BAB 7 CIRI-CIRI DEMOKRASI BERPARLIMEN *****
Mengapakah Perlembagaan Malaysia memerlukan pindaan dari masa ke semasa
F1 Melindungi kepentingan rakyat
F2 Menjamin keselamatan negara
F3 Melicinkan urusan pentadbiran
F4 Agar sentiasa releven dengan keperluan semasa
F5 Menjadi perlembagaan sebagai undang-undang yang munasabah
F6 Melarang perkara sensitif dipersoalkan secara terbuka
F7 Perkara sensitif termasuklah pemerintahan beraja/agama Islam/Kedudukan
bahasa Melayu/ Hak istimewa orang Melayu
F8 Pindaan Akta Hasutan 1970
F9 Mengehadkan kebebasan bercakap seseorang individu
F10 Larangan menyentuh perkara sensitif
F11 Mengelakan perbalahan antara kaum
F12 Pindaan pemansuhan imuniti(kekebalan) bagi Yang Dipertuan Agong dan Raja
daripada kesalahan jenayah
Apakah perkara yang boleh dipinda dengan kelulusan Majlis Raja-Raja Melayu
F1 Tugas dan kuasa Majlis Raja-Raja
F2 Kewarganegaran
F3 Keutamaan Yang diPertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong
F4 Kedudukan istimewa orang Melayu dan bumiputera Sabah dan Sarawak
F5 Perubahan sempadan negeri
Dewan Rakyat
F1 -Merupakan dewan terpenting
F2 -Ahli dipilih oleh rakyat dalam pilihan raya
F3 -Mengandungi 219 ahli
F4 -Mewakili semua kawasan pilihan raya di seluruh negara
F5 -Tempoh perkhidmatan selama 5 tahun
F6 -Tugas utamanya menggubal dan meluluskan undang-undang pada peringkat Dewan Rakyat
Terangkan proses meluluskan undang-undang di Parlimen
F1 Cadangan oleh kementerian/menteri terbabit
F2 Jabatan Peguam Negara menggubal Rang Undang-Undang
F3 Bacaan Pertama di Dewan Rakyat/ Pembacaan tajuk sahaja
F4 Bacaan Kedua/Rang Undang-undang dibahaskan
F5 Jawatankuasa Dewan Rakyat mengadakan perbincangan terperinci
F6 Bacaan ketiga/Dibahaskan sebelum diluluskan
F7 Pembentangan di Dewan Negara
F8 Proses bacaan pertama /kedua dan ketiga di Dewan Negara
F9 Penyerahan Rang Undang-Undang kepada Yang DiPertuan Agong
F10 Perkenan YDA dan diturunkan cop mohor Negara
F11 Diwartakan dalam Warta Kerajaan
Mengapakah Perlembagaan negara kita perlu dipinda dari masa ke semasa?
F1 Melindungi kepentingan rakyat
F2 Menjaga keselamatan negara
F3 Melicinkan pentadbiran negara
F4 Sentiasa releven dengan keperluan semasa
F5 Menjadikan perlembagaan sebagai undang-undang yang munasabah
F6 Kandungannya dipatuhi rakyat dengan rela
F7 Melarang perkara sensitif dipersoalkan secara terbuka
F8 Seperti pemerintahan beraja/agama Islam/Kedudukan bahasa Melayu/Hak istimewa
orang Melayu dan bumiputera di Sabah dan Sarawak
F9 Pindaan Akta Hasutan 1970
F10 Melarang individu bercakap perkara sensitif
F11 Menjamin keharmonian rakyat
F12 Pindaan pemansuhan imuniti Yang DiPertuan Agong dan Raja Melayu daripada
kesalahan jenayah
Nyatakan perkara Pindaan Perlembagaan di Parlimen yang memerlukan perkenan Majlis Raja-Raja dan Dua Pertiga Dewan Parlimen
F1 Tugas dan kuasa Majlis Raja-Raja Melayu
F2 Kewarganegaraan
F3 Keutamaan Yang DiPertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong,Raja-Raja dan Yang DiPertuan Negeri
F4 Kedudukan istimewa orang Melayu dan bumiputera di Sabah dan Sarawak
F5 Perubahan sempadan negeri
Lambang-Lambang
|
| ||||
| a F1 F2 F3 F4 | Apakah tujuan jata negara di wujudkan Supaya rakyat sentiasa bersemangat Mewujudkan semangat bersatupadu Sanggup berkorban untuk negara Mempertahankan kedaulatan negara Malaysia | | ||
| b F1 F2 | Apakah yang dilambangkan oleh lima belah keris pada perisai dalam Jata Negara di atas Melambangkan negeri Perlis,Kedah,Kelantan,Trengganu dan Johor Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu | | ||
| c F1 | Apakah maksud dua ekor harimau yang menyokong perisai dalam Jata Negara di atas? Keberanian | | ||
| d F1 F2 | Nyatakan maksud cogan kata “ Bersekutu Bertambah Mutu yang terdapat dibawah perisai itu Semangat permuafakatan Semangat perpaduan antara negeri di Malaysia | | ||
| e F1 F2 F3 F4 F5 | Pada pendapat anda mengapakah lambang-lambang negara penting dihayati setiap warganegara Malaysia Lambang kecintaan terhadap tanahair Sanggup mempertahankan tanahair Sanggup berkorban untuk negara Mewujudkan rakyat yang bersatu padu Mewujudkan semangat kesetiaan | |
Kepentingan Lambang-Lambang Negara
F1 Rakyat dapat menunjukkan kesetiaan terhadap tanah air
F2 Rakyat sanggup berkorban dan kecintaan terhadap tanah air
F3 Rakyat sentiasa bersemangaat
F4 simbol perpaduan
F5 Lambang kemegahan penduduk
F6 Membezakan Malaysia dengan Negara lain
F7 Melambangkan kedaulatan sesebuah Negara
F8 Taat keada pemerintah
F9 Terdiri daripada Jata Negara, bendera kebangsaan dan lagu kebangsaan.
