BAB 1 KEMUNCULAN DAN PERKEMBANGAN NASIONALISME DI ASIA TENGGARA***
Nyatakan ciri-ciri perkembangan nasionalisme di Asia Tenggara pada tahap pertama.
F1 Penentangan secara terbuka tetapi bersifat setempat
F2 Penentangan tidak berorganisasi
F3 Isu-isu kebudayaan/agama/hak peribumi menjadi faktor pencetus
F4 Dipimpin oleh golongan pertengahan berpendidikan Barat/Asia Barat
F5 Menekankan kesedaran politik
F6 Menuntut hak-hak dikembalikan
F7 Menuntut taraf hidup mereka dibaiki
F8 Tidak meminta kemerdekaan dengan segera
Pada pandangan anda, mengapakah gerakan nasionalisme di Asia Tenggara bertukar menjadi lebih radikal pada tahap kedua?
F1 Pihak penjajah gagal memenuhi tuntutan yang dibuat
F2 Tindakan kekerasan yang dilakukan oleh penjajah
F3 Gerakan nasionalisme tahap pertama gagal
F4 Pemimpin ingin menuntut kemerdekaan
F5 Pemimpin ingin membentuk kerajaan sendiri yang berdaulat
F6 Berasakan gerakan yang lebih radikal akan berjaya
(a) Senaraikan dua orang tokoh nasionalis di Filipina.
F1 F2 F3 F4 | Jose Rizal Andres Bonifacio Emilio Aguinaldo Sergio Osmena |
(b) Nyatakan dua tuntutan yang diperjuangkan oleh nasionalis tahap pertama di Filipina.
F1 F2 F3 F4 | Filipina dijadikan wilayah Sepanyol Bangsa Filipina diberikan hak yang sama seperti yang diperoleh bangsa Sepanyol Bangsa Filipina diberikan kebebasan bersuara Mendesak kerajaan Sepanyol melakukan pembaharuan politik, ekonomi dan sosial |
(c) Senaraikan dua tindakan yang telah diambil oleh pihak Sepanyol bagi menangani gerakan nasionalisme di Filipina
F1 F2 F3 F4 | Menangkap Jose Rizal Dibuang negeri ke Dapitan, Mindanao Jose Rizal dikenakan hukuman bunuh Memerangi gerakan nasionalisme |
(d) Nyatakan ciri-ciri perjuangan Katipunan.
F1 F2 F3 F4 F5 F6 F7 F8 F9 | Ditubuhkan oleh Andres Bonifacio Memulakan gerakan radikal terhadap Sepanyol Matlamatnya untuk menyatukan bangsa Filipina Bertujuan mencapai kemerdekaan melalui revolusi Menjadikan Kalayan sebagai akhbar rasmi pertubuhan 1896 melancarkan pemberontakan /revolusi tetapi gagal Menjadi lemah selepas Bonifacio dijatuhkan human bunuh Dipimpin oleh Aguinaldo Aguinaldo mengadakan kerjasama dengan Amerika Syarikat |
(a) Mengapakah kuasa imperialis Barat memperkenalkan sistem birokrasi moden di Asia Tenggara?
F1 Menguasai ekonomi negara yang dijajah
F2 Memudahkan penjajah memperkenalkan dasar-dasar ekonominya
F3 Mengambil alih peranan raja dan pembesar tempatan
F4 Menjaga kepentingan mereka di tanah jajahan
(b) Senaraikan dua ciri umum sistem birokrasi Barat di Asia Tenggara.
F1 Penyatuan wilayah-wilayah menghasilkan Kerajaan Pusat
F2 Pentabdiran tanah jajahan diketuai oleh Gabenor Jeneral
F3 Pentadbiran dilaksanakan melalui biro
F4 Pegawai Barat dilantik sebagai ketua biro
F5 Pengenalan undang-undang Barat
(c) Nyatakan dua kesan pengenalan sistem birokrasi Barat terhadap sistem
pentadbiran tradisional
F1 Pentadbiran tradisional digantikan pentadbiran barat
F2 Institusi beraja terhapus
F3 Raja kehilangan kuasa
F4 Pembesar tempatan hilang pengaruh
F5 Undang-undang tempatan digantikan dengan undang-undang Barat
F6 Bahasa penjajah dijadikan bahasa rasmi pentadbiran
(d) Apakah perubahan pentadbiran yang berlaku di Tanah Melayu selepas pengenalan Sistem Birokrasi Barat oleh penjajah British?
