Contoh KBKK
Tingkatan 4
BAB 1:
KEMUNCULAN TAMADUN AWAL MANUSIA
1.
Jelaskan peranan anda sebagai generasi muda hari ini dalam mengekalkan kemajuan
tamadun agama, bangsa dan negara Malaysia yang kita kecapi hari ini.
F1
|
Mematuhi
ajaran agama
|
F2
|
Mengukuhkan
semangat cinta negara
|
F3
|
Mengamalkan
budaya bangsa
|
F4
|
Mengeratkan
perpaduan bangsa
|
F5
|
Memelihara
jati diri
|
F6
|
Menguasai
ilmu pengetahuan
|
F7
|
Menguasai
segala bidang kemahiran
|
F8
|
Menghindari
budaya negatif
|
F9
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2.
Jelaskan iktibar yang boleh diambil daripada kejayaan masyarakat tamadun awal
dalam membina negara kota dan bandar.
F1
|
Mempunyai
organisasi tersusun
|
F2
|
Pemerintahan
stabil
|
F3
|
Ekonomi
maju
|
F4
|
Pengkhususan
kerja
|
F5
|
Mempunyai
ilmu
|
F6
|
Kemajuan
tulisan
|
F7
|
Ada
undang-undang
|
F8
|
Kuat
berusaha
|
F9
|
Inovasi
|
F10
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
3. Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda, apakah sumbangan penting tamadun awal
manusia dalam bidang pertanian kepada masyarakat
hari ini?
F1
|
Memperkenalkan
sistem pengairan
|
F2
|
Menggunakan
pengetahuan matematik dalam pertanian
|
F3
|
Memperkenalkan
alat pertanian daripada besi
|
F4
|
Menggunakan
cangkul
|
F5
|
Sabit
|
F6
|
Teknologi
pembajakan
|
F7
|
Kaedah
batas untuk tanaman
|
F8
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
BAB 2:
PENINGKATAN TAMADUN
1.
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda mengenai pencapaian tamadun ulung dunia
seperti Yunani, Rom, India dan China, bagaimanakah kita boleh memajukan negara
kita setaraf dengan negara maju hari ini?
F1
|
Pemerintahan
stabil - demokrasi
|
F2
|
Perundangan
adil - Hukum Kanun 12
|
F3
|
Ekonomi
maju
|
F4
|
Pertanian
|
F5
|
Perdagangan
|
F6
|
Perusahaaan
|
F7
|
Pendidikan
|
F8
|
Sains
Teknologi
|
F9
|
Seni bina
maju
|
F10
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2.
Berdasarkan pemerhatian anda terhadap negara demokrasi hari ini, apakah tujuan
negara tersebut menjalankan pilihanraya?
F1
|
Rakyat
memilih wakil
|
F2
|
Kerajaan
ditadbir wakil yang dipilih pilihan raya
|
F3
|
Kerajaan
rakyat oleh rakyat untuk rakyat
|
F4
|
Rakyat
membuat keputusan politik
|
F5
|
Memilih
pemimpin adil
|
F6
|
Pemimpin
yang diterima majoriti
|
F7
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
3. Pada
pandangan anda, apakah ciri-ciri kepimpinan yang perlu ada dalam diri pemimpin
negara yang mengamalkan sistem demokrasi?
F1
|
Jujur
|
F2
|
Adil
|
F3
|
Telus
|
F4
|
Ada ilmu
mentadbir
|
F5
|
Tidak
rasuah
|
F6
|
Bijak
mentadbir
|
F7
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
BAB 3:
TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
1.
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, mengapakah kerajaan agraria dan maritim
saling bergantung antara satu sama lain?
F1
|
Tenaga
kerja
|
F2
|
Bekalan
beras
|
F3
|
Barangan
mewah
|
F4
|
Tembikar/gelas
dan manik dari China/tekstil dari India
|
F5
|
Bahan
mentah/ hasil hutan
|
F6
|
Kenderaan/
gajah
|
F7
|
Kayu untuk
membuat kapal
|
F8
|
Tukang
kayu dan tukang batu
|
F9
|
untuk
menjaga kebajikan rakyat jelata
|
F10
|
Keperluan
perdagangan/jual beli/barter
|
F11
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2.