( a ) JATA NEGARA
F1 Menjadi lambang kemegahan penduduk negara
F2 Setiap lambang mempunyai maksud tersendiri
F3 Lima bilah keris lambang negeri Kedah, Kelantan,Terengganu dan Johor yang dikenali sebagai
Negeri Melayu Tidak Bersekutu.
F4 Pokok Pinang mewakili negeri Pulau Pinang.
F5 Pokok Melaka melambangkan negeri Melaka.
F6 DUA ekor harimau melambangkan keberanian.
F7 Negeri Sarawak dan Sabah dilambangkan jata negeri tersebut.
F8 Bulan sabit –agama Islam sebagai agama rasmi dan bintang empat belas gabungan 14 buah
negeri Persekutuan.
F9 Empat jalur berlainan warna merujuk negeri Perak, Selangor, Negeri Sembilan, dan Pahang
yang dikenali sebagai Negeri Melayu Bersekutu.
F10 Hitam putih lambang negeri Pahang.
F11 Warna merah dan kuning lambang negeri Selangor.
F12 Warna hitam, putih, dan kuning lambang negeri Perak.
F13 Warna merah, hitam, kuning lambang negeri Sembilan
( b ) BENDERA KEBANGSAAN
F1 Menggantikan bendera Union Jack pada tengah malam 31 Ogos 1957
F2 Pada tahun 1949 ditubuhkan Jawatankuasa reka bentuk Bendera Persekutuan Tanah Melayu
F3 373 peserta mengambil bahagian.
F4 Encik Mohamad Hamzah telah terpilih sebagai pemenang.
F5 Pada 26 Mei 1950 buat pertama kali Bendera Persekutuan berkibar di perkarangan istana
Sultan Selangor.
F6 Bendera Persekutuan dikenali juga Jalur Gemilang.
F7 Dikibar di majlis rasmi dan adapt istiadat rasmi, seperti hari keputeraan Yang di-Pertuan Agong
dan Hari Kebangsaan.
F8 Warna merah- keberanian
F9 Warna putih –kesucian
F10 Warna biru –Perpaduan
F11 Warna kuning –lambang kedaulatan Raja-raja Melayu
F12 Bulan sabit –lambang agama Islam sebagai agama rasmi
F13 Bintang berpecah empat belas-lambang gabungan empat belas negeri.
F14 14 Jalur –warna merah dan putih lambang gabungan negeri.
(i) Bagaimanakah anda dapat mendidik rakan-rakan untuk menghormati bendera Malaysia?
F1 Mengibarkan bendera semasa bulan kemerdekaan
F2 Menghiaskan bendera di kelas-kelas
F3 Memasang bedera di rumah/kenderaan
F4 Menganjurkan pertandingan melukis bendera Malaysia
F5 Menaikkan bendera Malaysia semasa perhimpunan rasmi sekolah
(ii) Nyatakan kepentingan bendera kebangsaan kepada rakyat dan negara kita.
F1 Kesanggupan untuk berkorban dan kecintaan terhadap tanah air
F2 Menaikkan semangat juang
F3 Identiti negara/Membezakan Malaysia daripada negara lain
F4 Membangkitkan semangat perjuangan / patriotik
F5 Menunjukkan kesetiaan rakyat kepada negara
F6 Bersatupadu / simbol perpaduan rakyat
F7 Sanggup berkorban demi mempertahankan kedaulatan negara
F8 Menimbulkan rasa bangga terhadap negara
F9 Menunjukkan ketaatan kepada negara
F10 Untuk digunakan dalam istiadat dan majlis rasmi
( d ) LAGU KEBANGSAAN.
F1 Sebelum Merdeka lagu kebangsaan ialah ‘God Save the Queen’
F2 Lagu kebangssan negara kita dikenali juga lagu Negaraku yang dicipta pada tahun 1957
F3 Pemilihan lagu dibuat oleh Tunku Abdul Rahman yang mengetuai sekumpulan jemaah hakim di
Dewan Polis Depoh, Kuala Lumpur
F4 Pasukan pancaragam polis Di raja telah memperkenalkan 4 buah lagu.
F5 Lagu Terang Bulan iaitu lagu kebangsaan negeri Perak dipilih kerana mempunyai unsur
kemelayuan.
F6 Majlis Raja-Raja Melayu memperkenankan keputusan jemaah hakim tersebut
F7 Lagu terang bulan dipilih sebagai asas lagu kebangsaan
F8 Digubah semula oleh En. Saiful Bahri
F9 Lirik lagu menggambarkan kesetiaan rakyat kepada negara.
F10 Lirik lagu menuntut kita supaya bersyukur, taat kepada raja dan sanggup berkorban demi
mempertahankan tanah air
F11 Membangkitkan semangat patriotik dan cintakan negara
F12 Semua rakyat mesti berbangga dengan lagu kebangsaan.
BAB 8 PEMBANGUNAN DAN PERPADUAN UNTUK KESEJAHTERAAN*****
Apakah langkah-langkah yang telah diambil oleh kerajaan untuk mendaulatkan Bahasa Melayu sejak mencapai kemerdekaan sehingga kini?
