Contoh KBKK
Tingkatan 5
BAB
1: KEMUNCULAN DAN PERKEMBANGAN NASIONALISME DI ASIA TENGGARA
1.
Jelaskan peranan anda sebagai generasi muda hari ini dalam mengekalkan
kedaulatan dan kemerdekaan tanah air kita daripada diganggu gugat kuasa asing.
F1
|
Mengukuhkan
semangat cinta negara
|
F2
|
Mengeratkan
perpaduan bangsa
|
F3
|
Menjaga
nama baik negara
|
F4
|
Tidak
bekerjasama dengan kuasa asing
|
F5
|
Memelihara
jati diri
|
F6
|
Menguasai
ilmu pengetahuan
|
F7
|
Menguasai
segala bidang kemahiran
|
F8
|
Mengukuhkan
pasukan tentera
|
F9
|
Meningkatkan
sains teknologi
|
F10
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2.
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah kebaikan pengenalan sistem
Birokrasi Barat ke atas kemajuan negara kita?
F1
|
Perkhidmatan
awam kemas
|
F2
|
Penglibatan
rakyat dalam pentadbiran
|
F3
|
Raja
mengikut perlembagaan
|
F4
|
Pengenalan
sistem persekutuan
|
F5
|
Kemudahan
awam
|
F6
|
Pengangkutan
|
F7
|
Perhubungan
|
F8
|
Pendidikan
moden
|
F9
|
Kemajuan
sains teknologi
|
F10
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
3.
Pada pandangan anda, bagaimanakah semangat nasionalisme boleh terus dipupuk
dalam kalangan generasi muda kita hari ini?
F1
|
Menerapkan
semangat patriotik di sekolah
|
F2
|
Menjaga
nama baik negara di mana sahaja
|
F3
|
Melengkapkan
diri dengan ilmu
|
F4
|
Bersatu
padu semua kaum
|
F5
|
Mempunyai
semangat kepimpinan
|
F6
|
Mempertahankan
kedaulatan negara
|
F7
|
Sikap
berdisiplin
|
F8
|
Gigih
berusaha
|
F9
|
Tolong-menolong
/ bekerjasama
|
F10
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
4.
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah kesan pengenalan sistem birokrasi
Barat terhadap sistem pentadbiran di Asia Tenggara?
F1
|
Penubuhan
Kerajaan Pusat
|
F2
|
Diketuai
gabenor Jeneral / pesuruhjaya tinggi
|
F3
|
Pembesar
tempatan di peringkat pusat dihapuskan
|
F4
|
Raja
kehilangan kuasa
|
F5
|
Pegawai
Barat dilantik menjadi ketua biro
|
F6
|
Beberapa
jabatan ditubuhkan seperti pelajaran
|
F7
|
Pengenalan
sistem undang-undang Barat
|
F8
|
British
memperkenalkan sistem kehakiman Barat
|
F9
|
Raja
menerima penasihat Barat
|
F10
|
Pembesar
tempatan kehilangan pengaruh
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
5.
Pada pandangan anda, apakah iktibar yang diperoleh daripada perkembangan
nasionalisme yang berlaku di negara-negara Asia Tenggara?
F1
|
Melengkapkan
diri dengan ilmu pengetahuan
|
F2
|
Bersatu
padu dalam perjuangan
|
F3
|
Mempunyai
semangat kepimpinan yang baik
|
F4
|
Berusaha
membentuk kerajaan yang berdaulat
|
F5
|
Sikap
berdisiplin
|
F6
|
Gigih
berusaha
|
F7
|
Tolong-menolong
/ bekerjasama
|
F8
|
Mempunyai
semangat setia negara yang tinggi
|
F9
|
Sanggup
berkorban untuk bangsa
|
F10
|
Kebijaksanaan
pemimpin
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
BAB 2:
NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA
1.