Pada pandangan anda, bagaimanakah masyarakat Asia Tenggara dapat membentuk
kehidupan yang aman dan harmoni dalam kalangan masyarakatnya?
F1
|
Ekonomi
saling bergantung
|
F2
|
Taat
pemerintah
|
F3
|
Struktur
masyarakat teratur
|
F4
|
Taat
kepada agama Hindu/Buddha
|
F5
|
Mencintai
seni seperti candi
|
F6
|
Melalui
karya sastera
|
F7
|
Berbahasa
Sanskrit
|
F8
|
Tolong
menolong
|
F9
|
Berfikiran
terbuka
|
F10
|
Bersatu
padu
|
F11
|
Hormat
|
F12
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
3.
Berdasarkan pengetahuan anda, jelaskan pencapaian masyarakat awal Asia Tenggara
yang menjadi kebanggaan kepada masyarakat hari ini?
F1
|
Kerajaan
stabil
|
F2
|
Ekonomi
maju
|
F3
|
Pertanian
– padi
|
F4
|
Perdagangan
|
F5
|
Pengairan
|
F6
|
Taat
kepada agama
|
F7
|
Pemerintahan
|
F8
|
Kesenian
|
F9
|
Kesusasteraan
|
F10
|
Bahasa
Sanskrit
|
F11
|
Semangat
cekal
|
F12
|
Berdikari
|
F13
|
Rajin
berusaha
|
F14
|
Tidak
putus asa
|
F15
|
Mahir ilmu
pelayaran
|
F16
|
Berani
belayar
|
F17
|
Semangat
meneroka
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
BAB 4:
KEMUNCULAN TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA DI MAKKAH
1.
Pada pandangan anda, apakah kesan amalan jahiliyah ke atas masyarakat Arab yang
hidup dalam kesesatan?
F1
|
Perpaduan
kaum luntur
|
F2
|
Hilang
nilai kemanusiaan
|
F3
|
Tiada
keadilan sosial
|
F4
|
Keselamatan
terancam
|
F5
|
Institusi
keluarga runtuh
|
F6
|
Penindasan
ekonomi
|
F7
|
Peperangan
|
F8
|
Pegangan
agama semakin longgar
|
F9
|
Wanita
tertindas
|
F10
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2.
Bagaimanakah kita boleh mengelakkan diri daripada berlakunya peperangan dan
perbalahan sebagaimana yang sering berlaku ke atas masyarakat Arab Jahiliyah?
F1
|
Berakhlak
mulia
|
F2
|
Bertolak
ansur
|
F3
|
Kepimpinan
melalui teladan
|
F4
|
Menghormati
hak asasi
|
F5
|
Mengelakkan
isu-isu sensitif
|
F6
|
Bekerjasama
|
F7
|
Amalan
bersaudara
|
F8
|
Bersikap
jujur
|
F9
|
Hormat
agama lain
|
F10
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
3.
Apakah ikhtibar yang boleh diambil daripada sifat dan keperibadian mulia Nabi
Muhammad s.a.w.?
F1
|
4 sifat
terpuji
|
F2
|
Al Amin
|
F3
|
Kepimpinan
|
F4
|
Ketua
keluarga
|
F5
|
Keagamaan
|
F6
|
Pengampun
|
F7
|
Ketabahan
|
F8
|
Kebijaksanaan
|
F9
|
Kesabaran
|
F10
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
4.
Apakah ikhtibar yang boleh diambil daripada peristiwa penentangan orang Quraisy
terhadap Nabi Muhammad s.a.w. dan umat Islam?
F1
|
Bijak
mengatur strategi
|
F2
|
Mempertahankan
akidah
|
F3
|
Kesabaran
|
F4
|
Pengorbanan
|
F5
|
Mempertahankan
kebenaran
|
F6
|
Islam
bersaudara
|
F7
|
Tidak
bermusuh
|
F8
|
Jangan
berdendam
|
F9
|
Tabah
|
F10
|
Penyebaran
Islam diteruskan
|
F11
|
Tidak
berputus asa
|
F12
|
Memohon
pertolongan Allah
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
BAB 5:
KERAJAAN ISLAM DI MADINAH
1.