F1 Penubuhan Dewan Bahasa dan Pustaka(DBP)
F2 Melancarkan Minggu/Bulan Bahasa
F3 Slogan “Bahasa jiwa Bangsa”
F4 Sekolah menengah yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
F5 Sekolah Alam Shah, Sekolah Seri Puteri ,Sekolah Sultan Abdul Halim, Kedah
F6 Meluluskan Akta Bahasa Kebangsaan
F7 Bahasa pengantar di sekolah rendah Inggeris telah ditukarkan kepada bahasa kebangsaan
F8 Penubuhan Universiti Kebangsaan Malaysia
F9 Bahasa Melayu menjadi bahasa pengantar di semua sekolah menggantikan bahasa Inggeris
F10 Bahasa Melayu digunakan di mahkamah
b F1 F2 c F1 d F1 F2 F3 F4 | |
Berikan bukti bahawa bahasa Melayu mampu menjadi bahasa ilmu Penubuhan universiti Kebangsaan Malaysia Bahasa Melayu menjadi bahasa pengantar bagi semua sekolah | |
Nyatakan wawasan Dewan Bahasa dan Pustaka yang ditubuhkan pada tahun1956. Untuk menjadikan bahasa Melayu sebagai salah satu bahasa utama dunia | |
Kedudukan bahasa Melayu semakin kukuh apabila Akta Bahasa Kebangsaan diluluskan pada tahun 1967. Buktikan pernyataantersebut. Bahasa pengantar sekolah Inggeris ditukar kepada bahasa kebangsaan Penubuhan Universiti Kebangsaan Malaysia menggunakan bahasa Melayu Bahasa Melayu menjadi bahasa pengantar di semua sekolah Bahasa Melayu mula digunakan di mahkamah |
Apakah objektif Dasar Kebudayaan Kebangsaan (DKK)
F1 Mengukuhkan perpaduan melalui kebudayaan
F2 Memupuk/memelihara keperibadian kebangsaan
F3 Memperkaya/mempertingkat kualiti kehidupan
F4 Aspek kemanusian/kerohanian diseimbang dengan pembangunan sosioekonomi
F5 Menjadi panduan dalam membentuk/mengekalkan identiti negara Malaysia
Prinsip utama Dasar kebudayaan Kebangsaan (DKK)
F1 Kebudayaan rakyat asal rantau Melayu sebagai tunjang
F2 Unsur-unsur kebudayaan lain yang wajar dan sesuai boleh diterima
F3 Islam sebagai unsur yang terpenting
Usaha kerajaan untuk menggalakkan sukan di peringkat sekolah
F1 Sukan merupakan aktiviti kokurikulum yang sangat digalakkan
F2 Majlis Sukan Sekolah-Sekolah telah ditubuhkan
F3 Menyediakan kemudahan fizikal/padang/gelanggang di sekolah
F4 Menyediakan peralatan sukan di sekolah
F5 Menyediakan guru-guru yang mahir dalam bidang sains sukan
F6 Pemberian markah 10 peratus untuk aktiviti ko kurikulum
Bagaimanakah aktiviti sukan mampu memupuk perpaduan kaum di negara ini
F1 Aktiviti sukan tanpa mengira ideology
F2 Mampu menyemarak semangat patriotik rakyat
F3 Aktiviti tidak terhad kepada sesuatu kaum sahaja
F4 Peluang terbuka seluas-luasnya kepada mereka yang berminat
F5 Penganjuran sukan SUKMA
F6 Aktiviti sukan /kokurikulum di sekolah
Jelaskan maklamat pelancaran Wawasan 2020 oleh Perdana Menteri Dato Seri Dr Mahathir Mohamad
F1 Menjadikan Malaysia sebuah negara industri yang maju
F2 Menggunakan acuan sendiri
F3 Setanding dengan negara maju yang lain
F4 Kemajuan yang diharapkan bukan hanya kemajuan dari segi fizikal semata-mata
F5 Kemajuan yang ingin dicapai ialah kemajuan bersepadu
Senaraikan tiga daripada sembilan cabaran yang terdapat dalam wawasan itu.
F1 Membina bangsa Malaysia yang bersatu padu
F2 Membina masyarakat yang berjiwa bebas, tenteram dan berkeyakinan
F3 Memupuk dan membina masyaraakat demokratik yang matang
F4 Mewujudkan masyarakat yang bermoral dan beretika
F5 Mewujudkan masyarakat yang matang, liberal dan bertoleransi Membina masyarakat yang maju dan saintifik
F6 Mewujudkan masyarakat yang berjiwa penyayang
F8 Menjamin masyarakat yang adil dan saksama ekonominya Memupuk dan membina masyarakat makmur
Pada pendapat anda, apakah kekangan yang dihadapi oleh kerajaan dalam menjayakan Wawasan 2020 itu ?