F1 Penggabungan P.Pinang, Melaka dan Singapura menjadi Negeri-Negeri Selat
F3 Gabenor menjadi pemerintah tertinggi
F4 Residen kaunselor melaksanakan pentadbiran negeri
F5 Penghulu mengetuai pentadbiran kampong
F6 Pembentukan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu melalui gabungan Perak, Selangor,Negeri Sembilan dan Pahang
F7 Pengenalan Sistem Residen/Sistem Penasihat
F8 Bertanggungjawab menasihati sultan dalam semua perkara kecuali adat istiadat /agama Islam
F9 Gabenor Negeri-Negeri Selat berkuasa ke atas Residen/Penasihat British
F10 Pelaksanaan sistem kehakiman Barat
F11 Pelaksanaan system pengutipan cukai
F12 Pembahagian negeri kepada beberapa daerah
F13 Penubuhan balai polis
F14 Peranan raja-raja dan pembesar Melayu terjejas
(e) Pada pandangan anda, mengapakah generasi muda hari ini perlu mempertahakan kedaulatan negara kita pada masa hadapan?
F1 Menjamin kestabilan politik
F2 Kemakmuran ekonomi
F3 Memelihara keharmonian
F4 Ke arah negara maju
F5 Memelihara perpaduan kaum
F6 Memelihara kebebasan dan keadilan untuk semua
F7 Melindungi warisan budaya bangsa
F8 Menjamin hak setiap warga negara
Berikan dua ciri birokrasi Barat yang diperkenalkan oleh Sepanyol di Filipina. |
F1 Sepanyol memperkenalkan sistem pentadbiran berpusat |
F2 Gabenor Jeneral menjadi pemerintah tertinggi di peringkat pusat |
F3 Datuk Bandar menjadi pentadbir wilayah |
F4 Gabenor kecil menjadi pentadbir Bandar |
F5 Encomiendero menjadi pemerintah Encomienda |
| | |
| |
| F1 F2 F3 | Nyatakan tugas encomiendero yang di perkenalkan oleh Sepanyol di Filipina Menjaga keamanan Mengutip cukai Mengkristian penduduk barangay |
| |
| F1 F2 | Mengapakah Sistem Encomienda dibenci oleh penduduk tempatan di Filipina Sistem ini mengenakan cukai yang tinggi Kerahan ttenaga kepada penduduk tempatan |
| |
| F1 F2 F3 F4 F5 F6 | Apakah bentuk ciri sistem pemerintahan yang diperkenalkan oleh Perancis di IndoCina Penubuhan Union Indochinoise Penubuhan kerajaan pusat Rang undang-undang diluluskan oleh parlimen Perancis Kerajaan tempatan membayar cukai Menyediakan kerahan tenaga Gabenor Jeneral mengetuai Union IndoCina |
| |
Apakah kesan pengenalan sistem birokrasi Barat di Burma F1 Dinasti Konbaung berakhir F2 Institusi raja tersingkir F3 Jawatan pembesar tradisional pada peringkat pusat terhapus F4 Pesuruhjaya Tinggi British menjadi pemerintah tertinggi F5 Pengenalan Akta Kampung Ulu Burma 1887/Akta Perkampungan Burma 1889 F6 Melenyapkan sistem pentadbiran tradisional F7 Pentadbiran daerah diketuai oleh Myo-ok/pegawai bandaran F8 Pengenalan sistem undang-undang Barat F9 Pengaruh golongan agama merosot F10 Raja bukan lagi penaung sami Buddha F11 Majlis Perundangan diperkenalkan F12 Penubuhan Jabatan Perhutanan/Jabatan Kesihatan/Jabatan Pelajaran Nyatakan perubahan pentadbiran yang berlaku di IndoChina di bawah penjajahan Perancis. F1 Pentadbiran diketuai oleh Gabenor Jeneral F2 Bertanggungjawab terus kepada Pejabat Tanah Jajahan di Paris F3 Pembentukan kerajaan pusat F4 Penubuhan Union Indochinoise F5 Rang undang-undang diluluskan oleh Parlimen Perancis F6 Pentadbiran