tua
H3c Jirang dianggap keluarga sendiri
H3d Panggilan hormat untuk orang yang lebih tua
H3e Pak long/Mak long/Pakcik
H3f Tidak dipanggil nama walaupun seringkas mungkin
H3g Bercakap dengan nada suara rendah dengan orang tua
F4 Tetamu dilayan dengan hormat
H4a Dihidangkan makanan dan minuman
H4b Memberi salam ketika berziarah
H4c Tuan rumah wajib menjawab salam
H4d Tetamu bersalaman ketika masuk ke dalam rumah
H4e Kanak-kanak mencium tangan orang lebih tua
H4f Membaca bismillah ketika hendak minum atau makan
F5 Majlis perkahwinan mengikut Islam
H5a Majlis Khatam Quran
H5b Dijalankan dengan semangat gotong royong
H5c Berpegang kepada konsep bersatu teguh bercerai roboh
Apakah yang dimaksudkan dengan:
(i) Pendidikan tidak formal
F1 - Pendidikan awal dalam bentuk asuhan
F2 - Berlaku dalam institusi keluarga
F3 - Penekanan nilai-nilai moral
F4 - Pembelajaran melalui pendengaran, penglihatan dan pemerhatian
(ii) Pendidikan formal
F1 - Pendidikan berkaitan keagamaan
F2 - Melalui perantara institusi tertentu
F3 - Ada guru
F4 - Ada masa/waktu
(b) Bagaimanakah pendidikan tidak formal disalurkan kepada kanak-kanak dalam
masyarakat Melayu?
F1 - Melalui cerita lisan
F2 - Melalui pergaulan sosial/pantang larang/adat istiadat
F3 - Menerusi pantun, peribahasa, teka teki
F4 - Melalui pendengaran, penglihatan, pemerhatian
(a) Nyatakan dua kemahiran yang diterapkan melalui pendidikan tidak formal.
F1 - Pertanian
F2 - Perikanan
F3 - Kraf tangan
F4 – Pertukangan
(d) Dimanakah pendidikan formal dijalankan selepas kedatangan Islam?
F1 - Masjid
F2 - Rumah
F3 - Istana
F4 - Surau
F5 - Madrasah
F6 - Pondok
(e) Pendidikan tidak formal kurang diberi tumpuan oleh masyarakat kini.
Pada pandangan anda, apakah kesannya terhadap kehidupan manusia sekarang?
F1 - Kemahiran tradisional mula hilang
F2 - Kurang bersopan santun
F3 - Tidak mewarisi adat resam
F4 - Tidak mahir cara berkawan
F5 - Maruah kurang dititikberatkan
F6 - Pekerjaan bapa tidak lagi diwarisi
Jelaskan kesan kedatangan Islam terhadap sistem pendidikan berikut di Tanah Melayu.
(a) Perkembangan Pendidikan Tidak Formal
F1 | Pendidikan yang berlaku dalam institusi keluarga |
H1a | Berlaku pada peringkat keluarga |
H1b | Pengajaran nilai-nilai moral |
F2 | Pembelajaran melalui pendengaran/penglihatan/pemerhatian |
H2a | Mempelajari kemahiran daripada ibu bapa |
H2b | Menerusi pemerhatian dan latihan |
H2c | Dalam bidang pertanian/perikanan/kraftangan/pertukangan |
F3 | Pembelajaran berkaitan agama/kelakuan/adat resam/Sikap sopan santun/cara berkawan/menjaga maruah |
F4 | Penyerapan nilai-nilai murni |
H4a | Melalui cerita-cerita lisan |
C4a | Cerita binatang/cerita jenaka |
H4b | Kaedah bercerita paling berkesan dan digemari kanak-kanak |
H4c | Penekanan kepada cerita berbentuk teladan dan pengajaran |
C4c | Cerita anjing dengan bayang-bayang pengajaran ajar seseorangan tidak tamak |
C4c | Cerita-cerita sang kancil menonjolkan kebijaksanaan menyelesaikan masalah |
F5 | Pengajaran pantang larang dan adat istiadat |
H5a | Melalui pergaulan sosial |
H5b | Tunduk sambil menghulurkan tangan apabila lalu di hadapan orang tua |
F6 | Pendidikan melalui pantun/peribahasa/teka teki |
H6a | Pepatah seperti Siakap Senohong Gelama Ikan duri,bercakap bohong lama-lama mencuri |
H6b | Mengajar kanak-kanak berbuat baik /jagan bercakap bohong |
H6c | Menerapkan unsur-unsur pengajaran |
Jelaksan perkembangan sistem pendidikan formal di Tanah Melayu selepas kedatangan Islam.
F1 | Secara langsung melalui institusi tertentu |
H1a | Pendidikan berkaitan keagamaan |
H1b | Pada peringkat awal didominasi oleh golongan istana/atasan |
H1c | Berpusat di istana |
H1d | Peringkat awal diberikan oleh pendeta/guru khas |
H1e | Memberi pendidikan kepada bakal pemerintah/pembesar kerajaan |
F2 | Perubahan pesat berlaku selepas kedatangan Islam |
H2a | Pendidikan terbuka kepada semua golongan |
H2b | Pendidikan keagamaan tertumpu di istana/masjid/rumah/surau/madrasah/pondok |
H2c | Pendidikan dirumah tok guru tertumpu kepada pengajaran al-Quran |
H2d | Murid-murid berumur antara 7 hingga 15 tahun |
H2e | Menjadi asas kepada pendidikan selanjutnya |
F3 | Istana Melaka sebagai pusat pengajian agama |
H3a | Sulan Mansur Shah menerima pengajaran Islam daripada Maulana Abu Bakar |
H3b | Sultan Mahmud / Raja Ahmad berguru dengan Maulana Sadar Jahan |
H3c | Perkembangan ilmu pengetahuan menyebabkan ramai ulama dan pendakwah asing datang ke Melaka |
H3d | Kitab al-Dur al-Manzum (Mutiara Tersusun) menjadi rujukan pengajian ilmu tasawuf |
H3e | Pendidikan di istana turut melibatkan bidang pentadbiran negara/sistem politik |
F4 | Pendidikan di masjid/surau |
H4a | Kanak-kanak diajar ilmu fikah/tajwid/cara bacaan dalam sembahyang/perkara penting yang perlu diketahui oleh orang Islam |
H4b | Pusat pengajian kepada orang dewasa pada sebelah malam |
H4c | Pengajian aspek keagamaan/ ilmu fikah/usuluddin/hadis/tasawuf |
H4d | Tahap yang lebih tinggi |
F5 | Sekolah pondok |
H5a | Penekanan kepada pengajian ilmu keagamaan |
H5b | Lulusan sekolah pondok akan bertugas sebagai guru agama/ berkhidmat kepada masyarakat |
C5b | Contoh pondok Pulau Condong/Pondok Kutan/Pondok Pulau Manis/Pondok Titi Gajah |
H5c | Sistem pondok tidak mempunyai batasan waktu |
H5d | Masa pembelajaran yang panjang / sehingga 10 tahun |
F6 | Sistem Madrasah |
H6a | Mula diperkenalkan oleh Khalifah Bani Saljuk di Iraq |
H6b | Pendidikan berdasarkan sukatan pelajaran |
H6c | Dilaksanakan mengikut kelas |
H6d | Pendidikan mengikut tahap |
H6e | Tahap permulaan/Pertengahan/Pengkhususan |
H6f | Diawasi oleh mudir/ guru besar |
H6g | Perjalanan madrasah diselia oleh sebuah lembaga/jawatankuasa kewangan |
No comments:
Post a Comment