F1 F2 F3 F4 F5 F6 F7 F8 F9 F10 F11 F12 F13 F14 F15 F16 F17 F18 | · Masalah polarisasi kaum / perkauman · Mewujudkan identiti Malaysia · Menyemai perasaan Malaysia Boleh · Masalah masyarakat yang berfikiran sempit / tidak terbuka Menangkis gejala sosial dari Barat · Masalah keruntuhan akhlak seperti buang bayi / bohsia /rempit / dadah / · Masalah buta huruf · Mewujudkan masalah celik ICT · Mewujudkan budaya bersaing di peringkat global tapi akar bertunjangkan negara sendiri (glokal) · Mewujudkan masyarakat yang mencintai ilmu pengetahuan · Melahirkan budaya mencipta · Menekankan kepentingan agama dalam kehidupan · Masalah tidak menghormati generasi tua · Masalah minda kelas ketiga · Masalah merosakkan harta awam · Mengagihkan kekayaan negara secara adil · Meninggikan taraf hidup dan kualiti hidup rakyat · Membasmi kemiskinan /kemiskinan sifar · Meningkatkan pendapatan penduduk / negara |
Sebagai pelajar, bagaimanakah anda merealisasikan Wawasan 2020 ?
F1 F2 F3 F4 F5 F6 F7 F8 F9 F0 F11 F12 F13 | Ø Menuntut ilmu pengetahuan Ø Mendalami ilmu ICT Ø Mempelajari Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris Ø Mempelajari pelbagai bahasa asing Ø Mengamalkan perpaduan antara kaum Ø Bersikap boleh bertolak ansur / tidak mementingkan diri Ø Memiliki moral yang baik Ø Mengamalkan sikap penyayang tanpa mengira kaum Ø Menjauhi gejala tidak sihat / negatif Ø Patuh kepada ajaran agama Ø Menghormati nilai tradisi budaya bangsa Ø Menerapkan semangat Malaysia boleh dalam diri Ø Mengikuti peraturan dan undang-undang sekolah dan negara |
Dasar pembangunan sosial penting dalam pembangunan dan perpaduan negara Malaysia.
(a) Sebutkan satu dasar pembangunan sosial yang dilaksanakan oleh kerajaan.
F1 – Rukun Negara
F2 – Dasar Pendidikan Kebangsaan
F3 – Akta Bahasa Kebangsaan
F4 - Dasar Kebudayaan Kebangsaan
F5 – Sukan Untuk Perpaduan
(b) Pada pendapat anda, mengapakah Falsafah Pendidikan Kebangsaan penting kepada generasi pelajar masa kini?
F1 - Memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh
F2 - Dan secara bersepadu
F3 - Melahirkan insan yang seimbang
F4 - Melahirkan insan yang harmonis
F5 - Dari segi intelek / rohani / emosi / jasmani / JERI
F6 - Berdasarkan kepercayaan / kepatuhan kepada Tuhan
F7 - Warganegara yang berilmu pengetahuan
F8 - Warganegara berketerampilan
F9 - Warganegara yang berakhlak mulia
F10- Warganegara yang bertanggungjawab
F11- Berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri
F12- Memberikan sumbangan terhadap keharmonian keluarga / masyarakat/ negara
F13- Memberikan sumbangan terhadap kemakmuran keluarga / masyarakat / negara
Senaraikan dua usaha kerajaan untuk memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
F1 - Kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
F2 - Telah termaktub dalam Perkara 152, Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957
F3 - Kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dapat memartabatkan bahasa Melayu
F4 - Dewan Bahasa dan Pustaka / DBP ditubuhkan pada tahun 1956 untuk memajukan bahasa
Melayu
F5 - Pelancaran “Minggu Bahasa” dilakukan sebagai usaha menggalakkan penggunaan bahasa Melayu
F6 - Pelancaran “Bulan Bahasa” dilakukan sebagai usaha menggalakkan penggunaan bahasa Melayu
F7 – Slogan “Bahasa Jiwa Bangsa” dilancarkan pada tahun 1960
F8 - Penubuhan sekolah menengah yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
seperti Sekolah Alam Shah / Sekolah Sri Puteri / Sekolah Sultan Abdul Halim
F9 - Akta Bahasa Kebangsaan diluluskan pada tahun 1967 dapat mengukuhkan kedudukan bahasa
Melayu
F10- Pada tahun 1970, bahasa pengantar di sekolah rendah Inggeris telah ditukar kepada bahasa
kebangsaan secara berperingkat-peringkat
F11- Penubuhan Universiti Kebangsaan Malaysia / UKM pada tahun 1977
F12- Membuktikan bahawa bahasa Melayu mampu menjadi bahasa ilmu
F13- Bermula pada tahun 1982, bahasa Melayu menjadi bahasa pengantar di semua sekolah untuk
menggantikan bahasa Inggeris
F14- Bahasa Melayu mula digunakan di mahkamah / bahasa perundangan pada tahun 1990
Nyatakan dua matlamat aktiviti sukan dan kokurikulum di sekolah.
F1 - Sukan / kokurikulum sebagai alat perpaduan tanpa mengira ideologi
F2 - Dapat menyemarakkan semangat patriotik / cintakan negara dalam kalangan rakyat
F3 - Aktiviti sukan / kokurikulum tidak mengehadkan penyertaan kepada sesuatu kaum sahaja / semua
kaum terlibat
F4 - Membuka peluang seluas-luasnya bagi mereka yang berminat
F5 - Di peringkat sekolah, sukan merupakan aktiviti kokurikulum yang sangat digalakkan
F6 - Majlis Sukan Sekolah-Sekolah telah ditubuhkan pada peringkat daerah / negeri / kebangsaan untuk
menggalakkan aktiviti sukan
F7 - Temasya Sukan Malaysia (SUKMA) diadakan dua tahun sekali
F8 - Memainkan peranan untuk mengeratkan perpaduan antara kaum
F9 - Mengeratkan perpaduan antara negeri
Jelaskan peranan generasi muda hari ini dalam merealisasikan Gagasan Satu Malaysia.