tempatan tidak dicampuri oleh kerajaan pusat F7 Perlu membayar cukai kepada kerajaan pusat F8 Menyediakan kerajaan tenaga Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, nyatakan kesan-kesan pengenalan sistem birokrasi Barat terhadap sistem pentadbiran tempatan di Asia Tenggara. F1 - Penubuhan Kerajaan Pusat F2 - Gabenor Janeral/Pesuruhjaya Tinggi sebagai ketua pentadbir F3 - Pelaksanaan pentadbiran melalui biro/jabatan F4 - Pegawai-pegawai Barat ketua biro F5 - Pengenalan undang-undang Barat F6 - Pengenalan Sistem Encomienda yang diketuai oleh Encomiendero di Filipina F7 - Kemerosotan pentadbiran tradisional di Filipina F8 - Kemerosotan kuasa datu/pembesar di Filipina F9 - Pengenalan pentadbiran tempatan di Indonesia F10 - Pentadbiran tempatan dikendalikan oleh pembesar tempatan dengan pengawasan pegawai Belanda F11 - Penubuhan Volksraad (Majlis Rakyat di Indonesia) F12 - Berakhir Dinasti Konbaung di Burma F13 - Institusi raja tersingkir di Burma F14 - Jawatan pembesar tradisional di peringkat pusat terhapus di Burma F15 - Pengenalan Akta Kampong Ulu Burma dan Akta Perkampungan Burma F16 - Pentadbiran tradisional diambil alih oleh Myo-ok (pegawai bandaran) di Burma F17 - Semua rang undang-undang di IndoChina diluluskan oleh Parlimen Perancis F18 - Perkenalkan ‘Union Indochinoise’ di IndoChina F19 - Pengenalan Sistem Residen dan Sistem Penasihat di Tanah Melayu F20 - Perkenal sistem kehakiman Barat/ sistem pungutan cukai/ penubuhan balai polis di Tanah Melayu. F21 - Pembentukan daerah-daerah di Tanah Melayu |
| |||
| | Nyatakan ciri-ciri gerakan nasionalisme tahap pertama dan kedua di Asia Tenggara | ||
| F1 F2 F3 F4 F5 F6 | Tahap pertama Penentangan secara terbuka bersifat terbuka dan tidak berorganisasi Mengemukakan isu –isu kebudayaan, agama dan hak peribumi Dipimpin oleh golangan pertengahan berpendidikan barat dan Asia Barat Pemimpin nasionalis menekankan kesedaran politik daripada tindakan politik Mereka menuntut hak mereka dikembalikan dan taraf hipup dibaiki Tidak menuntut kemerdekaan dengan segera | ||
| | Tahap kedua | ||
| F7 F8 F9 F10 F11 | Gerakan nasionalisme yang lebih radikal melakukan penentangan secara revolusi Berorganisasi melalui penubuhan politik dianggotai oleh rakyat Dipimpin oleh golongan yang berpendidikan dan berpengetahuan luas dalam kebudayaan dan ilmu pengetahuan barat Mempunyai matlamat yang lebih jelas Menuntut kemerdekaan dan membentuk kerajaan sendiri yang berdaulat | ||
| | Jelaskan perkembangan gerakan nasionalisme di Thailand | ||
| F1 F2 F3 F4 F5 F6 F7 F8 F9 F10 | Tahap pertama Merupakan kegelisahan rakyat terhadap penguasaan politik oleh kerabat diraja Menentang raja berkuasa mutlak Perkembangan sistem pendidikan Barat Pendidikan memberi pendedahan terhadap fahaman liberal, demokrasi, dan sistem raja berperlembagaan Muncul golongan intelek Kelemahan sistem pentadbiran Dan sikap boros Raja Vajiravudh Menyebabkan rakyat tidak berpuas hati Rakyat menubuhkan Parti Rakyat dan melancarkan revolusi Thai Menamatkan sistem berkuasa kutlak | ||
