Contoh KBKK
Tingkatan 4
BAB 1:
KEMUNCULAN TAMADUN AWAL MANUSIA
1.
Jelaskan peranan anda sebagai generasi muda hari ini dalam mengekalkan kemajuan
tamadun agama, bangsa dan negara Malaysia yang kita kecapi hari ini.
|
F1
|
Mematuhi
ajaran agama
|
|
F2
|
Mengukuhkan
semangat cinta negara
|
|
F3
|
Mengamalkan
budaya bangsa
|
|
F4
|
Mengeratkan
perpaduan bangsa
|
|
F5
|
Memelihara
jati diri
|
|
F6
|
Menguasai
ilmu pengetahuan
|
|
F7
|
Menguasai
segala bidang kemahiran
|
|
F8
|
Menghindari
budaya negatif
|
|
F9
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2.
Jelaskan iktibar yang boleh diambil daripada kejayaan masyarakat tamadun awal
dalam membina negara kota dan bandar.
|
F1
|
Mempunyai
organisasi tersusun
|
|
F2
|
Pemerintahan
stabil
|
|
F3
|
Ekonomi
maju
|
|
F4
|
Pengkhususan
kerja
|
|
F5
|
Mempunyai
ilmu
|
|
F6
|
Kemajuan
tulisan
|
|
F7
|
Ada
undang-undang
|
|
F8
|
Kuat
berusaha
|
|
F9
|
Inovasi
|
|
F10
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
3. Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda, apakah sumbangan penting tamadun awal
manusia dalam bidang pertanian kepada masyarakat
hari ini?
|
F1
|
Memperkenalkan
sistem pengairan
|
|
F2
|
Menggunakan
pengetahuan matematik dalam pertanian
|
|
F3
|
Memperkenalkan
alat pertanian daripada besi
|
|
F4
|
Menggunakan
cangkul
|
|
F5
|
Sabit
|
|
F6
|
Teknologi
pembajakan
|
|
F7
|
Kaedah
batas untuk tanaman
|
|
F8
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
BAB 2:
PENINGKATAN TAMADUN
1.
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda mengenai pencapaian tamadun ulung dunia
seperti Yunani, Rom, India dan China, bagaimanakah kita boleh memajukan negara
kita setaraf dengan negara maju hari ini?
|
F1
|
Pemerintahan
stabil - demokrasi
|
|
F2
|
Perundangan
adil - Hukum Kanun 12
|
|
F3
|
Ekonomi
maju
|
|
F4
|
Pertanian
|
|
F5
|
Perdagangan
|
|
F6
|
Perusahaaan
|
|
F7
|
Pendidikan
|
|
F8
|
Sains
Teknologi
|
|
F9
|
Seni bina
maju
|
|
F10
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2.
Berdasarkan pemerhatian anda terhadap negara demokrasi hari ini, apakah tujuan
negara tersebut menjalankan pilihanraya?
|
F1
|
Rakyat
memilih wakil
|
|
F2
|
Kerajaan
ditadbir wakil yang dipilih pilihan raya
|
|
F3
|
Kerajaan
rakyat oleh rakyat untuk rakyat
|
|
F4
|
Rakyat
membuat keputusan politik
|
|
F5
|
Memilih
pemimpin adil
|
|
F6
|
Pemimpin
yang diterima majoriti
|
|
F7
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
3. Pada
pandangan anda, apakah ciri-ciri kepimpinan yang perlu ada dalam diri pemimpin
negara yang mengamalkan sistem demokrasi?
|
F1
|
Jujur
|
|
F2
|
Adil
|
|
F3
|
Telus
|
|
F4
|
Ada ilmu
mentadbir
|
|
F5
|
Tidak
rasuah
|
|
F6
|
Bijak
mentadbir
|
|
F7
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
BAB 3:
TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
1.
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, mengapakah kerajaan agraria dan maritim
saling bergantung antara satu sama lain?
|
F1
|
Tenaga
kerja
|
|
F2
|
Bekalan
beras
|
|
F3
|
Barangan
mewah
|
|
F4
|
Tembikar/gelas
dan manik dari China/tekstil dari India
|
|
F5
|
Bahan
mentah/ hasil hutan
|
|
F6
|
Kenderaan/
gajah
|
|
F7
|
Kayu untuk
membuat kapal
|
|
F8
|
Tukang
kayu dan tukang batu
|
|
F9
|
untuk
menjaga kebajikan rakyat jelata
|
|
F10
|
Keperluan
perdagangan/jual beli/barter
|
|
F11
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2.