F1 - Mementingkan perpaduan
F2 - Mengamalkan prinsip – prinsip Rukun Negara
F3 - Mengamalkan dasar Pendidikan Kebangsaan
F4 - Menghayati Falsafah Pendidikan Kebangsaan
F5 - Merealisasikan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan / rasmi
F6 - Mengiktiraf bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu
F7 - Merealisasikan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di semua sekolah kebangsaan
/ sekolah menengah
F8 - Bahasa Melayu melambangkan identiti bangsa Malaysia
F9 - Mengamalkan Dasar Kebudayaan Kebangsaan
F10- Menghormati unsur-unsur kebudayaan / adat resam pelbagai kaum
F11- Merealisasikan sukan / kokurikulum sebagai alat perpaduan
F12- Menyemarakkan semangat patriotisme melalui sukan / kokurikulum
F13- Menghormati kebebasan beragama / kepercayaan
F14- Mengamalkan / mengukuhkan tuntutan / pegangan agama
F15- Sentiasa mengamalkan sahsiah yang baik
F16- Meningkatkan disiplin diri
F17- Melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti sosial yang sifat
F18- Menghindari budaya negatif
F19- Memelihara jati diri
F20- Meningkatkan semangat nasionalisme
F21- Menghormati / mentaati pemimpin
F22- Memartabatkan sekolah kebangsaan
Terangkan perkembangan dasar pendidikan negara sebelum merdeka.****
F1 Laporan Barnes
H1a mencadangkan semua sekolah vernakular Melayu, Cina dan Tamil dibubarkan diganti
dengan satu jenis sekolah (sekolah kebangsaan)
H1b Sekolah Kebangsaan menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di peringkat
sekolah rendah
H1c bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar di peringkat sekolah menengah dan peringkat
yang lebih tinggi
H1d ditentang oleh masyarakat Cina kerana menganggap bahasa ibunda akan tergugat
F2 Laporan Fenn-Wu
H2a mewakili masyarakat Cina
H2b mencadangkan sekolah vernakular Cina terus kekal
H2c mereka bersetuju dengan sistem pendidikan kebangsaan
F3 Ordinan pelajaran 1952
H3a mengambil kira Laporan Barnes dan Laporan Fenn-Wu
H3b mencadangkan dua sistem persekolahan yang menggunakan dua bahasa pengantar / bahasa Inggeris dan bahasa Melayu
H3c Bahasa Cina dan Tamil disediakan sekiranya ada permintaan daripada ibu bapa
H3d Bahasa Melayu wajib diajar di sekolah Inggeris
H3e Bahasa Inggeris wajib diajar di sekolah Melayu
H3f gagal kerana mendapat tentangan masyarakat Cina dan India
H3g kekurangan kewangan
H3h ancaman pengganas komunis
F4 Penyata Razak 1955
H4a menyuburkan semangat perpaduan negara
H4b sistem persekolahan yang sama bagi semua penduduk.
H4c penyeragaman kurikulum bercorak kebangsaan
H4d penubuhan sekolah umum (rendah) yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
H4e penubuhan sekolah jenis umum (rendah) yang menggunakan bahasa Inggeris, Cina dan Tamil sebagai bahasa pengantar
H4f sekolah menengah Melayu menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
H4g sekolah menengah Inggeris menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar
H4h Bahasa Melayu dan Inggeris wajib diajar di semua sekolah
H4i Penyata Razak dijadikan Ordinan Pelajaran 1957
Terangkan perkembangan dasar pelajaran kebangsaan di negara kita selepas mencapai kemerdekaan.
(i) Cadangan dalam Laporan Rahman Talib 1960
F1 Sekolah umum dijadikan sekolah kebangsaan
F2 Sekolah jenis umum dijadikan sekolah jenis kebangsaan
F3 Pelajaran percuma diberikan kepada semua pelajar sekolah rendah kerajaan tanpa
mengira keturunan dan agama
F4 Sekolah rendah yang menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar ditukar
kepada bahasa Melayu
F5 Bahasa Melayu dijadikan bahasa pengantar di semua sekolah menengah
F6 Pelajaran agama Islam diajarkan di semua sekolah bantuan penuh kerajaan yang
mempunyai tidak kurang 15 pelajar Islam
F7 Bahasa Cina dan bahasa Tamil akan diajar di sekolah kebangsaan sekiranya terdapat
sekurang-kurangnya 15 orang pelajar
F8 Semua peperiksaan awam akan diadakan dalam bahasa kebangsaan
(ii) Cadangan Kajian Aminudin Baki :
F1 Sistem persekolahan aneka jurusan diperkenalkan
F2 Menyediakan pelajaran pada peringkat menengah rendah sehingga berumur 15 tahun
F3 Memberikan pelbagai kursus kemahiran untuk melahirkan tenaga kerja mahir sebagai
persediaan untuk pasaran kerja
F4 Kursus kemahiran yang diajarkan ialah perdagangan , sains rumah tangga , seni
perusahaan dan sains pertanian
F5 Mata pelajaran wajib adalah seperti yang diajarkan di sekolah menengah biasa
(iii) Jawatankuasa Kabinet 1974
Objektif penubuhan Jawatankuasa Kabinet 1974 :
F1 Menilai sejauh mana pelaksanaan dasar pelajaran kebangsaan yang sedia ada dapat melahirkan
sumber tenaga manusia yang diperlukan oleh negara
F2 mengenalpasti sejauh mana dasar pelajaran kebangsaan dapat melahirkan masyarakat yang
bersatu padu, berdisiplin dan terlatih
Kandungan Laporan Jawatankuasa Kabinet 1974:
F1 Penguasaan dalam kemahiran membaca, menulis dan mengira ( 3M )
F2 Kenaikan darjah secara automatik
F3 Penekanan terhadap sekolah vokasional
F4 Sukatan pelajaran sekolah swasta
F5 Bahasa melayu sebagai mata pelajaran wajib dalam peperiksaan
F6 Penekanan terhadap kokurikulum dan disiplin sebagai asas perpaduan
Kesan Laporan Jawatankuasa Kabinet :
F1 Pelaksanaan Kurikulum Baru Sekolah Rendah ( KBSR ) 1982
F2 Pelaksanaan Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM ) 1988
F3 Penekanan perkembangan diri pelajar dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek
Kandungan/ Penekanan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan :
F1 Memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu
F2 Melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani , emosi dan
jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan
F3 Melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan , berketerampilan ,
berakhlak mulia, bertanggungjawab , berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri
F4 Memberikan sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat
dan negara
Pada pandangan anda, bagaimanakah sistem pendidikan negara kita mampu memupuk
perpaduan dalam kalangan rakyat berbilang kaum?