Apakah iktibar yang boleh diambil daripada perjanjian Madinah dalam membentuk
masyarakatMalaysia yang aman dan bersatu padu?
F1
|
Permuafakatan
|
F2
|
Toleransi
antara kaum
|
F3
|
Mengutamakan
keamanan
|
F4
|
Kebijaksanaan
dalam kepimpinan
|
F5
|
Menghindari
sifat dendam
|
F6
|
Kebebasan
beragama
|
F7
|
Hak orang
Islam
|
F8
|
Hak bukan
Islam
|
F9
|
Islam
bersaudara
|
F10
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2.
Pada pandangan anda, mengapakah perang perlu dilakukan ke atas musuh walaupun
ia boleh membawa kepada kematian dan kemusnahan?
F1
|
Mempertahankan
diri
|
F2
|
Menjaga
keamanan negara
|
F3
|
Mempertahankan
agama
|
F4
|
Menentang
kezaliman
|
F5
|
Menegakkan
akidah
|
F6
|
Menjaga
maruah
|
F7
|
Pencabulan
perjanjian
|
F8
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
BAB 6:
PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA
1.
Pada pendapat anda, apakah faktor yang menyebabkan kerajaan yang dipimpin oleh
Khalifah Islam mencapai kejayaan dalam pelbagai bidang?
F1
|
Khalifah
berwibawa
|
F2
|
Perancangan
rapi
|
F3
|
Sedia
melaksana pembaharuan
|
F4
|
Berwawasan
|
F5
|
Musyawarah
|
F6
|
Mengikut
hukum Islam
|
F7
|
Kemajuan
ilmu
|
F8
|
Kemajuan
ekonomi
|
F9
|
Kemajuan
sosial
|
F10
|
Kekuatan
tentera
|
F11
|
Perkembangan
pendidikan
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2. Apakah
iktibar yang boleh diambil daripada kerajaan khalifah Islam dalam
memperkukuhkan kedaulatan negara Malaysia?
F1
|
Akidah
kukuh
|
F2
|
Cinta
negara
|
F3
|
Berilmu
|
F4
|
Tolak
ansur
|
F5
|
berdisiplin/bermoral
|
F6
|
Semangat
patriotisme
|
F7
|
menghormati
tokoh-tokoh dan pejuang
|
F8
|
Semangat
jihad
|
F9
|
Memperkukuhkan
ketenteraan negara
|
F10
|
Berkorban
untuk negara
|
F11
|
Senjata
berteknologi
|
F12
|
Perpaduan
kaum
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
3. Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda mengenai kemajuan ilmu pengetahuan zaman kegemilangan
Islam, bagaimanakah kita boleh memajukan bidang pendidikan kita hari ini?
F1
|
Mencari
ilmu hukumnya wajib
|
F2
|
Mencintai
pengetahuan
|
F3
|
Membina
universiti
|
F4
|
Pelbagai
jurusan
|
F5
|
Berdisiplin
|
F6
|
Menterjemah
|
F7
|
Membawa
masuk karya asing
|
F8
|
Aktiviti
penyelidikan
|
F9
|
Mengukuhkan
ekonomi
|
F10
|
Pendidikan
untuk semua
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
BAB 7:
ISLAM DI ASIA TENGGARA
1.
Jelaskan iktibar yang boleh diambil daripada usaha menyebarkan agama Islam di
Asia Tenggara?
F1
|
Wajib
kepada semua umat Islam
|
F2
|
Islam
merata dunia
|
F3
|
Islam
istimewa
|
F4
|
Sebar cara
aman
|
F5
|
Tiada
paksaan
|
F6
|
Musuh
Islam ditentang
|
F7
|
Raja
menerima baik Islam
|
F8
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2.
Berdasarkan pengetahuan anda, bagaimanakah unsur-unsur Islam boleh membawa
kepada kemajuan masyarakat Asia Tenggara?
