Pages

Saturday, October 1, 2011

SKEMA PEMARKAHAN TAJUK PANAS SISIPAN SEJARAH 2 SPM 2011

TAJUK PANAS SISIPAN
SEJARAH KERTAS 2 SPM 2011


TAJUK 1 : PENGARUH AGAMA HINDU DAN BUDDHA DI ASIA TENGGARA

SOALAN ESEI

Jelaskan kedatangan pengaruh agama Hindu dan Buddha ke Asia Tenggara.

· Dibawa oleh pedagang (Vaisya)
· Disebarkan melalui perdagangan
· Dibawa oleh tentera (Ksyatria)
· Disebarkan semasa menakluk tanah jajahan
· Dibawa oleh pendakwah (Brahmin)
· Disebarkan apabila Brahmin menyertai rombongan pedagang dan penakluk
· Dibawa balik oleh pedagang tempatan
· Mengamalkan budaya dari India

Terangkan pengaruh agama Hindu dan Buddha terhadap sistem pemerintahan kerajaan awal di Asia Tenggara.

· Mengamalkan sistem pemerintahan beraja
· Meniru sistem beraja di India
· Raja berkuasa mutlak
· Raja menjadi ketua negara
· Raja menjadi ketua pentadbiran, keagamaan, kehakiman dan ketenteraan
· Raja adalah dewaraja
· Raja adalah bayangan tuhan
· Raja mempunyai kesaktian
· Titah raja adalah undang-undang
· Melanggar titah raja adalah derhaka
· Raja mempunyai taraf yang berbeza daripada rakyat
· Raja mengamalkan adat istiadat diraja
· Raja membina kompleks kota

Angkor Wat adalah candi Hindu manakala Borubudor ialah candi agama Buddha.
Nyatakan unsur agama Hindu dan Buddha yang terdapat dalam seni bina kedua-dua candi tersebut.

Angkor Wat
· Mempunyai dewan di tengah-tengah candi sebagai pusat pemujaan
· Patung dewa diletak berhadapan dewan
· Terdapat menara di tiap-tiap penjuru candi
· Dikelilingi tembok
· Cerita epik Ramayana dan Mahbharata diukir pada tembok

Borubudur
· Dibina tiga tingkat yang melambangkan sila, samadhi dan panna
· Terdapat lapan teres melambangkan Jalan Mulia Lapan Lapis
· Terdapat stupa sebagai tanda ingatan kepada orang mati
· Diletakkan patung Buddha di setiap tingkat sebagai ingatan kepada Gautama Buddha
· Riwayat hidup Gautama Buddha diukir pada dinding candi di tingkat bawah



SOALAN STRUKTUR

Apakah ciri pemerintahan beraja dalam kerajaan awal di Asia Tenggara yang menerima pengaruh agama Hindu dan Buddha.

  • Meniru sistem beraja di India.
  • Pemerintah menggunakan gelaran raja
  • Raja berada di puncak pemerintahan.
  • Raja dibantu oleh golongan bangsawan dan pembesar.
  • Raja berkuasa mutlak.
  • Raja berkuasa dalam pentadbiran, hubungan luar, ketenteraan dan khazanah negara.
  • Perintah raja menjadi undang-undang.
  • Melanggar titah raja adalah derhaka.
  • Raja dianggap bayangan tuhan
  • Raja adalah dewaraja.
  • Raja mempunyai kesaktian.
  • Adat istiadat diwujudkan untuk mengukuhkan kedaulatan raja.
  • Adat istiadat bertujuan membezakan kedudukan raja dengan rakyat.
  • Raja membina kompleks kota.

Nyatakan peranan candi dalam masyarakat awal di Asia Tenggara.

  • Tempat ibadat
  • Tempat menyimpan abu mayat raja dan keluarganya.
  • Tempat menyimpan patung dewa utama
  • Menjadi lambang kehebatan pemerintah
  • Menjadi lambang keagungan kerajaan
· Menjadi lambang kekayaan negara
· Menjadi lambang pegangan agama rakyat
· Melambangkan orde kosmos

Berikan dua fungsi bahasa Sanskrit dalam kerajaan awal di Asia Tenggara.

· Menulis batu bersurat

  • Menulis kitab-kitab agama Hindu dan Buddha.
  • Mendalami ajaran agama Hindu dan Buddha.

· Menulis kesusasteraan.

· Mempelajari ilmu

· Menjadi bahasa komunikasi kerajaan / bahasa diplomatik

  • Menulis hal-hal agama
  • Mencatat doa
  • Mencatat salasilah raja
  • Merekod urusan pentadbiran

Nyatakan pengaruh epik Ramayana dan Mahabharata yang terdapat dalam kesusasteraan masyarakat awal di Asia Tenggara.

· Menggunakan perkataan Sanskrit

· Disampaikan dalam bahasa Sanskrit

· Terdapat unsur mitos dan lagenda

· Jalan cerita berasaskan cerita dalam epik Ramayana dan Mahabharata

  • Cerita teater wayang kulit berasaskan epik Ramayana dan Mahabharata.
  • Cerita-cerita lisan berasaskan epik Ramayana dan Mahabharata.
  • Cerita hikayat yang disadur daripada epik Ramayana dan Mahabharata.