F1 Belajar di sekolah yang sama
F2 Menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
F3 Pelajar daripada kaum berlainan boleh berinteraksi melalui kokurikulum
F4 Menggunakan kurikulum yang sama
F5 Melibatkan pelajar pelbagai kaum dalam sukan
F6 Tenaga pengajar pelbagai kaum
F7 Meningkatkan semangat setia negara
M (Mana-mana yang munasabah)
BAB 9 MALAYSIA DALAM KERJASAMA ANTARABANGSA*********
Jelaskan faktor-faktor yang membawa berlakunya Perang Dunia Pertama
(1914-1918)****
F1 - Berlaku disebabkan kemunculan nasionalisme di Eropah.
H1a - Negara-negara kecil di Eropah bersatu membentuk sebuah negara bangsa lebih besar.
H1b - Kuasa-kuasa besar ini berlumba-lumba untuk mendapatkan tanah jajahan.
H1c - Nasionalisme yang kuat menyebabkan kuasa besar ini sanggup berperang untuk
membuktikan kekuasaan masing-masing.
F2 - Wujud pakatan negara-negara Eropah.
H2a - iaitu Perikatan Kuasa Tengah dan Pakatan Bertiga.
C2a - Pakatan Kuasa Tengah terdiri Jerman, Austria-Hungry dan Italy
C2b - Pakatan Bertiga terdiri Britain , Peranchis dan Rusia.
H2b - Persaingan antara kedua-dua pakatan i mengancam perimbangan kuasa dunia yang wujud
pada masa itu.
F3 - Persaingan kuasa-kuasa besar merebut peluang ekonomi.
H3a - bersaing untuk mendapatkan tanah jajahan untuk mendapatkan bahan mentah
H3b - dan untuk memasarkan barang keluaran mereka
F4 - Faktor politik
H4a - Archduke Franz Ferdinand pewaris takhta Austria-Hungary dan isterinya dibunuh oleh
pengganas Serbia.
H4b - Austria yang mendapat sokongan Jerman mengisytiharkan perang terhadap Serbia.
H4c - Serbia pula disokong oleh sekutunya Rusia dan Peranchis
F5 - Serangan Jerman terhadap Perancis
H5a - Jerman yang menyerang Perancis melalui negara berkecuali Belgium menimbulkan
kemarahan Britain.
H5b - Britain meminta bantuan Amerika Syarikat menentang Jerman.
H5c - Jerman menyerang kapal dagang Amerika Syarikat menyebabkan Amerika turut
terlibat dalam perang itu.
Jelaskan kesan Perang Dunia Pertama dari segi ekonomi. *****
F1 - Negara-negara yang berperang mengalami inflasi
F2 - Menanggung hutang peperangan yang tinggi kerana perbelanjaan perang yang besar
F3 - Diakhir perang Pakatan Bertiga membelanjakan US$125 bilion
F4 - Perikatan Kuasa Tengah membelanjakan US$60 bilion
F5 - membawa kepada masalah pengangguran
F6 - Pasaran dunia diambil alih oleh Amerika Syarikat dan Jepun
F7 - ia memberi kesan kepada negara Eropah terutama Britain
F8 - Britain kehilangan 1/3 daripada perdagangan luarnya.
Mengapakah Liga Bangsa gagal mencapai matlamat penubuhannya?****
F1 Gagal menggalakkan keamanan / kesejahteraan dunia
F2 Tidak berjaya mencapai kerjasama antarabangsa
F3 Gagal menjamin keselamatan dunia
F4 Kuasa-kuasa besar tidak akur dengan prinsip Liga Bangsa
F5 Pencerobohan Perancis di Ruhr ( Jerman )1923
F6 Pencerobohan Jepun di Manchuria 1931
F7 Pencerobohan Itali di Habsyah (Ethiopia)
F8 Pencerobohan Itali di Perancis 1940
F9 Jepun menarik diri daripada Liga Bangsa 1931
F10 Liga Bangsa sebuah organisasi yang lemah
F11 Tidak disertai Amerika Syarikat dan Soviet Union
F12 Liga Bangsa dibubarkan pada tahun 1945
Jelaskan bagaimana kemelesetan ekonomi dunia tahun 1929 antara faktor berlakunya
Perang Dunia Kedua.