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda mengenai pejuang tanah air seperti Dol
Said, Tok Janggut, Dato Bahaman dan lain-lain, apakah nilai yang boleh
diteladani oleh anda sebagai warganegara Malaysia yang patriotik?
F1
|
Cinta akan
negara
|
F2
|
Tidak
putus asa
|
F3
|
Berani
berjuang
|
F4
|
Sanggup
berkorban
|
F5
|
Semangat
kental
|
F6
|
Benci
penjajahan
|
F7
|
Mempertahankan
tanah air
|
F8
|
Tidak
mengalah
|
F9
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2.
Berdasarkan pemerhatian anda, mengapakah media massa amat penting
dalam menyebarkan maklumat kepada rakyat dari zaman dahulu hingga sekarang?
F1
|
Membetulkan
pandangan salah
|
F2
|
Memberi
kesedaran
|
F3
|
Mengkritik
pemimpin yang salah
|
F4
|
Menyebarkan
ilmu
|
F5
|
Memperjuangkan
rakyat
|
F6
|
Memberi
teladan
|
F7
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
3.
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, nyatakan peristiwa pahit zaman penjajahan
yang boleh menimbulkan perasaan berani mempertahankan negara kepada generasi
hari ini?
F1
|
Kezaliman
kuasa Jepun
|
F2
|
Pembunuhan
oleh Bintang 3
|
F3
|
Parti
Komunis Malaya
|
F4
|
Kebuluran
makanan zaman komunis
|
F5
|
Pembunuhan
rakyat tidak berdosa komunis
|
F6
|
Kezaliman
penjajah seperti Birch
|
F7
|
Penipuan
dalam perjanjian seperti perjanjian Pangkor
|
F8
|
Pembunuhan
pejuang seperti Tok Janggut
|
F9
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
4.
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah kejayaan yang dicapai oleh Gerakan
Islah di Tanah Melayu?
F1
|
Berjaya
menghadapi halangan Kaum Tua/Penjajah
|
F2
|
Menyedarkan
kepentingan pendidikan
|
F3
|
Membela
pendidikan wanita/perempuan
|
F4
|
Mendirikan
madrasah
|
F5
|
Memajukan
pendidikan dunia dan akhirat
|
F6
|
Pendidikan
Ilmu Hisab
|
F7
|
Pendidkan
Bahasa Inggeris
|
F8
|
Ilmu Fardu
ain
|
F9
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
5.
Pada pendapat anda, mengapakah kegiatan persatuan dan politik kurang menonjol
di Sabah dan Sabah?
F1
|
Tidak
tersebar di kawasan pedalaman
|
F2
|
Masalah
perhubungan
|
F3
|
Taraf
pendidikan yang masih rendah
|
F4
|
Pengangkutan
mundur
|
F5
|
Ekonomi
kurang berkembang
|
F6
|
Kurang
kesedaran politik
|
F7
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
BAB
3: KESEDARAN PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA
1.
Pada pandangan anda, mengapakah konsep Realpolitik yang dipegang oleh
pemimpin Itali dan Jerman jika diamalkan pada hari ini akan menghancurkan
keharmonian dunia?
F1
|
Pembunuhan
|
F2
|
Kuku besi
|
F3
|
Tipu helah
|
F4
|
Pemalsuan
dokumen
|
F5
|
Provokasi
|
F6
|
Penipuan
|
F7
|
Ugutan
|
F8
|
Perang
|
F9
|
Diktator
|
F10
|
Tidak
mengikut undang-undang
|
F11
|
Ekonomi
mundur
|
F12
|
Kejam
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2.
Pada pemerhatian anda, bagaimanakah undang-undang sama ada bertulis atau tidak
bertulis dapat mewujudkan kehidupan yang aman dan harmoni masyarakat hari ini?