| F11 F12 F13 F14 F15 F16 F17 | Tahap kedua Rakyat tidak puas hati terhadap cengkaman ekonomi oleh kapitalis Barat dan Cina Perdana Menteri Phibul Songgram meluluskan undang-undang Menyekat kebebasan dan penguasaan ekonomi oleh orang Cina Membubarkan sekolah dan akhbar Cina Menggalakkan peribumi melibatkan diri dalam aktiviti ekonomi Mengenakan syarat jawatan tinggi kerajaan hanya untuk penganut Buddha Pada tahun 1939, Phibul Songram menukar nama Siam kepada Thailand yang bermaksud Tanah Bebas | ||
| F1 F2 F3 F4 F5 F6 F7 | Pada pandangan anda, bagaimanakah kuasa Barat menangani gerakan nasionalisme radikal di Asia Tenggara? Menangkap pemimpin radikal seperti Soekarno di Indonesia dan Jose Rizal di Filipina Membuang negeri penentang seperti Jose Rizal Dikenakan hukuman mati seperti Jose Rizal dan Emilio Aguilnaldo di Filipina Mengharamkan parti-parti politik radikal seperti Parti Nasional Indonesia di Indonesia dan Viet Nam Quang Phu Hoi(VNQPH) di Indochina Membenarkan penubuhan parti-parti politik sederhana seperti tindakan Amerika di Filipina Di penjarakan seperti Soekarno dipenjarakan oleh Belanda pada tahun 1929 -1931 | ||
Huraikan pemodenan pentadbiran ( Sistem Birokrasi moden) yang diperkenal oleh pemerintah Thailand.
F1 Perubahan oleh Raja Mongkut
H1a Melantik 80 orang Penasihat Barat
H1b Untuk mengetuai pelbagai jabatan
H1c Melatih pegawai-pegawai tempatan
C1c Penasihat dari Britain dalam bidang kewangan/pelabuhan/polis
C1c Penasihat dari Amerika Syarikat dalam bidang Kastam
C1c Penasihat dari Perancis dalam bidang ketenteraan
F2 Perubahan Raja Chulalongkorn
H2a Pengenalan Majlis Penasihat Rendah
H2b Majlis Mesyuarat Tertinggi
H2c Kabinet Menteri
H2d Juruaudit dari Britian untu berkhidmat dalam perbendaharaan Negara
F3 Muncul golongan pentadbir baru dalam birokrasi moden
H3a Berdasarkan tahap pendidikan mereka
F4 Sistem Raja Berperlembagaan menggantikan Raja Berkuasa Mutlak pada tahun 1932
H4a Mengurangkan pengaruh kuasa pembesar/institusi raja
(a) | Namakan tokoh yang terlibat dalam gerakan nasionalisme di Thailand |
F1 | Nai Pridi Panomyong |
F2 | Field Marshall Phibul Songram |
| |
| |
(b) | Berikan dua sebab berlakunya gerakan nasionalisme tahap pertama di Thailand |
F1 | Kegelisahan rakyat terhadap penguasaan politik oleh kerabat diraja |
F2 | Penentangan rakyat terhadap raja berkuasa mutlak |
F3 | Perkembangan sistem pendidikan Barat |
F4 | Golongan intelek didedahkan kepada fahaman liberal |
F5 | Perkembangan sistem demokrasi |
F6 | Pengetahuan mengenai raja berperlembagaan |
F7 | Kelemahan sistem pentadbiran |
F8 | Sikap boros Raja Vajiravudh |
| |
| |
(c) | Apakah kesan gerakan nasionalisme tahap pertama tersebut ? |
F1 | Penubuhan Parti Rakyat oleh Nai Pridi Panomyong dan Field Marshall Phibul Songram |
F2 | Parti Rakyat melancarkan Revolusi Thailand |
F3 | Tamat sistem raja berkuasa mutlak |
| |
| |
(d) | Nyatakan tindakan Perdana Menteri Thailand untuk mengatasi rasa tidak puas hati rakyat dalam gerakan nasionalisme tahap kedua |
F1 | Meluluskan undang-undang menyekat kebebasan dan penguasaan ekonomi oleh orang Cina |
F2 | Membubarkan sekolah Cina |
F3 | Membubarkan akhbar Cina |