TAJUK 2 : PIAGAM MADINAH


SOALAN STRUKTUR

Apakah Piagam Madinah ?

· Perlembagaan negara Islam Madinah
· Perlembagaan bertulis berkaitan politik, ekonomi dan sosial
· Perlembagaan yang dirangka oleh Nabi Muhammad s.a.w. berpandukan wahyu Allah
· Perlembagaan yang menjadi asas pemerintahan kerajaan Islam Madinah
· Peraturan yang menjadi tanggungjawab ketua negara dan rakyat Madinah
· Perjanjian antara orang Islam dan orang bukan Islam


Nyatakan kandungan Piagam Madinah dalam aspek politik, ekonomi dan sosial.

Politik
· Nabi Muhammad s.a.w sebagai ketua negara Islam Madinah
· Baginda sebagai ketua hakim.
· Baginda menyelesaikan masalah masyarakat Madinah.
· Undang-undang Islam diguna pakai
· Peraturan kabilah boleh diamalkan selagi tidak bertentangan dengan Islam
· Masyarakat Madinah wajib mempertahankan Madinah

Ekonomi
· Masyarakat Madinah menikmati peluang ekonomi yang sama rata.
· Unsur penipuan dan riba dihapuskan
· Masyarakat Madinah dituntut bekerjasama memajukan negara

Sosial
· Masyarakat Madinah adalah satu ummah
· Masyarakat Madinah tidak boleh bermusuhan
· Masyarakat Madinah bebas mengamalkan agama masing-masing.
· Adat yang tidak bertentangan dengan Islam boleh diamalkan.
· Keselamatan orang bukan Islam dijamin selagi mematuhi Piagam Madinah


Jelaskan kedudukan orang Yahudi mengikut Piagam Madinah.

· Orang Yahudi diiktiraf sebagai rakyat Madinah
· Mereka mempunyai hak yang sama dengan orang Islam
· Mereka dibenarkan tinggal di Madinah.
· Orang Yahudi bebas mengamalkan agama mereka.
· Mereka tidak boleh menimbulkan huru-hara.
· Kedudukan mereka terjamin selagi mematuhi Piagam Madinah.
· Mereka sama-sama bertanggungjawab mempertahankan Madinah.


Mengapakah kandungan Piagam Madinah dapat diterima oleh semua kaum ?

· Semua kaum diiktiraf sebagai rakyat Madinah
· Mereka mempunyai hak yang sama dengan orang Islam
· Mereka dibenarkan tinggal di Madinah.
· Orang Yahudi bebas mengamalkan agama mereka.
· Keselamatan terjamin selagi mematuhi Piagam Madinah.
· Masyarakat Madinah menikmati peluang ekonomi yang sama rata.
· Tiada unsur penipuan dan amalan riba
· Pemerintah menyelesaikan masalah rakyat
· Undang-undang Islam diguna pakai
· Peraturan kabilah boleh diamalkan selagi tidak bertentangan dengan Islam
· Masyarakat bersatu padu


SOALAN ESEI

Apakah maksud Piagam Madinah.

· Perlembagaan negara Islam Madinah
· Perlembagaan bertulis berkaitan politik, ekonomi dan sosial
· Perlembagaan yang dirangka oleh Nabi Muhammad s.a.w. berpandukan wahyu Allah
· Perlembagaan yang menjadi asas pemerintahan kerajaan Islam Madinah
· Peraturan yang menjadi tanggungjawab ketua negara dan rakyat Madinah
· Perjanjian antara orang Islam dan orang bukan Islam

Terangkan kandungan Piagam Madinah.

Politik
· Nabi Muhammad s.a.w sebagai ketua negara Islam Madinah
· Baginda sebagai ketua hakim.
· Baginda menyelesaikan masalah masyarakat Madinah.
· Undang-undang Islam diguna pakai
· Peraturan kabilah boleh diamalkan selagi tidak bertentangan dengan Islam
· Masyarakat Madinah wajib mempertahankan Madinah

Ekonomi
· Masyarakat Madinah menikmati peluang ekonomi yang sama rata.
· Unsur penipuan dan riba dihapuskan
· Masyarakat Madinah dituntut bekerjasama memajukan negara

Sosial
· Masyarakat Madinah adalah satu ummah
· Masyarakat Madinah tidak boleh bermusuhan
· Masyarakat Madinah bebas mengamalkan agama masing-masing.
· Adat yang tidak bertentangan dengan Islam boleh diamalkan.
· Keselamatan orang bukan Islam dijamin selagi mematuhi Piagam Madinah

Jelaskan kandungan Piagam Madinah yang boleh dilaksanakan dalam negara berbilang kaum.

· Mengiktiraf semua kaum diiktiraf sebagai rakyat negara
· Semua kaum mempunyai hak yang sama
· Semua kaum dibenarkan tinggal dalam negara
· Semua kaum bebas mengamalkan agama mereka.
· Semua kaum bebas mengamalkan budaya hidup masing-masing
· Keselamatan semua kaum terjamin
· Semua kaum menikmati peluang ekonomi yang sama rata.
· Tiada unsur penipuan dan amalan riba terhadap semua kaum
· Pemerintah menyelesaikan masalah rakyat
· Undang-undang Islam diguna pakai
· Peraturan mana-mana kaum boleh diamalkan selagi tidak bertentangan dengan Islam
· Masyarakat bersatu padu


TAJUK 3 : PENGARUH ISLAM TERHADAP PENDIDIKAN MASYARAKAT MELAYU TRADISIONAL


SOALAN ESEI

Huraikan cara pendidikan tidak formal disampaikan dalam masyarakat Melayu tradisional.