F1
|
Menjamin
kedaulatan
|
F2
|
Taat
pemerintah
|
F3
|
Hukuman
adil
|
F4
|
Mengikut
protokol
|
F5
|
Berdisiplin
|
F6
|
Pembahagian
kuasa raja dan menteri
|
F7
|
Sopan
santun
|
F8
|
Bertoleransi
|
F9
|
Pentadbiran
kemas
|
F10
|
Bersatu
padu
|
F11
|
Saling
hormat
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
3.
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, jelaskan mengapakah Adat Perpatih
dikatakan mempunyai amalan demokrasi?
F1
|
Raja tidak
berkuasa mutlak
|
F2
|
Agihan
kuasa mengikut peringkat
|
F3
|
Musyawarah
|
F4
|
Muafakat
|
F5
|
Keputusan
ramai
|
F6
|
Semangat
kerjasama
|
F7
|
Kedaulatan
di tangan rakyat
|
F8
|
Perundingan
Raja dan Undang
|
F9
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
BAB 4:
PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA MALAYSIA
1.
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah kesan ke atas negara kita jika
Malayan Union berjaya dilaksanakan oleh penjajah British?
F1
|
Raja hapus
|
F2
|
Negeri
Melayu hapus
|
F3
|
Adat
istiadat Melayu hilang
|
F4
|
Agama
Islam bukan agama rasmi
|
F5
|
Bahasa
Melayu terpinggir
|
F6
|
Ekonomi
Melayu mundur
|
F7
|
Imigran
menguasai ekonomi
|
F8
|
Kerakyatan
longgar
|
F9
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2.
Pada pendapat anda, apakah kebaikan penubuhan negara Persekutuan seperti
Persekutuan Tanah Melayu?
F1
|
Perkongsian
kekayaan
|
F2
|
Negara
lebih besar
|
F3
|
Penduduk
ramai
|
F4
|
Kekuatan
ketenteraan
|
F5
|
Pasaran
ekonomi
|
F6
|
Negeri
kaya membantu miskin
|
F7
|
Hubungan
kerajaan persekutuan dan negeri
|
F8
|
Kerjasama
persekutuan dan negeri
|
F9
|
Muafakat
|
F10
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
BAB 5:
PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA YANG MERDEKA
1.
Pada pendapat anda, apakah kebaikan yang diterima daripada peluang mentadbir
yang diberi oleh British dalam Sistem Ahli kepada orang tempatan?
F1
|
Latihan
mentadbir
|
F2
|
Pengalaman
memerintah
|
F3
|
Persediaan
merdeka
|
F4
|
Toleransi
kaum
|
F5
|
Sokongan
rakyat
|
F6
|
Perpaduan
kaum
|
F7
|
Sokongan
British
|
F8
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2.
Pada pandangan anda, mengapakah sikap toleransi seperti dalam Pakatan
Murni penting kepada negara kita yang mempunyai rakyat pelbagai kaum?
F1
|
Elak
perasaan perkauman
|
F2
|
Kerjasama
|
F3
|
Permuafakatan
|
F4
|
Tidak
berlaku perbalahan
|
F5
|
Kestabilan
ekonomi
|
F6
|
Hormat
menghormati
|
F7
|
Pelabur
asing
|
F8
|
Agihan
kekayaan
|
F9
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
3.
Kemerdekaan negara kita hasil kebijaksanaan pemimpin berbincang
dengan pihak penjajah. Mengapakah pendekatan berunding lebih baik daripada
berperang dalam usaha menuntut kemerdekaan?
F1
|
Mengelak
pertumpahan darah
|
F2
|
Kemerdekaan
lebih terancang
|
F3
|
Memelihara
perpaduan kaum
|
F4
|
Dapat
terus kerjasama British selepas merdeka
|
F5
|
Rakyat
lebih bersedia
|
F6
|
Tiada
kerosakan harta benda
|
F7
|
Ketenteraman
awam
|
F8
|
Lebih matang
dan dihormati dunia
|
F9
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
4.
Bagaimanakah tolak ansur masyarakat pelbagai kaum di Malaysia boleh membantu
negara kita untuk lebih maju pada masa hadapan?