F1 Kemelesetan ekonomi berlaku di Amerika Syarikat
F2 Kemudian merebak ke seluruh dunia
F3 Amerika tidak mampu menyediakan pinjaman untuk Jerman
F4 Jerman tidak mampu membayar hutang perang
F5 Kemelesetan ekonomi menyebabkan negara-negara Eropah mengurangkan peruntukan ketenteraan
F6 Di antaranya ialah negara Britain, Peranchis dan Itali
F7 Jerman cuba mengalih perhatian rakyat daripada masalah ekonomi
F8 Jerman bertindak mengukuhkan ketenteraannya
F9 Jerman menjalankan dasar perluasan kuasa
F10 Jepun juga cuba mengalihkan perhatian rakyat daripada masalah ekonomi
F11 Jepun mengukuhkan kuasa ketenteraan
F12 Jepun merangsang aktiviti dasar perluasan kuasa
F13 Jepun menakluki Manchuria 1931
F14 Jerman menduduki Peranchis
F15 Jepun menduduki Indo-China
Jelaskan ciri-ciri Blok Dunia berikut selepas tamat Perang Dunia Kedua.***
|
F1 Blok kapitalis merupakan negara demokratik
F2 Kerajaannya dipilih melalui pilihan raya
F3 Blok kapitalis memberi peluang perniagaan persendirian
F4 Blok kapitalis juga memberi peluang pemilikan persendirian
F5 Blok kapitalis menganjurkan kebebasan individu sepenuhnya
|
F1 Blok komunis diperintah oleh diktator
F2 Hanya Parti Komunis sahaja yang diiktiraf
F3 Bagi blok komunis perniagaan dimiliki oleh kerajaan
F4 Kerajaan komunis sahaja menguruskan perniagaan
F5 Blok komunis melindungi / mengawal kebebasan individu
Jelaskan perkembangan perkembangan politik berikut selepas tamatnya Perang Dunia Kedua.
(i) Blok Dunia****
F1 Kebuntuan dalam rundingan penyelesaian Perang Dunia Kedua
H1a Menimbulkan bibit perpecahan
H1b Blok dunia merupakan Negara-negara yang sehaluan
H2a Bertindak secara bersama
H2b Menjaga kepentingan ahli
H2c Tampil dalam pelbagai bentuk
H2d Sama berdasarkan aspek politik/ekonomi /geografi
H2e Terbentuk semasa Perang Dingin berasaskan geopolitik
(ii) Perang Dingin****
F1 Berlaku disebabkan perbezaan ideologi/fahaman politik
H1a Persaingan kuasa antara berlaku blok kapitalis dengan blok komunis
H1b Blok kapitalis diketuai oleh Amerika Syarikat
H1c Blok Komunis diketuai oleh Soviet Union
F2 Tidak berlaku sebarang konflik bersenjata secara langsung
H2a Bersaing membuktikan kekuatan
H2b Bersaing untuk menyebarkan pengaruh
H2c Memajukan kepentingan masing-masing di Eropah/ Asia
H2d Melalui propaganda/bantuan ekonomi/bantuan ketenteraan
F3 Negara Dunia ketiga mengamalkan sikap berkecuali
H3a Kedua-dua blok berusaha mempengaruhi pegangan Negara-negara Dunia Ketiga
H3b Tawaran bantuan pertahanan/ekonomi
H3c Negara Dunia Ketiga menjadi rebutan dua kuasa besar/ Rebutan Amerika Syarikat/Soviet Union/China
F4 Penubuhan NATO/Pakatan Warsaw/SEATO( South East Asia Treaty Organisation)
H4a Berlaku perlumbaan senjata
Apakah kesan daripada Perang Dingin?****
F1 Pembentukan blok dunia
F2 Yang terbahagi kepada blok kapitalis dan blok komunis
F3 Penubuhan NATO
F4 Penubuhan pakatan WARSAW
F5 Pembentukan Pertubuhan Perjanjian Asia Tenggara (South-East Asia Treaty Organization / SEATO
F6 Berlaku perlumbaan senjata
F7 Negara Dunia Ketiga membina identiti sendiri
F8 Negara Dunia Ketiga tidak memihak kepada mana-mana blok
| |
Apakah faedah yang diperoleh dan peranan Malaysia dalam pertubuhan Komanwel?