· Disampaikan melalui pendengaran.
· Contohnya memberi nasihat supaya berkelakuan baik.
· Melalui penglihatan dan pemerhatian.
· Contohnya menguasai kemahiran dalam bertani, bertukang, menganyam dan mengurus rumah tangga.
· Melalui cerita.
· Contohnya Pak Pandir, Cerita Anjing Dengan Bayang-Bayang dll.
· Melalui pergaulan sosial.
· Contohnya kanak-kanak tidak menyampuk perbualan orang tua.
· Melalui adab sopan.
· Contohnya membongkok sambil meluruskan tangan sebelum lalu di hadapan orang tua.
· Melalui pantang larang.
· Contohnya kanak-kanak dilarang bermain di luar rumah pada waktu senja, anak dara tidak dilarang menyanyi di dapur dll.
· Melalui adat istiadat.
· Contohnya adat berziarah, adat makan, adat berjiran dsb.
· Melalui pantun.
· Contohnya Siakap senohong gelama ikan duri; bercakap bohong lama-lama mencuri atau Pulau Pandan jauh ke tengah, gunung Daik bercabang tiga; Hancur badan dikandung tanah, budi yang baik dikenang juga.
· Melalui peribahasa.
· Contohnya Seperti anjing dengan bayang-bayang, hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong dll.
· Melalui teka-teki.

Jelaskan peranan istana sebagai pusat perkembangan ilmu pengetahuan dalam masyarakat Melayu tradisional.

· Tempat mengaji agama.
· Tempat ulama mengajar agama.
· Tempat ulama berbincang hal agama.
· Tempat mengembangkan ilmu tasawuf.
· Tempat menyimpan buku-buku hikayat.
· Tempat mempelajari ilmu politik dan pentadbiran.

Nyatakan perbezaan antara sistem pondok dengan sistem madrasah yang terdapat dalam masyarakat Melayu tradisional.

Sistem Pondok
· Memberi penekanan kepada ilmu agama.
· Bertujuan melahirkan guru agama.
· Bertujuan melahirkan pelajar yang boleh berkhidmat kepada masyarakat.

· Tidak mempunyai batasan waktu.

  • Tiada had umur
  • Mengambil tempoh masa yang lama untuk menamatkan pengajian.

Sistem Madrasah
  • Menggunakan sukatan pelajaran.
  • Dijalankan secara kelas.
  • Dilaksanakan mengikut tahap – permulaan, pertengahan dan pengkhususan.
  • Diawasi oleh mudir (guru besar)
  • Diselia oleh sebuah lembaga, jawatankuasa kewangan dan sebagainya.


SOALAN STRUKTUR

Apakah maksud pendidikan tidak formal dalam konteks masyarakat Melayu tradisional ?

· Pendidikan awal
· Asuhan keluarga.
· Pendidikan secara tidak langsung
· Berlaku di peringkat institusi keluarga.
· Menekankan pengajaran nilai-nilai moral.
· Dipelajari melalui pendengaran, penglihatan dan pemerhatian.

Sebutkan dua cara yang digunakan oleh masyarakat Melayu tradisional untuk mengajar nilai-nilai moral masyarakat.

· Disampaikan melalui pendengaran.
· Melalui penglihatan dan pemerhatian.
· Melalui cerita.
· Melalui pergaulan sosial.
· Melalui adab sopan.
· Melalui pantang larang.
· Melalui adat istiadat.
· Melalui pantun.
· Melalui peribahasa.
· Melalui teka-teki.

Nyatakan ciri sistem pondok.

· Memberi penekanan kepada ilmu agama.
· Bertujuan melahirkan guru agama.
· Bertujuan melahirkan pelajar yang boleh berkhidmat kepada masyarakat.

· Tidak mempunyai batasan waktu.

  • Tiada had umur
  • Mengambil tempoh masa yang lama untuk menamatkan pengajian.

Mengapakah sistem madrasah dianggap sebagai sistem pendidikan yang sistematik ?

  • Menggunakan sukatan pelajaran.
  • Dijalankan secara kelas.
  • Dilaksanakan mengikut tahap – permulaan, pertengahan dan pengkhususan.
  • Diawasi oleh mudir (guru besar)
  • Diselia oleh sebuah lembaga, jawatankuasa kewangan dan sebagainya.


TAJUK 4 : PEMBANDARAN DI TANAH MELAYU


SOALAN ESEI

Huraikan faktor yang membantu proses pembandaran di Tanah Melayu pada awal abad ke-20.

  • Kekayaan sumber semula jadi.
  • Faktor perlombongan
  • Kesan pertambahan penduduk.
  • Terdapat pusat pentadbiran, perbankan, pusat kegiatan ekonomi dll.
  • Terdapatnya kemudahan infrastruktur.
  • Kedudukan yang strategik.
  • Kemajuan dalam bidang perhubungan .
  • Terdapatnya aktiviti pertanian komersil.
  • Terdapat industri berasaskan bijih timah dan getah.
  • Dasar penjajah British membangunkan kawasan tertentu.