Pada pandangan anda, bagaimanakah masyarakat Asia Tenggara dapat membentuk
kehidupan yang aman dan harmoni dalam kalangan masyarakatnya?
|
F1
|
Ekonomi
saling bergantung
|
|
F2
|
Taat
pemerintah
|
|
F3
|
Struktur
masyarakat teratur
|
|
F4
|
Taat
kepada agama Hindu/Buddha
|
|
F5
|
Mencintai
seni seperti candi
|
|
F6
|
Melalui
karya sastera
|
|
F7
|
Berbahasa
Sanskrit
|
|
F8
|
Tolong
menolong
|
|
F9
|
Berfikiran
terbuka
|
|
F10
|
Bersatu
padu
|
|
F11
|
Hormat
|
|
F12
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
3.
Berdasarkan pengetahuan anda, jelaskan pencapaian masyarakat awal Asia Tenggara
yang menjadi kebanggaan kepada masyarakat hari ini?
|
F1
|
Kerajaan
stabil
|
|
F2
|
Ekonomi
maju
|
|
F3
|
Pertanian
– padi
|
|
F4
|
Perdagangan
|
|
F5
|
Pengairan
|
|
F6
|
Taat
kepada agama
|
|
F7
|
Pemerintahan
|
|
F8
|
Kesenian
|
|
F9
|
Kesusasteraan
|
|
F10
|
Bahasa
Sanskrit
|
|
F11
|
Semangat
cekal
|
|
F12
|
Berdikari
|
|
F13
|
Rajin
berusaha
|
|
F14
|
Tidak
putus asa
|
|
F15
|
Mahir ilmu
pelayaran
|
|
F16
|
Berani
belayar
|
|
F17
|
Semangat
meneroka
|
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
BAB 4:
KEMUNCULAN TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA DI MAKKAH
1.
Pada pandangan anda, apakah kesan amalan jahiliyah ke atas masyarakat Arab yang
hidup dalam kesesatan?
|
F1
|
Perpaduan
kaum luntur
|
|
F2
|
Hilang
nilai kemanusiaan
|
|
F3
|
Tiada
keadilan sosial
|
|
F4
|
Keselamatan
terancam
|
|
F5
|
Institusi
keluarga runtuh
|
|
F6
|
Penindasan
ekonomi
|
|
F7
|
Peperangan
|
|
F8
|
Pegangan
agama semakin longgar
|
|
F9
|
Wanita
tertindas
|
|
F10
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2.
Bagaimanakah kita boleh mengelakkan diri daripada berlakunya peperangan dan
perbalahan sebagaimana yang sering berlaku ke atas masyarakat Arab Jahiliyah?
|
F1
|
Berakhlak
mulia
|
|
F2
|
Bertolak
ansur
|
|
F3
|
Kepimpinan
melalui teladan
|
|
F4
|
Menghormati
hak asasi
|
|
F5
|
Mengelakkan
isu-isu sensitif
|
|
F6
|
Bekerjasama
|
|
F7
|
Amalan
bersaudara
|
|
F8
|
Bersikap
jujur
|
|
F9
|
Hormat
agama lain
|
|
F10
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
3.
Apakah ikhtibar yang boleh diambil daripada sifat dan keperibadian mulia Nabi
Muhammad s.a.w.?
|
F1
|
4 sifat
terpuji
|
|
F2
|
Al Amin
|
|
F3
|
Kepimpinan
|
|
F4
|
Ketua
keluarga
|
|
F5
|
Keagamaan
|
|
F6
|
Pengampun
|
|
F7
|
Ketabahan
|
|
F8
|
Kebijaksanaan
|
|
F9
|
Kesabaran
|
|
F10
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
4.
Apakah ikhtibar yang boleh diambil daripada peristiwa penentangan orang Quraisy
terhadap Nabi Muhammad s.a.w. dan umat Islam?
|
F1
|
Bijak
mengatur strategi
|
|
F2
|
Mempertahankan
akidah
|
|
F3
|
Kesabaran
|
|
F4
|
Pengorbanan
|
|
F5
|
Mempertahankan
kebenaran
|
|
F6
|
Islam
bersaudara
|
|
F7
|
Tidak
bermusuh
|
|
F8
|
Jangan
berdendam
|
|
F9
|
Tabah
|
|
F10
|
Penyebaran
Islam diteruskan
|
|
F11
|
Tidak
berputus asa
|
|
F12
|
Memohon
pertolongan Allah
|
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
BAB 5:
KERAJAAN ISLAM DI MADINAH
1.