F1
|
Mengamalkan
semangat inkuiri/ingin tahu
|
F2
|
Mengambil
berat terhadap sesuatu isu
|
F3
|
Bergembling
tenaga untuk memajukan ekonomi
|
F4
|
Menjaga
kestabilan politik
|
F5
|
Menjaga
sentimen perkauman
|
F6
|
Bertoleransi
|
F7
|
Merealisasikan
konsep 1 Malaysia
|
F8
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
BAB 6 :
PENGUKUHAN NEGARA DAN BANGSA MALAYSIA
1.
Penubuhan Malaysia memperlihatkan kematangan pemimpin kita melihat
masa depan. Pada pandangan anda, mengapakah kemasukan Sabah dan Sarawak dalam
Malaysia memberi banyak faedah kepada rakyat negeri tersebut?
F1
|
Kemajuan
ekonomi
|
F2
|
Perniagaan
|
F3
|
Pasaran
|
F4
|
Kestabilan
politik
|
F5
|
Bantuan
persekutuan
|
F6
|
Peluang
mentadbir
|
F7
|
Kemudahan
awam
|
F8
|
Pengangkutan
|
F9
|
Perhubungan
|
F10
|
Pendidikan
|
F11
|
Universiti
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2.
Apakah iktibar yang boleh diambil daripada tentangan negara luar
iaitu Indonesia dan Filipina dalam usaha menubuhkan Malaysia?
F1
|
Perpaduan
rakyat penting
|
F2
|
Sikap
matang
|
F3
|
Mengelak
perang
|
F4
|
Mementingkan
diplomasi
|
F5
|
Melalui
meja perundingan
|
F6
|
Perang
menghancurkan negara
|
F7
|
Berhati-hati
dengan anasir luar
|
F8
|
Berjuang
untuk negara
|
F9
|
Semangat
patriotisme
|
F10
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
BAB 7 :
SISTEM PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN NEGARA MALAYSIA
1.
Berdasarkan pemerhatian anda, apakah kepentingan perlembagaan kepada rakyat
pelbagai kaum di Malaysia?
F1
|
Kecekapan
mentadbir
|
F2
|
Keadilan
rakyat
|
F3
|
Menjamin
taat setia kepada negara
|
F4
|
Hak asasi
rakyat
|
F5
|
Rujukan
mentadbir
|
F6
|
Ketenteraman
awam
|
F7
|
Agihan
kuasa persekutuan negeri
|
F8
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2.
Pada pandangan anda, mengapakah sistem Raja Berperlembagaan masih relevan dan
penting kepada negara Malaysia?
F1
|
Melindungi
rakyat pelbagai kaum
|
F2
|
Ketika
darurat
|
F3
|
Melindungi
Islam
|
F4
|
Kebebasan
agama
|
F5
|
Melindungi
hak orang Melayu
|
F6
|
Melindungi
kerakyatan kaum lain
|
F7
|
Perpaduan
kaum
|
F8
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
3.
Pada pendapat anda, mengapakah lambang negara seperti bendera dan lagu
kebangsaan perlu dihormati dan dipelihara?
F1
|
Lambang
kedaulatan
|
F2
|
Semangat
patriotisme
|
F3
|
Cinta akan
negara
|
F4
|
Perpaduan
kaum
|
F5
|
Taat
kepada negara
|
F6
|
Pembakar
semangat
|
F7
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
4.
Pada pandangan anda, mengapakah hubungan baik antara Kerajaan Persekutuan
dengan Kerajaan Negeri amat penting?
F1
|
Menyatupadukan
pelbagai wilayah yang berasingan
|
F2
|
Membentuk
Kerajaan Persekutuan yang stabil
|
F3
|
Mengurangkan
perbalahan antara etnik
|
F4
|
Menjamin
keharmonian dan hubungan baik
|
F5
|
Toleransi
untuk kepentingan bersama
|
F6
|
Memudahkan
pembangunan ekonomi
|
F7
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
BAB 8
: PEMBANGUNAN DAN PERPADUAN UNTUK KESEJAHTERAAN
1.