Nyatakan fungsi bandar baru di Tanah Melayu.

  • Menjadi pusat kegiatan ekonomi penjajah.
  • Sebagai tempat mengumpul hasil lombong.
  • Menjadi pusat mendapatkan keperluan harian.
  • Menjadi pusat pentadbiran, pusat perniagaan, perbankan dsb.
  • Menjadi pusat petempatan.
  • Menjadi pusat pengumpulan hasil pertanian komersil.
  • Menjadi tempat persimpangan sistem perhubungan.
· Sebagai pelabuhan

Mengapakah pembandaran di pantai barat Semenanjung Tanah Melayu lebih pesat berbanding di bahagian pantai timur ?

  • Pantai barat kaya dengan sumber semula jadinya.
  • Kawasan pantai barat menjadi pusat kegiatan ekonomi penjajah.
  • Kawasan perlombongan bijih timah terdapat di pantai barat.
  • Kegiatan pertanian komersil juga bertumpu di pantai barat.
  • Dasar penjajah memajukan kawasan pantai barat.
  • Kawasan pantai barat menjadi tumpuan pusat perniagaan.
  • Pantai barat juga merupakan pusat pentadbiran penjajah.
  • Pantai Barat mempunyai pelbagai kemudahan infrastruktur.
  • Pantai barat memilki pelabuhan.
  • Pantai barat menjadi pusat tumpuan sistem perhubungan.


SOALAN STRUKTUR

Apakah maksud pembandaran ?

  • Perubahan daripada pekan kecil atau kampung kepada sebuah bandar.
  • Perubahan itu berlaku hasil pertambahan fungsi ekonominya.

Nyatakan faktor yang membantu proses pembandaran.

  • Kekayaan sumber semula jadi.
  • Faktor perlombongan
  • Kesan pertambahan penduduk.
  • Terdapat pusat pentadbiran, perbankan, pusat kegiatan ekonomi dll.
  • Terdapatnya kemudahan infrastruktur.
  • Kedudukan yang strategik.
  • Kemajuan dalam bidang perhubungan .
  • Terdapatnya aktiviti pertanian komersil.
  • Terdapat industri berasaskan bijih timah dan getah.
  • Dasar penjajah British membangunkan kawasan tertentu.

Sebutkan dua peranan bandar baru di Tanah Melayu.

  • Menjadi pusat kegiatan ekonomi penjajah.
  • Sebagai tempat mengumpul hasil lombong.
  • Menjadi pusat mendapatkan keperluan harian.
  • Menjadi pusat pentadbiran, pusat perniagaan, perbankan dsb.
  • Menjadi pusat petempatan.
  • Menjadi pusat pengumpulan hasil pertanian komersil.
  • Menjadi tempat persimpangan sistem perhubungan.
· Sebagai pelabuhan

Apakah langkah yang perlu dilaksanakan untuk mewujudkan pembandaran yang seimbang di negara ini ?

  • Mewujudkan zon perindustrian di kawasan pedalaman
  • Menggalakkan pelaburan asing ke kawasan pantai timur
  • Membuka bandar baru
  • Membina pusat pemprosesan hasil pertanian di kawasan pertanian
  • Menggalakkan pertanian secara ladang
  • Membina lebuh raya merentasi kawasan pedalaman
  • Membina institusi pendidikan
  • Membuka tanah baru


TAJUK 5 : NASIONALISME DI ASIA TENGGARA


SOALAN STRUKTUR


Apakah maksud nasionalisme ?

· Perasaan cinta akan negara
· Gerakan membebaskan tanah air daripada penjajahan politik, ekonomi dan kebudayaan asing.
· Gerakan mempertahankan tanah air daripada pengaruh asing

Berikan nama tokoh yang memimpin gerakan nasionalisme Thailand.

· Pridi Phanomyong
· Phibul Songram

Nyatakan faktor kemunculan nasionalisme tahap pertama di Thailand.

· Rakyat menentang pemerintahan raja berkuasa mutlak.
· Rakyat mahu membentuk sistem raja berperlembagaan
· Rakyat tidak puas hati terhadap kerabat diraja yang membolot kuasa politik.
· Rakyat tidak puas hati terhadap sikap raja yang boros.

Apakah langkah yang dilaksanakan untuk menghalang penyebaran kebudayaan Cina di Thailand ?

· Meluluskan undang-undang menyekat penguasaan orang Cina dalam ekonomi
· Menamatkan penerbitan akhbar
· Membubarkan sekolah Cina
· Beliau menukarkan nama negara Siam kepada Thailand (Tanah Bebas).

Mengapakah nasionalisme Thailand berbeza daripada nasionalisme di negara Asia Tenggara yang lain ?

· Nasionalisme timbul bukannya kerana bencikan penjajah.
· Mereka bukannya menuntut kemerdekaan daripada penjajah.
· Rakyat ingin menamatkan sistem pemerintahan beraja mutlak.
· Rakyat tidak suka kepada kerabat diraja yang membolot kuasa politik serta sikap raja yang boros.
· Mereka mahukan sistem raja berperlembagaan.
· Nasionalisme Thailand tidak menggulingkan raja.
· Nasionalisme juga bertujuan menyekat penguasaan golongan Cina dan kapitalis dalam ekonomi.
· Kerajaan menguatkuasakan undang-undang yang menyekat penguasaan Cina dalam ekonomi dan pengaruh kebudayaan Cina.
  • Nasionalismenya bertujuan untuk mengekalkan kemerdekaan Thailand.