Apakah iktibar yang boleh diambil daripada perjanjian Madinah dalam membentuk
masyarakatMalaysia yang aman dan bersatu padu?
|
F1
|
Permuafakatan
|
|
F2
|
Toleransi
antara kaum
|
|
F3
|
Mengutamakan
keamanan
|
|
F4
|
Kebijaksanaan
dalam kepimpinan
|
|
F5
|
Menghindari
sifat dendam
|
|
F6
|
Kebebasan
beragama
|
|
F7
|
Hak orang
Islam
|
|
F8
|
Hak bukan
Islam
|
|
F9
|
Islam
bersaudara
|
|
F10
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2.
Pada pandangan anda, mengapakah perang perlu dilakukan ke atas musuh walaupun
ia boleh membawa kepada kematian dan kemusnahan?
|
F1
|
Mempertahankan
diri
|
|
F2
|
Menjaga
keamanan negara
|
|
F3
|
Mempertahankan
agama
|
|
F4
|
Menentang
kezaliman
|
|
F5
|
Menegakkan
akidah
|
|
F6
|
Menjaga
maruah
|
|
F7
|
Pencabulan
perjanjian
|
|
F8
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
BAB 6:
PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA
1.
Pada pendapat anda, apakah faktor yang menyebabkan kerajaan yang dipimpin oleh
Khalifah Islam mencapai kejayaan dalam pelbagai bidang?
|
F1
|
Khalifah
berwibawa
|
|
F2
|
Perancangan
rapi
|
|
F3
|
Sedia
melaksana pembaharuan
|
|
F4
|
Berwawasan
|
|
F5
|
Musyawarah
|
|
F6
|
Mengikut
hukum Islam
|
|
F7
|
Kemajuan
ilmu
|
|
F8
|
Kemajuan
ekonomi
|
|
F9
|
Kemajuan
sosial
|
|
F10
|
Kekuatan
tentera
|
|
F11
|
Perkembangan
pendidikan
|
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2. Apakah
iktibar yang boleh diambil daripada kerajaan khalifah Islam dalam
memperkukuhkan kedaulatan negara Malaysia?
|
F1
|
Akidah
kukuh
|
|
F2
|
Cinta
negara
|
|
F3
|
Berilmu
|
|
F4
|
Tolak
ansur
|
|
F5
|
berdisiplin/bermoral
|
|
F6
|
Semangat
patriotisme
|
|
F7
|
menghormati
tokoh-tokoh dan pejuang
|
|
F8
|
Semangat
jihad
|
|
F9
|
Memperkukuhkan
ketenteraan negara
|
|
F10
|
Berkorban
untuk negara
|
|
F11
|
Senjata
berteknologi
|
|
F12
|
Perpaduan
kaum
|
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
3. Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda mengenai kemajuan ilmu pengetahuan zaman kegemilangan
Islam, bagaimanakah kita boleh memajukan bidang pendidikan kita hari ini?
|
F1
|
Mencari
ilmu hukumnya wajib
|
|
F2
|
Mencintai
pengetahuan
|
|
F3
|
Membina
universiti
|
|
F4
|
Pelbagai
jurusan
|
|
F5
|
Berdisiplin
|
|
F6
|
Menterjemah
|
|
F7
|
Membawa
masuk karya asing
|
|
F8
|
Aktiviti
penyelidikan
|
|
F9
|
Mengukuhkan
ekonomi
|
|
F10
|
Pendidikan
untuk semua
|
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
BAB 7:
ISLAM DI ASIA TENGGARA
1.
Jelaskan iktibar yang boleh diambil daripada usaha menyebarkan agama Islam di
Asia Tenggara?
|
F1
|
Wajib
kepada semua umat Islam
|
|
F2
|
Islam
merata dunia
|
|
F3
|
Islam
istimewa
|
|
F4
|
Sebar cara
aman
|
|
F5
|
Tiada
paksaan
|
|
F6
|
Musuh
Islam ditentang
|
|
F7
|
Raja
menerima baik Islam
|
|
F8
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2.