Pada pandangan anda, mengapakah bidang pertanian masih penting walaupun
Malaysia kini menuju ke arah negara maju?
F1
|
Bantu
ekonomi bumiputera
|
F2
|
Pertanian
dagang
|
F3
|
Usahawan
tani
|
F4
|
Bekalan
makanan
|
F5
|
Mengurang
import
|
F6
|
Keselamatan
ketika darurat
|
F7
|
Petani
miskin dibantu
|
F8
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2.
Berdasarkan pemerhatian anda, mengapakah pendidikan perlu terus diutamakan
dalam kehidupan kita hari ini?
F1
|
Memajukan
diri
|
F2
|
Pembangunan
negara
|
F3
|
Sahsiah
anak muda
|
F4
|
Tuntutan
agama
|
F5
|
Peluang
pekerjaan
|
F6
|
Pemimpin
berwibawa
|
F7
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
3.
Pada pendapat anda, mengapakah Malaysia perlu menjadi negara maju selaras
dengan Cita-cita Wawasan 2020?
F1
|
Ekonomi
maju
|
F2
|
Pendapatan
tinggi
|
F3
|
Kestabilan
politik
|
F4
|
Maruah
bangsa
|
F5
|
Kemajuan
ilmu
|
F6
|
Masyarakat
penyayang
|
F7
|
Agihan
ekonomi
|
F8
|
Perpaduan
|
F9
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
BAB 9:
MALAYSIA DALAM KERJASAMA ANTARABANGSA
1.
Apakah iktibar yang boleh dipelajari daripada Perang Dunia Pertama dan Kedua?
F1
|
Kehilangan
nyawa
|
F2
|
Rosak
harta benda
|
F3
|
Tamadun
rosak
|
F4
|
Kanak-kanak/wanita
|
F5
|
Perpecahan
negara
|
F6
|
Pendidikan
terjejas
|
F7
|
Masyarakat
hancur
|
F8
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2.
Pada pengetahuan sejarah anda, apakah kelebihan dasar luar Malaysia
yang berbaik-baik dengan semua
negara?
F1
|
Tiada
musuh
|
F2
|
Ekonomi
stabil
|
F3
|
Tiada
ancaman kuasa besar
|
F4
|
Negara
aman
|
F5
|
Rakyat
bersatu
|
F6
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
3.
Pada pendapat anda, bagaimanakah kita boleh mengelak perang
daripada berlaku?
F1
|
Patuh
undang-undang
|
F2
|
Hormat
negara lain
|
F3
|
Jadi ahli
PBB
|
F4
|
Berdiplomasi
|
F5
|
Muafakat
|
F6
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
4.
Pada pandangan anda, apakah kesan perkembangan globalisasi pada zaman kini?
F1
|
Jurang
antara luar bandar dengan bandar
|
F2
|
Jurang
antara negara maju dengan membangun
|
F3
|
Menyekat
peluang pekerjaan
|
F4
|
Merendahkan
taraf hidup
|
F5
|
Perkembangan
masalah sosial
|
F6
|
Mewujudkan
sikap individualistik
|
F7
|
Persaingan
tidak sihat
|
F8
|
Penindasan
golongan kaya terhadap orang miskin
|
F9
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
5.
Pada pandangan anda, bagaimanakah Malaysia sepatutnya menghadapi
cabaran globalisasi?
F1
|
Memajukan
prasarana ICT
|
F2
|
Mengambil
peluang dan faedah ICT
|
F3
|
Mempromosikan
penggunaan ICT
|
F4
|
Memajukan
projek Koridor Raya Multimedia
|
F5
|
Menyediakan
e-pendidikan
|
F6
|
Menjadi
warga global
|
F7
|
Mengamalkan
e-dagang
|
F8
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
No comments:
Post a Comment