SOALAN ESEI

Jelaskan perbezaan ciri nasionalisme tahap pertama dengan ciri nasionalisme tahap kedua di Asia Tenggara.

Ciri-Ciri Nasionalisme Tahap Pertama

· Penentangan bersifat setempat sahaja.
· Tiada organisasi.
· Dipimpin oleh golongan agama.
· Tidak bersifat politik
· Berkisar kepada isu kebudayaan, agama dan hak peribumi.
· Tidak menuntut kemerdekaan segera

Ciri-Ciri Nasionalisme Tahap Kedua

· Bersifat radikal
· Menyeluruh di seeluruh negara.
· Mempunyai organisasi tersusun
· Dipimpin oleh ahli politik yang berpendidikan Barat
· Gerakan ini bersifat politik.
· Matlamatnya menuntut kemerdekaan.
· Mahu membentuk kerajaan sendiri

Terangkan perkembangan gerakan nasionalisme di Filipina atau di Indonesia.
Nasionalisme Tahap Pertama

· Dipimpin oleh Jose Rizal.
· Menuntut supaya Filipina dijadikan wilayah Sepanyol.
· Menuntut bangsa Filipina mendapat hak yang sama dengan bangsa Sepanyol.
· Menubuhkan Liga Filipina.
· Mendesak Sepanyol melakukan pembaharuan politik, ekonomi dan sosial.
· Dibuang negeri ke Dapitan, Mindanao.
  • Beliau dituduh terlibat dalam pemberontakan dan dihukum bunuh.

Nasionalisme Tahap Kedua

· Dimulakan oleh Andres Bonifacio.
· Berhasrat mencapai kemerdekaan daripada Sepanyol.
· Beliau menubuhkan Katipunan.
· Menerbitkan akhbar Kalayan
· Menyebarkan fahaman revolusi.
· Melancarkan revolusi bersenjata.
· Bonifacio dihukum mati.
· Diteruskan oleh Emilio Aguinaldo.
· Bekerjasama dengan Amerika Syarikat mengusir Sepanyol.
· Mengisytiharkan kemerdekaan tetapi tidak disahkan oleh Amerika Syarikat.
· Meneruskan revolusi terhadap Amerika Syarikat.
· Ditangkap pada 1901.
· Nasionalis menuntut kemerdekaan daripada Amerika menggunakan saluran undang-undang.

Apakah langkah yang dilakukan oleh penjajah Barat untuk menangani gerakan nasionalisme bersifat radikal di tanah jajahannya di Asia Tenggara ?

· Menjatuhkan hukuman bunuh.
· Menangkap dan memenjarakan
· Membenarkan penubuhan parti politik bersifat sederhana.
· Mengharamkan parti politik radikal.
· Melarang pemerintah tempatan terlibat dalam politik
· Penjajah memberi peluang ke arah berkerajaan sendiri.


TAJUK 6 : PAKATAN MURNI


SOALAN STRUKTUR

Apakah maksud pakatan murni ?

  • Usaha semua kaum menjalin kerjasama politik melalui rundingan.
  • Usaha semua kaum menyelesaikan tuntutan masing-masing melalui rundingan.
  • Usaha semua kaum mewujudkan perpaduan untuk mencapai kemerdekaan.

Mengapakah pakatan murni diwujudkan ?

  • Menjalin kerjasama politik
  • Menyelesaikan tuntutan kaum melalui rundingan
  • Mewujudkan perpaduan kaum di Tanah Melayu
  • Pra-syarat untuk mendapatkan kemerdekaan Tanah Melayu


Apakah persetujuan yang dicapai melalui rundingan antara ahli Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum (JHAK) dengan UMNO ?

  • Menubuhkan Lembaga Pembangunan Industri Desa (RIDA).
  • Memajukan ekonomi masyarakat luar bandar.
  • Memajukan pendidikan masyarakat luar bandar
  • Melantik Dato’ Onn Jaafar menjadi Pengerusi RIDA
  • Memberikan kerakyatan kepada imigran melalui Kerakyatan Negeri 1951
· Mengadakan pilihan raya di peringkat perbandaran, negeri dan Majlis Perundangan Persekutuan pada masa yang sesuai

Nyatakan peranan Dato’ Onn Jaafar dalam mewujudkan pakatan murni.

  • Mewakili orang Melayu dalam Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum (CLC).
  • Menjadikan perpaduan kaum sebagai asas kemerdekaan yang akan dicapai.
  • Menjadi Pengerusi pertama Lembaga Pembangunan Industri Desa (RIDA)
  • Membuka keahlian UMNO kepada bukan Melayu.
  • Menubuhkan Parti Kemerdekaan Malaya (IMP) yang menggunakan konsep kerjasama kaum.
  • Membuka IMP kepada semua kaum.
· Menggunakan konsep kerjasama kaum dalam satu parti sebagai dasar IMP.

Apakah kejayaan yang dicapai melalui pakatan murni ?