Berdasarkan pengetahuan anda, bagaimanakah unsur-unsur Islam boleh membawa
kepada kemajuan masyarakat Asia Tenggara?
|
F1
|
Kewajipan
kepada agama Islam
|
|
F2
|
Pendidikan
wajib
|
|
F3
|
Karya
Islam dicontohi
|
|
F4
|
Cara hidup
Islam – aurat
|
|
F5
|
Islam
bersaudara
|
|
F6
|
Saling
membantu
|
|
F7
|
Zakat
|
|
F8
|
Sedekah
|
|
F9
|
Jimat
cermat
|
|
F10
|
Menyayangi
|
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
3.
Pada pandangan anda, apakah unsur-unsur Islam yang boleh memajukan ekonomi
masyarakat hari ini?
|
F1
|
Rajin
bekerja
|
|
F2
|
Jujur
|
|
F3
|
Bersungguh-sungguh
|
|
F4
|
Sistem
timbang/sukat yang adil
|
|
F5
|
Menghindarkan
riba
|
|
F6
|
Mencari
rezeki yang halal
|
|
F7
|
Bersedekah/berzakat
|
|
F8
|
Berjimat
cermat/tidak boros
|
|
F9
|
Tidak
mengemis
|
|
F10
|
Tidak
penipuan dan penindasan
|
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
BAB 8:
PEMBAHARUAN DAN PENGARUH ISLAM DI MALAYSIA SEBELUM KEDATANGAN BARAT
1.
Berdasarkan pengetahuan anda, apakah unsur-unsur Islam yang telah mengubah
pemikiran dan cara hidup masyarakat Melayu selepas mereka memeluk agama Islam?
|
F1
|
Khalifah Islam
|
|
F2
|
Nasihat
ulama
|
|
F3
|
Undang-undang
syariah
|
|
F4
|
Pendidikan
agama
|
|
F5
|
Tulisan
jawi
|
|
F6
|
Seni Khat
|
|
F7
|
Menolak
mungkar
|
|
F8
|
Menghindar
dosa
|
|
F9
|
Mencari
pahla
|
|
F10
|
Halal
haram
|
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2.
Pada pandangan anda, bagaimanakah Islam telah memajukan taraf pendidikan orang
Melayu di negara kita?
|
F1
|
Menuntut
ilmu wajib
|
|
F2
|
Pendidikan
Al Quran/Muqaddam
|
|
F3
|
Istana
pusat pengajian Islam
|
|
F4
|
Kitab
seperti Tasawuf
|
|
F5
|
Cerita
hikayat seperti Amir Hamzah
|
|
F6
|
Ilmu
fardhu ain
|
|
F7
|
Pendidikan
madrasah
|
|
F8
|
Pengenalan
tulisan jawi
|
|
F9
|
Mencintai
ilmu
|
|
F10
|
Kedatangan
ulama
|
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
3.
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah pengaruh kerajaan Islam seperti
Bani Umaiyah, Abasiyah dan Uthmaniyah dalam sistem pemerintahan dan perundangan
kerajaan Kesultanan Melayu?
|
F1
|
Konsep
Sultan
|
|
F2
|
Dibantu
ulama
|
|
F3
|
Khalifatul
Mukminin
|
|
F4
|
Undang-undang
syariah
|
|
F5
|
Hukum
jenayah
|
|
F6
|
Hukum
faraid
|
|
F7
|
Perlantikan
raja baiah
|
|
F8
|
Mazhab
Shafie
|
|
F9
|
Undang-undang
keluarga Islam
|
|
F10
|
Amanah
dalam pekerjaan
|
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
BAB 9:
PERKEMBANGAN DI EROPAH
1.
Pada pendapat anda, bagaimanakah negara kita boleh menghindari daripada
kehidupan mundur seperti yang berlaku dalam Zaman Gelap di Eropah.
|
F1
|
Politik
kekal stabil
|
|
F2
|
Kebajikan
rakyat
|
|
F3
|
Keamanan
dijaga
|
|
F4
|
Agama
dijaga
|
|
F5
|
Elak
perpecahan
|
|
F6
|
Ekonomi
stabil
|
|
F7
|
Utama
pendidikan
|
|
F8
|
Elak
campurtangan luar
|
|
F9
|
Majukan
perdagangan
|
|
F10
|
Kemajuan
teknologi
|
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2. Pada
pengetahuan sejarah anda, mengapakah sistem feudalisme di Eropah dikatakan
mempunyai persamaan dengan ciri-ciri feudalisme yang terdapat dalam
pemerintahan Kesultanan Melayu?
|
F1
|
Golongan
pemerintah ( raja )
|
|
F2
|
Golongan
yang diperintah (rakyat )
|
|
F3
|
Golongan
hamba
|
|
F4
|
Raja
mutlak
|
|
F5
|
Pentadbiran
dibantu pembesar
|
|
F6
|
Raja
mengurniakan tanah kepada pembesar
|
|
F7
|
Pembesar
dinaungi raja
|
|
F8
|
Pembesar
memberi khidmat kepada Raja
|
|
F9
|
Cukai
kepada Raja
|
|
F10
|
Hamba
memberi khidmat kepada pembesar
|
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
3.