F1 Membantu Malaysia menyekat perjuangan Parti Komunis Malaya
F2 Perjanjian pertahanan Malaysia dengan Britain, Australia, New Zealand
F3 Bantuan kepada Malaysia semasa Konfrontasi
F4 Kerjasama pertahanan
F5 Eksport barangan Malaysia ke negara-negara Komanwel dikenakan cukai yang rendah
F6 Mendapat bantuan teknikal dan biasiswa melalui Rancangan Colombo
F7 Menjadi tuan rumah mesyuarat Ketua-Ketua Kerajaan Komanwel/CHOGM
F8 Perisytiharan Deklarasi Langkawi
F9 Bersuara dengan lantang menentang dasar apartheid
F10 Mengajurkan Sukan Komanwel
(a) Apakah matlamat penubuhan Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM)
F1 Mengekalkan keamanan dunia
F2 Tidak menyokong blok Barata tau Blok Komunis
(b) Mengapakah Malaysia mengganggotai NAM
F1 Perubahan dasar luar Malaysia dari Pro Barat kepada Berkecuali
F2 Ingin berbaik dengan semua negara di dunia
(c ) Apakah prinsip yang diperjuangkan oleh NAM
F1 Mengelak campur tagan asing dalam sesebuah negara
F2 Menghormati kedaulatan negara lain
F3 Menyelesaikan pertelingkahan melalui rundingan atau persefahaman
F4 Menghormati hak asasi manusia
(d) Jelaskan isu yang ditimbulkan dan peranan Malaysia dalam Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM)
F1 Membuat beberapa usul membela negara-negara sedang membangun
F2 Membangkitkan isu Palestin
F3 Isu kerjasama ekonomi
F4 Isu Benua Antartika
F5 Cadangan menghapuskan dasar apartheid
F6 Membincangkan isu kerjasama politik dalam kalangan negara anggota
F7 Menjadi naib presiden dalam sidang kemuncak NAM di Belgrade, Yugoslavia
F8 Menjadi ahli kumpulan 16
F9 Menubuhkan kumpulan G15
F10 Menjadi tuan rumah Sidang Kemuncak NAM yang ke-13 pada tahun 2003
F11 Mendaftar dua negara anggota baru iaitu Timur Leste dan Pulau Catalina
F12 Berjaya menganjurkan mesyuarat tidak rasmi OIC
F13 Membangkitkan isu serangan tentera Amerika Syarikat ke atas Iraq
Malaysia Dalam Pertubuhan Antarabangsa*****
Negara-Negara Selatan;
· Suruhanjaya Selatan-Selatan(3S) merupakan idea Dr. Mahathir Mohamad semasa Sidang Kemuncak NAM di Zimbabwe.Dikenali juga negara Dunia Ketiga |
· Strateginya adalah dengan menubuhkan Kumpulan 15 (G15) pada tahun 1989. |
· Sidang Kemuncak G15 pertama di Kuala Lumpur pada tahun 1990 |
· Projek 3S iaitu kerjasama dalam bidang sains dan teknologi, penubuhan Pusat Pertukaran Data Pelaburan Perdagangan dan Teknologi Selatan di Kuala Lumpur. |
· Malaysia terlibat dalam projek lain seperti penubuhan Sistem Keistimewaan Perdagangan Global dan penubuhan kemudahan kredit dan mekanisme kewangan pembiayaan perdagangan. |
Pertubuhan Persidangan Islam (OIC);*****
| · Tunku Abdul Rahman menjadi Setiausaha Agung yang pertama |
| ||
| · Malaysia menjadi perantara dalam menyelesaikan peperangan Iran-Iraq. |
| ||
| · Terlibat dalam bantuan pasukan perubatan ke Lubnan, Bosnia dan Afghanistan |
| ||
| · C Memberi bantuan kewangan kepada negara Islam kurang maju seperti Sudan, Nigeria dan Chad. |
| ||
| · Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Malaysia menyediakan peluang pendidikan |
| ||
| · Malaysia mengesyorkan penggunaan dinar emas |
| ||
| · Memperjuangkan hak dan kebajikan negara-negara Islam |
| ||
| · Menyelesaikan isu Palestin |
| ||
| · Menjadi tuan rumah Persidangan Luar Biasa Menteri Luar OIC berkenaan takrif keganasan global pada tahun 2002. |
| ||
| · Menjadi tuan rumah Persidangan OIC 1974 dan 2003. |
| ||
| ||||
| F1 H1a F2 H2a F3 H3a F4 H4a F5 H5a F6 H6a | Peranan Malaysia dalam usaha meningkatkan kesejahteraan melalui pertubuhan Negara-negara Islam (OIC).**** · Memainkan peranan penting dalam pertubuhan OIC · Tunku Abdul Rahman menjadi Setiausah Agung OIC pertama · Menjadi perantara menyelesaikan peperangan Iran-Iraq · Malaysia menghantar pasukan pemerhati ke sempadan Iran-Iraq · Memberi sokongan kepada rakyat Palestin · Memperjuangkan usaha masyarakat Palestin mendapatkan semula tanah mereka daripada Israel · Menjadi tuan rumah Persidangan OIC · Menganjurkan persidangan menentang pengganas di kalangan negara-negara Islam · Menawarkan biasiswa kepada para pelajar dari negara OIC · Melanjutkan pengajian di Universiti Islam Antarabangsa · Mengesyorkan penggunaan dinar emas di kalangan negara Islam · Dinar emas digunakan dalam urusan perdagangan dan kegiatan ekonomi lain | ||
Nyatakan peranan Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) terhadap negara-negara anggota.
F1 Mengeratkan hubungan sesama negara Islam
F2 Bersuara dalam satu nada demi kepentingan umat Islam
F3 Mengekalkan perdamaian dalam segala persengketaan antara negara Islam
F4 Melindungi tempat-tempat suci Islam/Tidak dicemari
F5 Membantu negara-negara Islam yang menghadapi masalah
F6 Menghantar bantuan perubatan ke Lubnan/Bosnia/Afghanistan
F7 Bantuan kewangan kepada negara-negara Islam yang kurang maju seperti Sudan/Nigeria/Chad
F8 Menubuhkan Bank Pembangunan Islam (BPI)
F9 Menyalurkan pinjaman kepada Malaysia melalui BPI
F10 Tawaran biasiswa kepada pelajar dari negara OIC yang menuntut di UIAM
F11 Membantu Malaysia menubuhkan UIAM
F12 Menjadi perantara menyelesaikan krisis Perang Iran-Iraq
F13 Menyokong perjuangan rakyat Palestin mendapatkan semula tanah air mereka daripada Israel
apakah tindakan ang patut diambil terhadap individu yang tidak menghormati lambang-lambang negara?
ReplyDelete