  • Kerjasama UMNO-MCA telah memenangi Pilihan Raya Majlis Perbandaran Kuala Lumpur pada tahun 1952.
  • Gabungan UMNO-MCA memenangi Pilihan Raya Majlis Perbandaran beberapa bandar utama.
  • Parti Perikatan memenangi Pilihan Raya Negeri pada tahun 1954.
  • Kerjasama UMNO-MCA menjadi asas penubuhan Parti PERIKATAN.
  • PERIKATAN dianggotai oleh MIC pada 1955.
  • Pemimpin Parti Negara, UMNO, MCA dan MIC menganggotai Jawatankuasa Pilihan Raya Majlis Mesyuarat Perundangan.
  • PERIKATAN memenangi Pilihan Raya Majlis Perundangan Persekutuan 1955.
  • PERIKATAN berjaya menubuhkan kerajaan dan membentuk kabinet
  • Tunku Abdul Rahman dipilih menjadi Ketua Menteri.
  • Membahagikan anggota kabinet daripada pelbagai kaum.
  • Tunku Abdul Rahman mengetuai rundingan kemerdekaan.


SOALAN ESEI


Terangkan langkah yang dilaksanakan untuk mewujudkan pakatan murni sebelum Tanah Melayu mencapai kemerdekaan.

  • Membentuk Jawatankuasa Hubungan Antara kaum (JHAK)
  • JHAK dianggotai oleh kaum Melayu, Cina dan India..
  • JHAK mengutamakan perpaduan kaum sebagai asas kemerdekaan
  • JHAK mengadakan rundingan dengan UMNO.
  • Beberapa perkara dipersetujui iaitu penubuhan Lembaga Pembangunan Industri Desa (RIDA) untuk memajukan masyarakat luar bandar, pemberian kerakyatan kepada imigran, dan pelaksanaan pilihan raya pada masa sesuai.
  • Dato’ Onn Jaafar mencadangkan keahlian UMNO dibuka kepada orang bukan Melayu.
  • Beliau dikecam kerana orang Melayu enggan mengubah struktur UMNO.
  • Dato’ Onn meninggalkan UMNO.
  • Dato’ Onn menubuhkan Parti Kemerdekaan Malaya (IMP).
  • Beliau membuka keahlian IMP kepada semua kaum.
  • Beliau menggunakan konsep kerjasama kaum dalam satu parti.
  • Pihak British menubuhkan Persidangan Kebangsaan.
  • Ditubuhkan oleh Sir Malcolm MacDonald.
  • Tujuannya ialah mencapai kerjasama politik dan mengurangkan perkauman.
  • Tunku Abdul Rahman menganjurkan Konvensyen Kebangsaan
  • Konvensyen dianjurkan bersama MCA.
  • Konvensyen ini disertai oleh pelbagai parti dan persatuan politik.

Nyatakan peranan Dato’ Onn Jaafar dalam mewujudkan pakatan murni antara kaum di Tanah Melayu.

  • Mewakili orang Melayu dalam Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum (CLC).
  • Menjadikan perpaduan kaum sebagai asas kemerdekaan yang akan dicapai.
  • Menjadi Pengerusi pertama Lembaga Pembangunan Industri Desa (RIDA)
  • Membuka keahlian UMNO kepada bukan Melayu.
  • Menubuhkan Parti Kemerdekaan Malaya (IMP) yang menggunakan konsep kerjasama kaum.
  • Membuka IMP kepada semua kaum.
· Menggunakan konsep kerjasama kaum dalam satu parti sebagai dasar IMP.

Jelaskan kejayaan yang dicapai hasil pakatan murni.

  • Kerjasama UMNO-MCA telah memenangi Pilihan Raya Majlis Perbandaran Kuala Lumpur pada tahun 1952.
  • Gabungan UMNO-MCA memenangi Pilihan Raya Majlis Perbandaran beberapa bandar utama.
  • Parti Perikatan memenangi Pilihan Raya Negeri pada tahun 1954.
  • Kerjasama UMNO-MCA menjadi asas penubuhan Parti PERIKATAN.
  • PERIKATAN dianggotai oleh MIC pada 1955.
  • Pemimpin Parti Negara, UMNO, MCA dan MIC menganggotai Jawatankuasa Pilihan Raya Majlis Mesyuarat Perundangan.
  • PERIKATAN memenangi Pilihan Raya Majlis Perundangan Persekutuan 1955.
  • PERIKATAN berjaya menubuhkan kerajaan dan membentuk kabinet
  • Tunku Abdul Rahman dipilih menjadi Ketua Menteri.
  • Membahagikan anggota kabinet daripada pelbagai kaum.
  • Tunku Abdul Rahman mengetuai rundingan kemerdekaan.


TAJUK 7 : DASAR PELAJARAN


SOALAN ESEI

Cadangan dalam Penyata Razak 1956 telah dijadikan Ordinan Pelajaran 1957. Terangkan cadangan tersebut.