F4 | Menggalakkan penduduk pribumi melibatkan diri dalam aktiviti ekonomi |
F5 | Menetapkan jawatan tertinggi dalam kerajaan hanya untuk penganut agama Buddha |
F6 | Menukar nama Siam kepada Thailand bermaksud Tanah Bebas |
F7 | Bekerjasama dengan Jepun dalam Perang Dunia Kedua |
F8 | Memperoleh semula wilayah-wilayah di Indo-China dan Tanah Melayu |
| |
| |
(e) | Pada pandangan anda, mengapakah negara Thailand tidak pernah dijajah sehingga kini? |
F1 | Dasar buka pintu |
F2 | Pemodenan dalam pentadbiran |
F3 | Kerjasama dengan Jepun |
F4 | Memperkenalkan birokrasi Barat |
F5 | Raja Mongkut/ Raja Chulalongkorn melantik 80 orang penasihat Barat |
F6 | Penasihat Barat ketua pelbagai jabatan |
F7 | Penasihat kewangan/ pelabuhan/ polis dari Britain |
F8 | Penasihat kastam/ ketenteraan dari Amerika Syarikat/ Peranchis |
F9 | Melatih pegawai-pegawai tempatan mentadbir |
F10 | Memperkenalkan Majlis Penasihat Rendah/ Majlis Mesyuarat Tertinggi/ Kabinet Menteri |
F11 | Melantik juruaudit dari Britain untuk berkhidmat dalam perbendaharaan negara |
F12 | Memperkenalkan sistem raja perlembagaan menggantikan raja berkuasa mutlak |
|
Terangkan empat faktor pemangkin kepada nasionalisme di Tanah Melayu
F1 Pengenalan sistem politik barat
H1a Memusnahkan sistem politik tempatan
H1b Residen mengambilalih peranan pembesar tempatan
H1c Pembesar dipencenkan
H1d Perubahan ini mencabar sistem tradisi mereka
H1e Menjatuhkan maruah
H1f Melahirkan kebencian penduduk tempatan
F2 Sistem pendidikan Inggeris
H2a Sekolah vernakular Melayu melahirkan intelektual Melayu yang mampu berfikir tentang
kemajuan bangsa
H2b Idea baru untuk memajukan diri dan menolak penjajah
F3 Dasar British
H3a Menggalakkan sesiapa sahaja datang melabur / berniaga / berdagang/ menetap di
Tanah Melayu
H3b Kemasukan orang asing meningkatkan jumlah imigran
H3c Menimbulkan persaingan dengan penduduk tempatan/menguasai ekonomi
H3d Orang Melayu kekal/tidak dimajukan oleh Inggeris
H3e British buka bandar lengkap kemudahan prasarana/orang Melayu di kampung serba kekurangan
H3f Ini menjarakkan jurang taraf hidup antara orang tempatan dan imigran
H3g Hal ini disedari golongan intelek Melayu
F4 Pendudukan Jepun diTanah Melayu
H4a Konsep kesemakmuran Asia menekankan kebebasan Negara Asia
H4b Menggalakkan orang tempatan bekerjasama dengan Jepun dengan janji Kemerdekaan
H4c Kesengsaraan semasa Jepun menyebabkan penduduk tempatan membenci Jepun/mana-
mana penjajah
H4d Menyebabkan pengenalan Malayan Union oleh British ditentang orang Melayu
F5 Penguasaan PKM
H5a PKM menguasai balai polis dan memerintah dengan kejam
H5b Menangkap/membunuh dengan kejam sesiapa yang dianggap penyokong Jepun
H5c Mencetuskan konflik perkauman
F6 Kemunculan mesin cetak
H6a Menyebarkan ilmu pengetahuan yang mendorong penentangan terhadap penjajah
F7 Gerakan Pan Islam
H7a Gerakan intelektual Islam seluruh dunia
H7b Membangkitkan pemahaman lebih progresif terhadap Islam untuk menentang penjajahan
barat ke atas Negara Islam
H7c Didokong pelajar Islam seluruh dunia
H7d Gerakan wahabi di Arab Saudi turut mempengaruhi