F1
|
Kewajipan
kepada agama Islam
|
F2
|
Pendidikan
wajib
|
F3
|
Karya
Islam dicontohi
|
F4
|
Cara hidup
Islam – aurat
|
F5
|
Islam
bersaudara
|
F6
|
Saling
membantu
|
F7
|
Zakat
|
F8
|
Sedekah
|
F9
|
Jimat
cermat
|
F10
|
Menyayangi
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
3.
Pada pandangan anda, apakah unsur-unsur Islam yang boleh memajukan ekonomi
masyarakat hari ini?
F1
|
Rajin
bekerja
|
F2
|
Jujur
|
F3
|
Bersungguh-sungguh
|
F4
|
Sistem
timbang/sukat yang adil
|
F5
|
Menghindarkan
riba
|
F6
|
Mencari
rezeki yang halal
|
F7
|
Bersedekah/berzakat
|
F8
|
Berjimat
cermat/tidak boros
|
F9
|
Tidak
mengemis
|
F10
|
Tidak
penipuan dan penindasan
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
BAB 8:
PEMBAHARUAN DAN PENGARUH ISLAM DI MALAYSIA SEBELUM KEDATANGAN BARAT
1.
Berdasarkan pengetahuan anda, apakah unsur-unsur Islam yang telah mengubah
pemikiran dan cara hidup masyarakat Melayu selepas mereka memeluk agama Islam?
F1
|
Khalifah Islam
|
F2
|
Nasihat
ulama
|
F3
|
Undang-undang
syariah
|
F4
|
Pendidikan
agama
|
F5
|
Tulisan
jawi
|
F6
|
Seni Khat
|
F7
|
Menolak
mungkar
|
F8
|
Menghindar
dosa
|
F9
|
Mencari
pahla
|
F10
|
Halal
haram
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2.
Pada pandangan anda, bagaimanakah Islam telah memajukan taraf pendidikan orang
Melayu di negara kita?
F1
|
Menuntut
ilmu wajib
|
F2
|
Pendidikan
Al Quran/Muqaddam
|
F3
|
Istana
pusat pengajian Islam
|
F4
|
Kitab
seperti Tasawuf
|
F5
|
Cerita
hikayat seperti Amir Hamzah
|
F6
|
Ilmu
fardhu ain
|
F7
|
Pendidikan
madrasah
|
F8
|
Pengenalan
tulisan jawi
|
F9
|
Mencintai
ilmu
|
F10
|
Kedatangan
ulama
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
3.
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah pengaruh kerajaan Islam seperti
Bani Umaiyah, Abasiyah dan Uthmaniyah dalam sistem pemerintahan dan perundangan
kerajaan Kesultanan Melayu?
F1
|
Konsep
Sultan
|
F2
|
Dibantu
ulama
|
F3
|
Khalifatul
Mukminin
|
F4
|
Undang-undang
syariah
|
F5
|
Hukum
jenayah
|
F6
|
Hukum
faraid
|
F7
|
Perlantikan
raja baiah
|
F8
|
Mazhab
Shafie
|
F9
|
Undang-undang
keluarga Islam
|
F10
|
Amanah
dalam pekerjaan
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
BAB 9:
PERKEMBANGAN DI EROPAH
1.
Pada pendapat anda, bagaimanakah negara kita boleh menghindari daripada
kehidupan mundur seperti yang berlaku dalam Zaman Gelap di Eropah.
F1
|
Politik
kekal stabil
|
F2
|
Kebajikan
rakyat
|
F3
|
Keamanan
dijaga
|
F4
|
Agama
dijaga
|
F5
|
Elak
perpecahan
|
F6
|
Ekonomi
stabil
|
F7
|
Utama
pendidikan
|
F8
|
Elak
campurtangan luar
|
F9
|
Majukan
perdagangan
|
F10
|
Kemajuan
teknologi
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2. Pada
pengetahuan sejarah anda, mengapakah sistem feudalisme di Eropah dikatakan
mempunyai persamaan dengan ciri-ciri feudalisme yang terdapat dalam
pemerintahan Kesultanan Melayu?