Jelaskan iktibar yang dapat anda pelajari daripada Zaman Reformation yang
berlaku di Eropah.
|
F1
|
Agama
diseleweng
|
|
F2
|
Berpegang
kepada ajaran agama
|
|
F3
|
Elak
rasuah
|
|
F4
|
Sikap
bertoleransi
|
|
F5
|
Tidak
fanatik
|
|
F6
|
Berlaku
adil
|
|
F7
|
Jangan
menindas
|
|
F8
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
4.
Jelaskan iktibar yang dapat anda pelajari daripada Zaman Renaissance yang
berlaku di Eropah.
|
F1
|
Semangat
inkuiri.
|
|
F2
|
Mendalami
ilmu
|
|
F3
|
Sedia
berubah
|
|
F4
|
Perubahan
gaya hidup masyarakat
|
|
F5
|
Perkembangan
intelektual.
|
|
F6
|
Yakin diri
|
|
F7
|
Perdagangan
maju
|
|
F8
|
Ilmu baru
diteroka
|
|
F9
|
Mencari
kebenaran
|
|
F10
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
5.
Jelaskan iktibar yang dapat anda pelajari daripada aktiviti penjelajahan
dan penerokaan masyarakat Eropah.
|
F1
|
Sikap
berani
|
|
F2
|
Semangat
meneroka
|
|
F3
|
Keyakinan
diri
|
|
F4
|
Semangat
ingin tahu
|
|
F5
|
Meluaskan
pengetahuan
|
|
F6
|
Suka
meneroka ilmu
|
|
F7
|
Semangat
gigih berusaha
|
|
F8
|
Sanggup
menghadapi risiko
|
|
F9
|
Kecekalan
|
|
F10
|
Tidak
mudah putus asa
|
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
BAB
10: DASAR BRITISH DAN KESANNYA TERHADAP EKONOMI NEGARA
1.
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah kesan peningkatan jumlah penduduk
imigran Cina dan India di Tanah Melayu.
|
F1
|
Masyarakat
majmuk
|
|
F2
|
Petempatan
berbeza
|
|
F3
|
Jenis
pekerjaan
|
|
F4
|
Bahasa
berbeza
|
|
F5
|
Interaksi
kaum
|
|
F6
|
Perpaduan
kaum
|
|
F7
|
Pendidikan
|
|
F8
|
Taraf
hidup beza
|
|
F9
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2.
Berdasarkan pengetahuan anda, apakah kesan pengenalan ekonomi moden ketika
Pemerintahan British kepada masyarakat Melayu?
|
F1
|
Miskin
|
|
F2
|
Jual tanah
|
|
F3
|
Bertani
|
|
F4
|
Tiada
kemudahan
|
|
F5
|
Pengangkutan
|
|
F6
|
Terpinggir
|
|
F7
|
Tradisional
|
|
F8
|
Taraf
hidup beza
|
|
F9
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
3.
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah kesan pengenalan Undang-Undang
British berkaitan ekonomi khasnya tanah kepada masyarakat Melayu?
|
F1
|
Mengelakkan
tanah milik orang Melayu diceroboh
|
|
F2
|
Tanah
menjadi berharga/komersial
|
|
F3
|
Perlu
mendapat kebenaran pejabat tanah
|
|
F4
|
Ekonomi
wang dalam kalangan orang Melayu
|
|
F5
|
Urusan
jual beli / barang dibayar dengan wang
|
|
F6
|
Orang
Melayu meminjam wang daripada orang tengah
|
|
F7
|
Terpaksa
menjual tanah untuk membayar hutang
|
|
F8
|
Orang
Melayu dibiarkan dalam pertanian tradisional
|
|
F9
|
Pelbagai
cukai diperkenalkan
|
|
F10
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
No comments:
Post a Comment