F8 kesedaran politik disekitar Asia Tenggara
H8a Mempengaruhi nasionalisme di Tanah melayu
H8b Karya nasionalis di Indonesia menekankan kebebasan politik/penentangan terhadap penjajah
H8c Kemasukan orang Indonesia ke Tanah Melayu memudahkan penerimaan nasionalisme
Indonesia di Tanah Melayu
| |||
F1 F2 F3 | Apakah gerakan Pan – Islamisme?*** Gerakan Intelektual Islam seluruh dunia untuk membangkitkan kefahaman yang lebih prograsif terhadap Islam untuk menentang penjajah barat ke atas negara –negara Islam |
| |
F1 | Nyatakan maksud gerakan Islah?** Berusaha mendorong masyarakat Melayu supaya membetulkan pandangan mereka terhadap Islam |
| |
F1 F2 F3 F4 | Senaraikan akhbar dan majalah yang menjadi saluran gerakan Islah.*** Al – Imam Neracha Idaran Zaman Pengasuh |
| |
F1 F2 F3 F4 F5 F6 F7 F8 F9 F10 | Nyatakan matlamat perjuangan Gerakan Islah di Tanah Melayu Membetulkan pandangan umat Islam terhadap agama Islam*** Menjana kemajuan Islam dari sudut kemajuan dunia Gesaan memajukan ekonomi umat Islam Gesaan memajukan pendidikan umat Islam Gesaan memajukan social / politik orang Melayu Berusaha menyemat sikap mengkritik penjajah ke dalam fikiran orang Islam Mengkritik raja / pembesar Melayu yang tidak berperanan penting dalam memajukan orang Melayu Menggalakkan ilmu pertukangan Menggalakkan kegiatan perniagaan Menggalakkan orang Melayu menguasai ilmu perubatan Mengamalkan gaya hidup yang berlandaskan agama Islam |
| |
| F1 F2 F3 F4 F5 | Berdasarkan pengetahuan sejarah anda,apakah cabaran yang di hadapi oleh kaum muda dalam perjuangan mereka di Tanah Melayu ***** Hanya bergerak di Negeri-negeri Selat Beberapa undang –undang telah dikeluarkan oleh negeri –negeri Melayu bagi menghalang pengaruh kaum muda Undang –undang tidak membenarkan sebarang kegiatan dakwah Islam dilakukan tanpa kebenaan sultan Undang –undang tidak membenarkan risalah dan buku Kaum Muda dibawa masuk ke negeri- negeri tersebut |
|
Apakah Saranan Kaum Muda untuk memajukan orang Melayu*****
F1 Menjana ajaran Islam dari sudut kemajuan dunia |
F2 Menekankan pendidikan dunia dan akhirat |
F3 Mempelajari mata pelajaran Fardu Ain, Ilmu Hisab dan bahasa Inggeris |
F4 Menggalakan pendidikan untuk perempuan |
F5 Mengkritik penjajah |
F6 Mengkritik raja dan pembesar Melayu |
F7 Memajukan ekonomi, pendidikan, politik dan sosial |
Bagaimanakah Kaum Muda menyampaikan idea perjuangan mereka **** | |
F1 | Menubuhkan madrasah |
F2 | Menekankan pendidikan dunia dan akhirat |
F3 | Peluang belajar kepada perempuan |
F4 | Melalui akhbar al-Imam |
F5 | Mengeluarkan buku dan risalah |
F6 | Berdakwah |
Jelaskan halangan yang dihadapi Kaum Muda dalam menyebarkan idea perjuangan mereka*** |
| |||
F1 | Ditentang Kaum Tua |
| ||
F2 | British turut mehalang |
| ||
F3 | Negeri-Negeri Melayu mengeluarkan undang-undang |
| ||
F4 | Tidak dibenarkan berdakwah tanpa kebenaran sultan |
| ||
F5 | Risalah dan buku Kaum Muda disekat |
| ||