F1
|
Golongan
pemerintah ( raja )
|
F2
|
Golongan
yang diperintah (rakyat )
|
F3
|
Golongan
hamba
|
F4
|
Raja
mutlak
|
F5
|
Pentadbiran
dibantu pembesar
|
F6
|
Raja
mengurniakan tanah kepada pembesar
|
F7
|
Pembesar
dinaungi raja
|
F8
|
Pembesar
memberi khidmat kepada Raja
|
F9
|
Cukai
kepada Raja
|
F10
|
Hamba
memberi khidmat kepada pembesar
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
3.
Jelaskan iktibar yang dapat anda pelajari daripada Zaman Reformation yang
berlaku di Eropah.
F1
|
Agama
diseleweng
|
F2
|
Berpegang
kepada ajaran agama
|
F3
|
Elak
rasuah
|
F4
|
Sikap
bertoleransi
|
F5
|
Tidak
fanatik
|
F6
|
Berlaku
adil
|
F7
|
Jangan
menindas
|
F8
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
4.
Jelaskan iktibar yang dapat anda pelajari daripada Zaman Renaissance yang
berlaku di Eropah.
F1
|
Semangat
inkuiri.
|
F2
|
Mendalami
ilmu
|
F3
|
Sedia
berubah
|
F4
|
Perubahan
gaya hidup masyarakat
|
F5
|
Perkembangan
intelektual.
|
F6
|
Yakin diri
|
F7
|
Perdagangan
maju
|
F8
|
Ilmu baru
diteroka
|
F9
|
Mencari
kebenaran
|
F10
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
5.
Jelaskan iktibar yang dapat anda pelajari daripada aktiviti penjelajahan
dan penerokaan masyarakat Eropah.
F1
|
Sikap
berani
|
F2
|
Semangat
meneroka
|
F3
|
Keyakinan
diri
|
F4
|
Semangat
ingin tahu
|
F5
|
Meluaskan
pengetahuan
|
F6
|
Suka
meneroka ilmu
|
F7
|
Semangat
gigih berusaha
|
F8
|
Sanggup
menghadapi risiko
|
F9
|
Kecekalan
|
F10
|
Tidak
mudah putus asa
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
BAB
10: DASAR BRITISH DAN KESANNYA TERHADAP EKONOMI NEGARA
1.
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah kesan peningkatan jumlah penduduk
imigran Cina dan India di Tanah Melayu.
F1
|
Masyarakat
majmuk
|
F2
|
Petempatan
berbeza
|
F3
|
Jenis
pekerjaan
|
F4
|
Bahasa
berbeza
|
F5
|
Interaksi
kaum
|
F6
|
Perpaduan
kaum
|
F7
|
Pendidikan
|
F8
|
Taraf
hidup beza
|
F9
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
2.
Berdasarkan pengetahuan anda, apakah kesan pengenalan ekonomi moden ketika
Pemerintahan British kepada masyarakat Melayu?
F1
|
Miskin
|
F2
|
Jual tanah
|
F3
|
Bertani
|
F4
|
Tiada
kemudahan
|
F5
|
Pengangkutan
|
F6
|
Terpinggir
|
F7
|
Tradisional
|
F8
|
Taraf
hidup beza
|
F9
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
3.
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah kesan pengenalan Undang-Undang
British berkaitan ekonomi khasnya tanah kepada masyarakat Melayu?
F1
|
Mengelakkan
tanah milik orang Melayu diceroboh
|
F2
|
Tanah
menjadi berharga/komersial
|
F3
|
Perlu
mendapat kebenaran pejabat tanah
|
F4
|
Ekonomi
wang dalam kalangan orang Melayu
|
F5
|
Urusan
jual beli / barang dibayar dengan wang
|
F6
|
Orang
Melayu meminjam wang daripada orang tengah
|
F7
|
Terpaksa
menjual tanah untuk membayar hutang
|
F8
|
Orang
Melayu dibiarkan dalam pertanian tradisional
|
F9
|
Pelbagai
cukai diperkenalkan
|
F10
|
Mana-mana
jawapan munasabah
|
No comments:
Post a Comment