  • Pendidikan adalah bermatlamatkan perpaduan.
  • Dua elemen penting dalam dasar pedidikan negara iaitu :
  • Sistem persekolahan yang sama bagi semua penduduk.
  • Kurikulum yang seragam dan bercorak kebangsaan.
  • Penubuhan dua jenis sekolah rendah.
  • iaitu sekolah umum dan sekolah jenis umum.
  • Pembahagian sekolah Menengah kepada dua aliran
  • iaitu sekolah menengah Melayu dan sekolah menengah Inggeris.
  • Penggunaan bahasa pengantar di sekolah.
  • Sekolah Umum menggunakan pengantar bahasa Melayu.
  • Sekolah jenis umum menggunakan pengantar bahasa Inggeris, Cina dan Tamil
  • Sekolah Menengah Melayu menggunakan pengantar bahasa Melayu .
  • Sekolah menengah Inggeris menggunakan pengantar bahasa Inggeris.
  • Bahasa Melayu dan Bahasa inggeris diwajibkan di semua sekolah.

Nyatakan syor dalam Laporan Rahman Talib 1960 yang digubal menjadi Akta Pelajaran 1961.

  • Sekolah umum dijadikan sekolah kebangsaan.
  • Sekolah jenis umum dijadikan sekolah jenis kebangsaan.
  • Pelajaran percuma diberikan kepada semua pelajar sekolah rendah kerajaan tanpa mengira keturunan dan agama.
  • Bahasa Melayu digunakan sebagai bahasa kebangsaan.
  • Sekolah rendah yang menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar ditukar kepada bahasa Melayu.
  • Bahasa Melayu dijadikan bahasa pengantar di semua sekolah menengah.
  • Pelajaran agama Islam diajar di semua sekolah bantuan penuh kerajaan yang mempunyai tidak kurang daripada 15 orang pelajar Islam.
  • Bahasa Cina dan bahasa Tamil akan diajar di sekolah kebangsaan sekira terdapat sekurang-kurangnya 15 orang pelajar.
  • Semua peperiksaan awam akan diadakan dalam bahasa kebangsaan

Apakah kepentingan sistem persekolahan Aneka Jurusan yang diperkenalkan melalui Kajian Aminudin Baki 1965 ?

  • Menampung pelajar yang gagal memasuki sekolah menengah akademik.
  • Menyediakan pelajaran sehingga berumur 15 tahun.
  • Memberikan pelbagai kursus kemahiran
  • Melahirkan tenaga mahir
  • Sebagai persediaan untuk pasaran kerja


SOALAN STRUKTUR

Apakah elemen penting yang dikemukakan dalam Penyata Razak 1956 untuk mewujudkan perpaduan melalui pendidikan ?

· Sistem persekolahan yang sama
· Kurikulum yang seragam
· Kurikulum bercorak kebangsaan

Namakan jenis sekolah yang akan diwujudkan mengikut cadangan dalam Penyata Razak 1956.

· Sekolah Umum
· Sekolah Jenis Umum

Nyatakan dua perkara yang menjadi dasar pelajaran dalam Akta Pelajaran 1961.

· Pelajaran percuma diberikan kepada semua pelajar sekolah rendah kerajaan
· Bahasa Melayu digunakan sebagai bahasa kebangsaan.
· Sekolah rendah yang menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar ditukar kepada bahasa Melayu.
· Bahasa Melayu dijadikan bahasa pengantar di semua sekolah menengah.
· Pelajaran agama Islam diajar di semua sekolah bantuan penuh kerajaan yang mempunyai tidak kurang daripada 15 orang pelajar Islam.
· Bahasa Cina dan bahasa Tamil akan diajar di sekolah kebangsaan sekira terdapat sekurang-kurangnya 15 orang pelajar.
· Semua peperiksaan awam akan diadakan dalam bahasa kebangsaan

Berikan dua tujuan kerajaan memperkenalkan sistem persekolahan Aneka Jurusan pada tahun 1965 ?

  • Menampung pelajar yang gagal memasuki sekolah menengah akademik.
  • Menyediakan pelajaran sehingga berumur 15 tahun.
  • Memberikan pelbagai kursus kemahiran
  • Melahirkan tenaga mahir
  • Sebagai persediaan untuk pasaran kerja


TAJUK 8 : ASEAN


SOALAN STRUKTUR

Sebutkan dua buah negara anggota ASEAN.

  • Malaysia
  • Indonesia
  • Thailand
  • Filipina
  • Singapura
  • Vietnam
  • Kemboja
  • Laos
  • Myanmar
  • Brunei Darussalam

Mengapakah negara anggota ASEAN mengistiharkan rantau tersebut sebagai Zon Aman Bebas dan Berkecuali (ZOPFAN) ?
  • Mengekalkan keamanan di Asia Tenggara
  • Mengekalkan kestabilan politik di rantau Asia Tenggara
  • Tidak bersekongkol dengan mana-mana blok kuasa
· Berbaik-baik dengan semua negara
· Mengelakkan campur tangan kuasa-kuasa besar di Asia Tenggara

Apakah usaha yang dilaksanakan untuk meralisasikan konsep ZOPFAN di rantau Asia Tenggara.

  • Berusaha mengatasi pencerobohan Vietnam ke atas Kampuchea
  • Mengadakan mesyuarat bagi membentuk Kerajaan Demokratik Campuran Kampuchea.
  • Membuat keputusan bersama ASEAN sebagai Zon Bebas Senjata Nuklear.
  • Tidak membenarkan mana-mana kapal menggunakan perairan / pelabuhan negara ASEAN untuk mengangkut bahan / senjata nuklear

Nyatakan peranan Malaysia sebagai anggota ASEAN.