Sebagai seorang pemimpin, bagaimanakah anda dapat memajukan minda bangsa Malaysia?**** F1 - Menekankan kemajuan dari sudut dunia /akhirat F2 - Memajukan ekonomi / pendidikan / politik / sosial F3 - Bersama-sama berperanan dalam memajukan bangsa F4 - Semua individu berhak mendapat peluang pendidikan F5 - Mempunyai sikap positif untuk membangunkan bangsa F6 - Mendirikan pusat keilmuan / madrasah / sekolah / institusi pengajiantinggi F7 - Berfikiran kritis / kreatif / inovatif dalam memajukan bangsa F8 - Meningkatkan ilmu pengetahuan F9 - Mempersiapkan diri dengan kemahiran F10- Meningkatkan disiplin diri F11- Sentiasa mengamalkan sahsiah yang baik F12- Memanfaatkan usaha kerajaan dalam mengembangkan ilmu pengetahuan F13- Melibatkan diri dalam aktiviti pembangunan minda / ketrampilan diri F14- Menjauhi diri daripada gejala negatif F15- Mematuhi ajaran agama F16- Memelihara jati diri F17- Mengamalkan gaya hidup sihat F18- Menyemai semangat nasionalisme F19- Mengekalkan tradisi / budaya bangsa M - (Mana-mana jawapan yang munasabah) Akhbar yang meniupkan semangat kebangsaan sebelum Perang Dunia Kedua. | ||||
| F1 | Majlis | ||
| F2 | Utusan Melayu | ||
| F3 | Warta Malaya | ||
| F4 | Warta Negara | ||
| F5 | Lembaga Malaya | ||
| F6 | Fajar Sarawak | ||
Bagaimanakah akhbar,majalah dan novel membantu menggerakkan semangat nasionalisme di Tanah Melayu
F1 Kesedaran untuk memajukan diri
F2 Menyeru masyarakat bersatu padu
F3 Mengkritik dasar penjajah yang menekan orang Melayu
F4 Membangkitkan persoalan pendidikan/social/ekonomi/politik
F5 Menyedarkan dan memajukan bangsa
F6 Majalah menyentuh isu pendidikan/ekonomi/bahasa/sastera/politik
F7 Menyemai sikap anti penjajah dan anti orang asing
F8 Majalah Guru/Pengasuh/Bulan Melayu
F9 Novel menyeru semangat nasionalisme yang tinggi dalam kalangan generasi muda
F10 Menggesa rakyat menentang penjajah
F11 Menuntut rakyat membela maruah bangsa
F12 Wanita digalak memajukan diri dan bangsa
F13 Novel Keris Melaka/Putera Gunung Tahan/Anak Mat lela Gila/Melor Kuala Lumpur
Apakah mesej yang terdapat dalam novel berikut pada tahun 1930a-an?
(a)Keris Melaka-Ahmad Bakhtiar
F1 Semangat perjuangan menentang penjajah Barat seperti Portugis
F2 Menghargai sumbangan tokoh-tokoh pada zaman Kesultanan Melayu Melaka
F3 Menggunakan sejarah sebagai inspirasi dan pedoman perjuangan generasi muda
(i) Anak Mat Lela Gila -Ishak Hj Muhammad
F1 Semangat menentang penjajah oleh anak muda
F2 Menghargai warisan bangsa sendiri
F3 Mencintai tanah air
F4 Menolak kesenangan demi maruah bangsa
(ii) Putera Gunung Tahan – Ishak Hj Muhamamd
F1 Semangat wira pemuda tempatan menentang penjajah
F2 Mencintai tanah air
F3 Bangga dengan kebolehan sendiri
F4 Seorang gadis tempatan menolak cinta pegawai penjajah
F5 Tidak mahu menjatuhkan maruah bangsa
Melor Kuala Lumpur – Harun Aminurrashid
F1 Emansipasi atau kebebasan wanita menentukan hala tuju
F2 Wanita yang mengutamakan pendidikan untuk kebaikan diri
F3 Membuang pandangan negatif yang boleh menghalang kemajuan
Nyatakan isu-isu yang dibangkitkan oleh majalah-majalah di Tanah Melayu sebelum Perang Dunia Kedua
F1 Pendidikan anak-anak Melayu
F2 Perpaduan dalam kalangan orang Melayu
F3 Meniupkan semangat cinta akan negara dan menentang penjajahan
F4 Membaiki taraf hidup orang Melayu
F5 Memajukan bahasa dan sastera
F6 Galakkan perpaduan di kalangan guru sebagai pemimpin bangsa
F7 Bincang soal penafsiran Islam yang progresif untuk kemajuan ummah
F8 Memperluas ilmu dalam semua bidang
F9 Memberikan penafsiran kepada persoalan orang Islam
F10 Menggesa orang Melayu menjauhkan sifat buruk
F11 Menggalakkan perpaduan dalam kalangan guru perempuan Melayu Johor
F12 Menggalakkan golongan wanita mendapatkan pendidikan
F13 Menggesa wanita menjaga kesopanan dengan nilai Islam dan budaya Timur
F14 Menggalakkan wanita menjadi obor memajukan bangsa
Terangkan isu ekonomi dan politik yang diperjuangkan oleh akhbar Melayu sebelum Perang Dunia Kedua
(a)Ekonomi
F1 Menggalakkan syarikat kerjasama
F2 Mendesak British mengurangkan kemasukan orang dagang kerana mengancam orang Melayu
F3 Menggalakkan orang Melayu berniaga
F4 Melarang orang Melayu menjual tanah
F5 Menyeru orang Melayu berjimat cermat
F6 Mendesak British mewujudkan kawasan kampong khas orang Melayu di Kuala Lumpur
(b) Politik
F1 Mengkritik British kerana mengurangkan kuasa raja-raja Melayu
F2 Mengkritik pembesar dan Raja-Raja kerana tidak melaksanakan kepimpinan yang sewajarnya untuk rakyat
F3 Menolak sikap pilih kasih British dalam pentadbiran kerajaan
F4 Menuntut diadakan Malay Administrative Service (M.A.S)
F5 Melindungi orang Melayu dalam perkhidmatan kerajaan
F6 Menyeru orang Melayu bersatu dalam sebuah pertubuhan kebangsaan
F7 Menentang tuntutan orang dagang terhadap politik tempatan
(a)Nyatakan kejayaan yang dicapai oleh Kesatuan Melayu Singapura (KMS)
F1 British member perhatian terhadap kebajikan orang Melayu
F2 Penempatan khas orang Melayu di Singapura
F3 Pemimpin KMS dilantik menganggotai pentadbiran British
F4 Mohd Eunos Abdullah dilantik menjadi Ahli Majlis Perundangan Negeri Selat
(iii) Nyatakan golongan masyarakat yang menganggotai Persatuan Sahabat Pena di Sabah
F1 Peniaga kecil
F2 Pegawai rendah kerajaan
F3 Guru sekolah Melayu
(iv) Nyatakan usaha-usaha yang dilaksanakan oleh Kesatuan Melayu Muda (KMM) untuk mencapai matlamat politiknya
F1 Bekerjasama dengan Jepun untuk menghalau British dari Tanah Melayu
F2 Menjadikan KMM sebagai badan propaganda Jepun
F3 Membeli Warta Malaya untuk dijadikan alat propaganda anti British
F4 Mengelilingi Tanah Melayu untuk mencari sokongan
F5 Menubuhkan cawangan untuk meluaskan propaganda
(v) Berikan dua isu yang dibincangkan dalam Kongres Melayu pada tahun 1939 dan 1940.
F1 Soal kemunduran orang Melayu dalam pendidikan
F2 Kemunduran orang Melayu dalam ekonomi
F3 Sikap pilih kasih British terhadap anak negeri/orang Melayu
(vi) Mengapakah orang Melayu pada waktu itu perlu mewujudkan sebuah persatuan peringkat kebangsaan?
F1 Agar orang Melayu lebih kuat
F2 Memastikan suara orang Melayu didengar oleh British
F3 Dapat membela kepentingan ekonomi dan social
F4 Mengatasi semangat kenegerian
F5 Mengukuhkan kuasa politik orang Melayu
F6 Menjaga kebajikan orang Melayu
F7 Mudah memupuk semangat kebangsaan
F8 Usaha awal kea rah kemerdekaan
Mengapakah kuasa barat memperkenalkan sistem perundangan mereka di negara kita
ReplyDelete