  • Menandatangani Deklerasi Kuala Lumpur pada November 1971.
  • Memberi kata sepakat mengisytiharkan negara-negara ASEAN sebagai Zon Aman, Bebas dan Berkecuali (ZOPFAN)
  • Mengatasi masalah pencerobohan Vietnam ke atas Kampuchea.
  • Turut serta dalam mesyuarat bagi membentuk kerajaan Demokratik Campuran Kampuchea.
  • Membuat keputusan ASEAN ialah Zon Bebas Senjata Nuklear.
  • Mengisytiharkan larangan menggunakan perairan dan pelabuhannya untuk mana-mana kapal yang mengangkut bahan atau senjata nuklear.
  • Bekerjasama dalam projek perindustrian, contohnya projek baja urea.
  • Menyertai kerjasama ekonomi melalui AFTA.
  • Mengemukakan idea mewujudkan Perundingan Ekonomi Asia Timur (EAEC) bagi memperluaskan kerjasama ekonomi yang melibatkan China, Jepun dan Korea Selatan.
  • Menghadiri siri perbincangan tentang kerjasama ASEAN + 3.
  • Memberikan kerjasama dalam bidang pendidikan dengan menyertai Pertubuhan Menteri-Menteri Pelajaran ASEAN (SEAMEO).
  • Membina Pusat Serantau untuk Sains dan Matematik (RECSAM) di Pulau Pinang.
  • Mengadakan kerjasama dalam bidang kebudayaan dan sosial seperti mengadakan festival kebudayaan dan kesenian.
  • Bersama-sama menubuhkan Tabung Kebudayaan ASEAN.
  • Mengadakan pertukaran rancangan televisyen dan radio.
  • Menganjurkan Sukan SEA.
  • Menjalinkan kerjasama menyertai Tahun Melawat ASEAN 1992.


SOALAN ESEI


Jelaskan matlamat penubuhan ASEAN.

  • Mengekalkan kestabilan politik rantau Asia Tenggara.
  • Membantu sama lain dalam bidang ekonomi, sosial dan kebudayaan.
  • Meningkatkan taraf hidup penduduk melalui kerjasama dalam bidang pertanian, perdagangan dan perindustrian.
  • Memberikan kerjasama dan membantu dalam bentuk latihan dan penyelidikan.
  • Mengadakan hubungan erat dengan pertubuhan serantau dan antarabangsa.

Huraikan langkah yang dilaksanakan untuk memupuk kerjasama ekonomi dan sosial dalam kalangan negara anggota ASEAN.

Kerjasama Ekonomi

  • Membentuk kerjasama dalam projek perindustrian
  • Contohnya mengadakan kerjasama dalam projek baja UREA. Di Bintulu, Sarawak dan Acheh, Indonesia.
  • ASEAN cuba mewujudkan kerjasama ekonomi ASEAN.
  • Kerjasama tersebut difikirkan melalui zon perdagangan bebas ASEAN (AFTA).
  • Diumumkan dalam Sidang Kemuncak ASEAN di Singapura pada 1992.
  • ASEAN memperluaskan skop kerjasama ekonomi bagi rantau sebelah sini.melalui Perundingan Ekonomi Asia Timur (EAEC)
  • EAEC melibatkan kerjasama ASEAN dengan China, Jepun dan Korea Selatan.
  • ASEAN mewujudkan kerjasama ekonomi tidak rasmi dengan negara Timur melalui ASEAN + 3.
· Kerjasama tersebut diwujudkan antara ASEAN dengan negara China, Jepun dan Korea Selatan.

Kerjasama Sosial

  • Memberikan kerjasama dalam bidang pendidikan
  • Menyertai Pertubuhan Menteri-Menteri Pelajaran ASEAN (SEAMEO).
  • Membina Pusat Serantau untuk Sains dan Matematik (RECSAM) di Pulau Pinang.
  • Mengadakan kerjasama dalam bidang kebudayaan
  • mengadakan festival kebudayaan dan kesenian.
  • Menubuhkan Tabung Kebudayaan ASEAN.
  • Bekerjasama dalam bidang penyiaran
  • Mengadakan pertukaran rancangan televisyen dan radio.
  • Bekerjasama dalam bidang sukan
  • Menganjurkan Sukan SEA.
  • Bekerjasama dalam pelacongan
  • Menyertai Tahun Melawat ASEAN 1992.

Apakah faedah yang dinikmati oleh Malaysia dengan menganggotai ASEAN.

  • Menjamin kestabilan politik.
  • Menjalin kerjasama dalam bidang ekonomi, sains dan sosial.
  • Memperoleh kemudahan latihan dan penyelidikan dalam bidang sains dan teknologi
  • Menyelesaikan pertelingkahan tentang pembentukan Malaysia dengan Filipina dan Indonesia.
  • Memberikan sumbangan untuk menyelesaikan masalah pencerobohan Vietnam ke atas Kemboja.
  • Meningkatkan ekonomi / taraf hidup penduduk.
  • Bertukar-tukar pandangan melalui mesyauarat / persidangan yang disertai.
  • Mewujudkan hubungan yang baik dengan negara-negara anggota
  • Memperkenalkan negara kita
  • Malaysia mendapat hak menganjurkan sukan SEA.
  • Menonjolkan kewibawaan pemimpin Malaysia

sumber : cikgu zakaria

No comments:

Post a Comment